Annons:
Etikettridning
Läst 1938 ggr
Besthamster
2015-06-14 14:01

Nybörjare på ridning!

Hej! Jag gick senast på ridning för 3 år sedan, så mina kunskaper har för det mesta blåst bort. Anledningen till varför ja slutade att rida var för att ja alltid var så himla rädd för att bli avbockad eller ramla av.. Förstår inte varför, men tänker konstant på att hästen kan kliva på en osv.. Till hösten så fick jag börja rida igen, men jag vill veta hur ni tycker det är att bli avbockad eller ramla av.

Annons:
Besthamster
2015-06-14 14:02
#1

[ har aldrig blivit avbockad eller ramlat av ]

Besthamster
2015-06-14 14:05
#2

Där jag ska börja rida har dom bara D ponny och en häst men även en b ponny (tror det är b) bara det att b ponnyn bockar nästan hela tiden när man kräver nåt av den..(den har gått på ridskolan så länge så det är därför).. Dom hade en C ponny som ja älskade men den är tyvärr såld nu:(

Lizelda
2015-06-14 14:15
#3

Hur gammal är du? Och jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar. Om man landar fel så gör det ju ont såklart men fastän mitt psyke blivit sämre så är min kropp tuffare nu när jag är äldre. Visst är jag rädd att ramla av men egentligen inte för att det gör ont utan för att jag är rädd för att inte ha kontroll. Min nya häst är jag livrädd för att rida för att jag är rädd att han ska slänga av mig, fast han är jättesnäll! För jag är rädd för att bli rädd, om du förstår.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Besthamster
2015-06-14 14:22
#4

#3 jag är 13. Jag förstår vad du menar. Det jag menar är att jag är rädd för att ramlar eller blir avbockad, och att det kommer göra superont :)

Tant Grön
2015-06-14 14:32
#5

När jag var 13 år fick jag en egen häst. Det var ett gottlandsruss och han var ganska sprallig. Jag gick inte i någon ridskola utan lärde mej rida själv med någon liten hjälp av mina föräldrar. Ramlade nog av några hundra gånger utan att jag blev skadad. På den tiden sas det att man skulle ramla av minst 50 gånger innan man kunde rida bra. Jag lärde mig att hålla fast i tygeln så inte hästen stack iväg. En gång tvärnitade hästen och jag for av över huvudet på den, sen tog den ett språng över mej, men trampade inte på mej. Det var enda gången det kunde gått illa.
Hästar trampar inte gärna på något levande och de har väldigt bra reaktionsförmåga. Dom kan rygga undan för en liten mus.  Tänk bara på att alltid ha hjälm när du rider.

Lizelda
2015-06-14 14:36
#6

#4 Det gör inte jätteont. Visst kan det göra det om man landar helt fel men jag har landat på huvudet, flugit in i väggar och staket och hamnat i både snö, gräs, sand och torv och det gör inte särskilt ont. De gånger som jag gråtit över det så är det inte för att jag har haft ont utan för att jag blivit förvånad och rädd. Det är läskigt men det gör inte särskilt ont. Och de allra flesta hästar vill inte trampa på människor, jag har under alla år bara träffat en häst som trampat på någon som ramlat av och det var förra veckan. Min ridlärare red en ponny som reste sig och slog över och sedan stampade på honom men det är inget som händer i vanliga fall, inte ens av misstag! Hästar är stora djur men de är snälla.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Besthamster
2015-06-14 14:57
#7

Okej tack för alla svar!:)

Anna O.
2015-06-14 21:50
#8

Jag har inget emot att hästen jag rider bockar, kastar av mig, stegrar eller skenar. Alltså jag har inget emot det eftersom jag tycker det bara är kul med en "vildare" häst som gör lite bus istället för en häst som lyssnar på allt och gör det man ber om. Men absolut, det kan ju vara läskigt att bli tillexempel bockad på en större häst än en mindre häst eller ponny!

kampfrieser
2015-06-14 22:06
#9

Min nuvarande häst är ingen som direkt bockar stort, reser sig högt eller sparkar om en galning när man rider så de gånger jag ramlat av henne har varit av helt andra anledningar, och visst, det kan verka läskigt att ramla av men allt som oftast är det inte så farligt. Man kan bli lite mörbultad i kroppen efteråt. Visst, det händer att man landar illa, men det är väldigt få gånger jämfört med alla de gånger man ramlar av.

Vill tillägga att hästar oftast har en anledning att bocka. Det brukar bero på att de 1, har ont någonstans eller 2, någon utrustning passar inte ordentligt och stör hästen. En skenande häst är en häst i flykttillstånd - alltså vettskrämd. Detta är ingenting man ska se som en kul grej då det faktiskt påverkar hästen negativt och de mår inte väl om det är ett återkommande beteende.

Det kan vara hjälpsamt att hålla sig (i den mån det går) till en och samma häst och bygga en relation. Har du en relation med hästen samspelar ni bättre och då kan hästen hjälpa dig lite med dina rädslor och bygga upp ditt självförtroende. Att få en bra relation med en häst kan vara svårt, men det är guld värt om man har ett par saker man är osäker på.

Lycka till!

axa
2015-06-14 23:21
#10

Jag tycker det är kul att ramla av eller ha en häst som bockar (till viss del)🙂 

Man måste ju ha sina gränser för vad som är farligt också,,

Tant Grön
2015-06-14 23:48
#11

Lär man sig att sitta kvar på en sprallig liten ponny, så skall det mycket till för att en stor häst skall kunna kasta av en. En stor häst är ju mycket långsammare i sina rörelser. Men skena är inget kul.

Vikan
2015-06-15 00:08
#12

Under de gångerna jag ramlat av har jag aldrig skadat mig. Grät de första gångerna, men det var  mest av chock och förvåning. Numera skrattar jag mest åt mig själv när jag trillar av! Att hästen studsar och bockar är ibland faktiskt rätt kul ibland, kan vara för att jag hittills alltid lyckats sitta kvar när de bockar i alla fall .-.

BettaSplendens
2015-06-15 01:55
#13

Visst kan det vara obehagligt, men av de 30 gånger jag har trillat av har jag fått lite extra ont två gånger, men det var ingen hemsk smärta (bara ett gigantiskt blåmärke..).  Varför jag trillat av så mycket är pga små bockponnier, och jag har klarat mig fint utan att hamna på sjukhus :)

Att tänka på säkerheten minskar risken att trilla av väldigt mycket! Vi fick en ny ridlärare för 1 år sedan, med mer säkerthetstänk. Innan trillade av personer typ varje lektion, men nu har det endast hänt ett par enstaka gånger. Det betyder inte att man ska fega ur, men man behöver ju inte utmana ödet för mycket. Som att hoppa barbacka på en häst med konstiga språng (dålig ideé.. :P), rida utan säkerhetsstigbyglar, ta av jackan utan att någon håller i hästen osv. Småsaker kan göra stor skillnad! Prata med din ridlärare, hon/han kommer förstå dig till 100. Det är inte ovanligt med personer som tycker det är obehagligt att trilla av. Be att få rida de snällaste hästarna till att börja med också. Lycka till!

Annons:
Wellcraft
2015-06-15 13:03
#14

Jag har ramlat av över hundra gånger.
Eftersom jag gärna rejsar i hagar och på fält barbacka med halsring och är allmänt orädd av mig. 
Jag kan säga dig, att de flesta gånger man ramlar av så går det bra. Jag har gjort illa mig ordentligt två gånger av alla de gånger jag trillat av.
Båda gångerna var det enbart mitt fel att jag ramlade av, dessutom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[RC1393]
2015-06-15 18:24
#15

Jag har inte ramlat av ofta och har ridit regelbundet sedan jag var ca 5 år och haft egen häst sedan dess, varav två unghästar med spring i benen. Uteslutande har det varit handhavande fel när jag dunsat i backen, senast gick vi omkull men det blev en kullerbytta för mig som man kunde skratta åt sedan. Orsaken till att det hände var att jag blev lite tvärfeg när vi skulle över ett hinder i skogen och manade hästen att hoppa av för tidigt, men det gick bara bra! 🙂 Hästar är kloka djur och undviker helst att kliva på sina ryttare, jag låg nu senast med huvudet under min ponny och hon klev med största varsamhet (trots att hon inte riktigt återfått balansen) över mitt huvud. Tänk om hon kunde göra så när bommar är inblandade?🤪

zemlathebunny
2015-06-16 10:48
#16

Jag har suttit på en skenande häst och en bockande häst och stegrande häst, men jag har aldrig ramlat av. Kan ha och göra med att jag är avslappnad även när hästen bockar och sånt

[134643]
2015-06-17 11:32
#17

Jag brukade också vara livrädd för att ramla av, och är till viss del det idag också. Det finns inga genvägar till att sluta vara rädd, utan mitt råd är att rida så mycket som möjligt. Jag hade en medryttarhäst och red 3-4 dagar i veckan under ett år, och då försvann så sjukt mycket av min rädsla. Det är helt enkelt bara att utmana sina rädslor som funkar. När du blir rädd, stanna upp och utvärdera situationen. Slappna av, andas och istället för att tänka "jag kommer säkert ramla av", tänk "nu ska jag vara avslappnad i sitsen, följa hästens rörelser och jag ska sitta kvar på hästryggen". Sitter du på en häst som bockar, håll i dig bäst du kan och när det är över så ta ett andetag och utvärdera, hur gick det? Om du ramlade av, hur känns det, gör det faktiskt ont eller är du bara i shock? Om du satt kvar, fundera över varför och vad du kan göra nästa gång samma situation inträffar. 

Så rid, rid massor. Det blir bättre!

För att svara på dig fråga så brukar jag ofta bli förvånad när jag ramlar av, och beroende på situationen slutar det antingen i att jag sitter upp igen och hyperventilerar ett tag innan jag lugnar ner mig, eller så skrattar jag och fortsätter rida. Jag har ramlat av ett antal gånger, speciellt på ett busigt gotlandsruss, men aldrig faktiskt skadat mig :)

Upp till toppen
Annons: