Annons:
Etikettavel
Läst 959 ggr
Åsa/Enzima
2015-06-16 16:37

Överbeskyddande sto

Jag har nu fått mitt första föl och det är även stoets första föl. Vi är alltså noviser. Fölet är några dagar gammal och föl och mamma mår jätte-bra.

Nu är hon väldigt överbeskyddande mot fölet. Den dagliga hanteringen blir väldigt svår. Jag vill ha dem i box på natten och i hage på dagen. Det har jag haft några dagar nu men nu får jag inte tag i stoet i hagen och det blev nästintill omöjligt att få in dem i boxen.

När jag har lett henne har hon stegrat sig och slitit sig från mig för att få vara vid fölet - och nu pratar vi om att fölet gått fritt vid hennes sida. Hon låter inte fölet följa henne utan hon följer fölet.

Nu står jag rådvill över hur jag ska göra. Så ni som har erfarenhet - hur har ni gjort?

Annons:
Sarah
2015-06-16 17:33
#1

Mitt sto var så den första veckan, sen var allt som vanligt igen. Jag lät dem vara ute tills hon hade landat. Hon var också förstagångsmamma och allt var lite dramatiskt då fölet kom. Hon behövde få lite tid själv insåg jag snabbt.

Åsa/Enzima
2015-06-16 17:36
#2

Ja det är klokt, hade du "vanlig hage" alltså bara eltråd?

Jag blir lite harig att det ska vara för kallt för fölet.

Sarah
2015-06-16 17:59
#3

Ja det var vanlig hage. Jag hade gärna tagit in dem på nätterna också, var i mitten av maj, men den stressen stot kände var liksom inte värd det. Så länge jag inte hade en grimma med mig kunde jag hantera båda två obehindrat, men med grimma så stack hon. Fölet är idag 6 år och verkar inte ha fått några men av att det var lite kallt på nätterna då :p

Åsa/Enzima
2015-06-16 18:14
#4

Nä det är så jag känner - att det inte är värt den stress som stoet utsätts frö och hon blir mer och mer avig och aggressiv mot mig i övrigt också. Just idag har vi byggt liten provisorisk hage på stallplanen så de kan gå in och ut ur stallet själva. 

Det är så svårt att veta om man gör rätt. Vill ju gärna ha dem nära OM det skulle hända nåt med fölet.

Upp till toppen
Annons: