Annons:
Etikettbeteende
Läst 1544 ggr
lollonoordin
2015-06-15 14:53

Valack försöker para sig med sto

Hej! Mitt Islandssto har nyligen flyttat till ett nytt stall där hon går i hagen tillsammans med en Gotlandsvalack på 22år. De har stått tillsammans i lite drygt 2 veckor och har börjat komma riktigt bra överens. Men idag när jag skulle ta in stoet så var hon väldigt motvillig (vilket hon inte brukar vara) samt stannade och skvätte lite kiss (typ brunstade) vilket som ledde till att valacken började konstra vid sidan av henne, gnägga/pipa samt trycka sig mot hennes sida och fram emot huvudet. Eftersom att dom tidigare kunnat sparka med frammhovarna när de kommit för nära varandra så backade jag undran för att inte hamna i mellan… Då hoppade han upp på henne bakifrån och började göra som de gör när dom parar sig. Dom slutade ganska fort (10sekunder kanske) men försökte sedan en gång till när hon kissade igen och allt höll på att återupprepas men denna gången hann jag sära på dem och fick in henne i stallet. Väl ifrån skiljda så står dom och gnäggar som bara den till varandra…. Vågar inte släppa ihop dem igen eftersom att jag har för mig att det kan vara farligt för stoet. Frågan är alltså om det kan vara farligt för stoet att valacken gör sådär? Kan hon skada sig eller på något sätt drabbas negativt? Väldigt tacksam för svar! :)

Annons:
mikatherider
2015-06-15 19:29
#1

Jag skulle sära på dem direkt! Vi hade en valack i stallet som började hingsta sig mot stona och det kan sluta illa för alla hästar inblandade, därför delade vi av hästarna och den nyinflyttade valacken fick leta upp ny stallplats. Stona kan skada ryggen, stona kan även sparka valacken på bakbenen och valacken kan börja hingsta sig så pass att de andra valackerna blir utsatta i flocken. Ett av våra ston och valacken höll på sådär, och till slut började alla ston varpå stallägaren bestämde sig att vi inte kunde ha kvar honom eftersom vi vill kunna ha alla tillsammans. Hade jag varit du hade jag hållit dem två borta från varandra, alltid, för så fort hon börjar brunsta kommer han börja igen och det kan sluta riktigt illa om man har otur.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

mikatherider
2015-06-15 19:29
#2

Jag skulle sära på dem direkt! Vi hade en valack i stallet som började hingsta sig mot stona och det kan sluta illa för alla hästar inblandade, därför delade vi av hästarna och den nyinflyttade valacken fick leta upp ny stallplats. Stona kan skada ryggen, stona kan även sparka valacken på bakbenen och valacken kan börja hingsta sig så pass att de andra valackerna blir utsatta i flocken. Ett av våra ston och valacken höll på sådär, och till slut började alla ston varpå stallägaren bestämde sig att vi inte kunde ha kvar honom eftersom vi vill kunna ha alla tillsammans. Hade jag varit du hade jag hållit dem två borta från varandra, alltid, för så fort hon börjar brunsta kommer han börja igen och det kan sluta riktigt illa om man har otur.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Cezanne
2015-06-16 10:36
#3

Det kan vara farligt för båda hästarna. De kan sparka varandra och skadas illa. Stoet kan få infektion i livmodern.  Ena sättet att få slut på det är att sära dem.

Marr
2015-06-16 11:42
#4

Håller med tidigare inlägg. Just det där med infektioner är också ett problem. Hade själv ett sto för många år sedan jag försökte få dräktig med Tammerfors xx. Hon hade drabbats av besvärliga infektioner pg.a. en valack som "grejjade" med henne. Detta medförde att även Tammerfors fick behandlas mot infektion.

Som sagt, sära på dom. Dels pga olycksrisken och infektionsrisken. Det vore klokt!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Linnea
2015-06-16 22:20
#5

Min valack hoppade upp på stoet han gick med för några år sen. Efter andra brunsten slutade han och har inte gjort det sen dess. Har gått med andra ston sen dess men går iväg om dom blir för närgångna under brunsten. Hingstigheten har avtagit med åren.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: