Annons:
Etikettridning
Läst 781 ggr
CorneliaAndersson
6/14/15, 1:54 PM

Provridning, på bästa sätt?

(visste inte vilken grupp)

Hej!
Jag har en vän som ska iväg och provrida några hästar.
Detta blir hennes första häst, men har ridit på ridskola och hos privatpersoner i ca. 10 år.

Det första som slår mig är att hon ska få hämta hästen, eller i alla fall vara med och hämta hästen, i hagen. Få borsta, kratsa hovar och sätta på utrustningen (så hon med egna ögon kan se hur hästen beter sig).

Vad gäller ridningen så brukar hon vilja använda en pall vid uppsittning (som mig hehe), men det brukar väll inte vara några problem att ta med sig?
Att testa att rida i olika miljöer (de som säljer har både ridhus, paddock, och ridvägar, där an ibland kan möta trafik). Kan ju vara bra att se hur hästen är på de olika ställena.

Men nu till hennes största oro.
Hon är inte så säker i hoppningen, och de som säljer den första hästen har den ute som allroundhäst, som har bra, men tryggt, flyt i hoppningen, men är lika glad för dressyren och markarbetet.
Skulle min vän kunna ha med sig någon som är mer säker i hoppningen, och testa hoppa hästen, just för att min vän inte ska få någon överraskning om att hästen är skadad, när de väl kommer hem med den, om hon köper de (självklart ska besiktning göras), eller blir det rörigt på något sätt?
Självklart är säljaren medveten om att min vän inte är så säker i hoppningen, men min vän känner ändå att det kan vara bra att se hur hästen rör sig, eller om den markerar på något sätt.

Det kan ju vara så att de annars säljer en häst som inte är frisk nog att klara hoppningen, om de vet att den eventuella köparen ändå inte tänker hoppa.
(Problemen behöver ju inte alltid visa sig vid bes.)

Har vi/jag glömt något?

Förlåt för rörig text.. Jag hr inte vaknat riktigt ännu, känner jag. Men jag hade en tjatig vän på andra sidan skärmen, som själv inte har iFokus, så jag fick så snällt masa mig hit.
Hoppas ni förstår ändå! ;)

Tack på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Sarah
6/14/15, 2:01 PM
#1

Varför inte. Är väl en jättebra idé om hon ändå vill kunna skutta lite i framtiden.

mikatherider
6/15/15, 10:11 AM
#2

Det borde nog inte vara några problem :) På min provridning fick jag också göra i ordning hästen, vilket kändes väldigt bra tyckte jag! Sen fick jag rida ut (det var på vintern och det finns bara paddock) både i sällskap och själv. Pall har dem säkert, men det har dem nog inte invändningar på annars, det är ju bara mer skonsamt för hästens rygg att hoppa upp från pall! Men tror inte att det är några problem om någon annan hoppar på hästen, men ni kan ju alltid höra av er till säljaren och fråga om ni är osäkra :) Lycka till och hoppas hon hittar sin drömhäst!! :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Elsaharr
6/16/15, 9:39 AM
#3

Jag skulle ta med en kompis som kunde hoppat hästen om jag var osäker i hoppningen om man skulle vilja hoppa nån gång i framtiden :)

Zingo ;D

CorneliaAndersson
6/16/15, 9:59 AM
#4

#3
Det var det jag menade i inlägget :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Elsaharr
6/16/15, 3:53 PM
#5

#4 Ja, det är säkert inga problem :)

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: