Annons:
Etikettbeteende
Läst 3214 ggr
Michaela-N
6/14/15, 12:59 AM

Ha häst ensam i stallet över natten

Är det okej att låta en häst stå ensam i stallet över natten, om den får vistas med artfränder i beteshagen dagtid? Menar nu inte endast vad som står skrivet i Länsstyrelsens rekommendationer/föreskrifter/djurskyddslagar utan vad era åsikter är.

Annons:
JoannaLi
6/14/15, 1:13 AM
#1

Till viss del, så kan jag väl känna att ja, men det är väl inte optimalt. 

Hästarna är ju ändå åtskilda i boxar, även om de står många i stallet, så de är ju aldrig riktigt tillsammans därinne, men samtidigt så ger det mycket att kunna se och höra varandra. 

Men ibland så måste det ju ske, som ett "necessary evil", om man har en häst som måste stödutfodras, är sjuk/skadad, måste medicineras, inte får betas lika mycket som hagkompisarna… 

Men för mig är det ingen ultimat lösning. Det bästa vore ju om alla kunde gå ute alltid, men annars om man hittar en annan häst som ska/kan stå inne med den ensamma hästen, så skulle det vara bättre i mina ögon. 

Jag är lite osäker om vad jag tycker, så jag ska läsa de andras svar :D

hannaj98
6/14/15, 2:41 AM
#2

Jag tycker det beror helt på hästen. Vissa hästar bryr sig inte så mycket medan andra kan få panik av att vara ensamma. 

Men hästar är flockdjur så optimalt tycker jag inte att det är för någon häst.

MoonysElin
6/14/15, 8:36 AM
#3

Ja, det tycker jag är okej, om hästen har behov av det av en eller annan anledning och hästen inte bryr sig om att den är själv. Det är ju väldigt individuellt i vilken utsträckning hästar är beroende av sina vänner, även om det så klart inte är optimalt att ha en häst själv. Jag hade dock inte kunnat göra det med min häst, han behöver de andra hästarna för att må bra och hade troligtvis inte kunnat slappna av alls under natten.

PogoPedagog
6/14/15, 8:01 PM
#4

Det känns som att det vore lättare att stänga in hästen i en liten hage i den stora hagen istället om anledningen är t.ex att den blir för tjock eller att den är skadad. Är det pga solen kan man ju göra en liten hage under ett träd t.ex.

Ha en ensam häst i stallet funkar så klart med vissa hästar men väldigt många blir ju väldigt olyckliga när de är ensamma.

kampfrieser
6/14/15, 10:20 PM
#5

Beror på hästen. Jag hade inte haft min häst inne ensam, hon hade påverkats negativt av det även om hon är en ganska självständig dam. Hade hon varit sjuk och varit tvungen till boxvila hade jag hägnat in till henne jämte kompisarna istället.

Din fråga är svår att besvara utan att veta anledningen till att hästen ska stå inne :)

WornOut
6/17/15, 12:56 AM
#6

Självklart! Om det inte i övrigt är något knepigt med hästhållningen. Dom har väl en anledning till att ha hästen inne förmodligen. 
Prata med dom?

Annons:
FemFem
6/17/15, 12:13 PM
#7

Jag tycker det är ok om man måste och om hästen klarar av det. I vårt stall har vi en ponny som klarar alldeles utmärkt att stå ensam över natten (han har gjort det ett par gånger då kompisen varit skadad och uppstallad på sjukan). Han går i stor hage med andra hästar på dagarna.

Men andra hästar här i stallet skulle aldrig klara att stå ensamma. De blir oroliga bara de blir lämnade en liten stund själva vid utsläpp.

Det optimala är ju att hästar ska ha kompisar tillgängliga hela tiden då de är flockdjur men som sagt vid enstaka tillfällen tycker jag det är ok om det funkar.

Upp till toppen
Annons: