Annons:
Etikettbeteende
Läst 902 ggr
ella99bella
2015-06-17 17:03

Tappat motivationen

Hej! Jag har en ponny som jag haft i flera år. Hon har egentligen alltid varit lite för svår för mig och jag har fått flera hjärnskakningar men jag har alltid tyckt att det är roligt att gida och fixa i stallet. Nu, senaste året, har jag tappat motivationen. Det känns som att jag inte kommer någon vart i ridningen alls. Jag har knappt galopperat på henne sen jag köpte henne pågrund av rädsla från min sida (som jag bara känner på henne, alla andra hästar går bra) och nu kan vi inte ens rida ut utan att det blir dragkamp och dålig stämmning. Det känns som jättelängesen jag fick den där bra känslan när jag rider. Allt blir liksom bara fel mellan oss i ridningen och det känns inte längre kul att rida. Mamma och pappa tycker att jag borde sälja henne eftersom hon är en väldigt svår häst men jsg älskar ju henne och vill utvecklas tillsammans med henne och inte med vilken häst som helst. Hur ska jag göra för att få tillbaka motivationen? Mvh/ Ellen

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
Wellcraft
2015-06-17 17:24
#1

Rid för en duktig tränare regelbundet :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

PogoPedagog
2015-06-17 22:11
#2

Gå in på NH sajten här och lär dig lite ledarskapsövningar, det borde hjälpa en del. 

Sen tänker jag att du kanske kunde byrta inriktning för att få en nystart. Prova en ny gren som t.ex bruksridning, distansritt, western eller körning.  

Är hästen lika svår när andra rider hen? Eller är det mellan dig och hästen det inte funkar? För då kan ju en bra tränare hjälpa.

Ett annat allmänt råd är att göra det riktigt roligt för hästen att vara dig till lags. När hen gör rätt överdriv med beröm, klappa som en tok ( inte hårt såklart utan bara mycket)  och ge godis och eftergift ,  rätt sorts eftergift. Är det en piggare häst som gjort något bra kanske den blir lyckligast om den får trava en riktigt snabbt varv på lång tygel medans en latare modell kanske bara vill stå helt still någon minut.  Det gör underverk på vissa hästar som liksom aldrig känt att det varit värt att anstränga sig för sin ryttare innan.

Stallmima
2015-06-18 15:49
#3

Skulle säga du tar hjälp av en tränare. Har du ridkamrater i stallet så kan ni ev bytlåna häst med varandra för att se hur det är

Elsaharr
2015-06-19 00:08
#4

Det är jättebra att träna för en tränate, så det skulle jag rekkomendera!

Zingo ;D

bell
2015-06-19 12:20
#5

Som de andra redan sagt, rid för tränare som du har förtroende för. Hur går det att rida ut med någon? En stabil häst o ryttar kompis kan göra underverk. Att boka in ett ridläger kan hjälpa om du har häst hemma och har dåligt med sällskap i stallet. Fundera ut dina stora mål och sätt upp delmål så är det lättare att känna att man kommer någonstans. Lycka till

ella99bella
2015-06-24 00:25
#6

Tack för svar! Rider nu för en tränare som jag tycker är jättebra men även där går det dåligt. Har kontaktat en tränare inriktad på akademisk ridning också då jag alltid varit intresserad det. När min tränare rider henne så är hon likadan men min tränare blir inte osäker som jag. Jag håller på mycket med arbete från marken och tar långa promenader och springturer md henne. Men ridningen blir liksom fel. Vi båda blir frustrerade och ledsna.

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
ella99bella
2015-07-03 01:25
#7

Tar fram tråden igen :)

Mvh/Ellen<3Glad

Upp till toppen
Annons: