Annons:
Etikettbeteende
Läst 1426 ggr
Nellan-
2015-06-12 17:01

Försöker vända hem

Hej! När jag är ute och rider min häst så brukar han stanna och låtsas bli rädd för något, han backar och försöker vända. Efter ca 5 minuter så får jag honom att gå framåt men efter 100-300 meter så stannar han och gör precis lika dant igen. Är jag ute och rider med någon annan så går det bra om jag inte rider före för då stannar han. Hur ska jag gör för att han ska sluta med det där?

Annons:
JoannaLi
2015-06-12 17:55
#1

Har han ont någonstans, sitter utrustningen bra, råkar du göra något som triggar honom, har det hänt något som gjort att han är rädd för platsen? 

Det är svårt att ge svar, om man inte vet varför han gör det :)

Emilia2002
2015-06-12 17:57
#2

När du känner att han tänker sakta ner och stanna så kan du försöka att driva på han innan han stannar. 🙂

Nellan-
2015-06-12 20:07
#3

#1 Har kollat upp honom och han har inte ont någonstans, sadeln är utprovad så den ligger bra och tränset likaså. Kan inte tänka mig att jag gör något som triggar honom då han aldrig gör så när jag rider på ridbanan utan bara när jag rider ut. Det är ingen speciell plats han gör så på utan det kan hända när som helst och som jag sa, rider jag med någon och rider bakom eller bredvid så gör han inget utan bara om jag rider före. Ska också tillägga att han inte gör så påvägen hem utan bara bortåt. #2 Det har jag försökt med men då tvärnitar han och det bli ännu värre.

JoannaLi
2015-06-12 20:32
#4

#2 Jo, men du kan ju t.ex. spänna dig och förvänta dig att han stannar, vilket gör att han stannar, osv, jag tänkte mer på det :)

Jag hade en medryttarhäst som var likadan, och han gjorde det tillsynes bara för att "jävlas". Vi löste det genom att lära känna varann på marknivå, där jag har en större "fysisk närvaro". Bland annat så gick vi promenader tills han var spyless, där jag bestämde tempot, och där jag bestämde att han skulle gå bakom mig och inte gå om och inte trängas. När han gjorde det, så fick han gå lite vars han ville, så länge han var lugn. 

För honom var det stress som orsakade beteendet. Han kände en enorm stress att hela tiden vara på sin vakt, och skydda oss båda två, och då kände han sig inte trygg med att lämna gården. När vi gick promenader så visade jag att jag visste vad jag gjorde, höll koll, och beskyddade oss båda, och sa ganska bestämt att jag ville att han skulle låta mig. 

Inte på något sätt med våld eller obehag, men jag tjurade ihop totalt. (Gav tillbaks med samma mynt och vägrade låta honom gå förrän han gick bakom mig.) 

Alla hästar är olika, så alla lösningar är olika. 

Är han orolig? Är han stressad? Behöver han en paus från ridningen - att promeneras/köras ett tag, eller helt enkelt en totalvila från allt? :)

Nellan-
2015-06-12 23:27
#5

#4 Han är inte stressad eller något sådant, han är precis som innan han började stanna. Han får en väldigt varierad träning då han körs, rids och tömkörs. Jag kör och tömkör honom mest och rider ibland :)

JoannaLi
2015-06-12 23:39
#6

#5 Det syntes inte på "min" heller, förrän det släppte, men som sagt, alla hästar är olika :)

Tja, då är min enda tanke smärta, eller att han är uttråkad, och kanske vill ta en annan väg, eller eventuell rädsla, som i att han blivit rädd för något ute, och är rädd att det ska hända igen. 

Jag har aldrig träffat på en häst som har gjort något "bara för att", särskilt när det medför mer obehag/smärta, som i påskänklingar, frustrerad ryttare, osv, så någon anledning finns det ju :)

Annons:
Nellan-
2015-06-13 00:30
#7

#6 skulle ju vara konstigt också eftersom han bara gör så bortåt och inte påvägen hem. När jag rider bortåt så har han hunnit stanna ca 5 gånger innan jag vänder hemmåt igen, det har aldrig någonsin hänt att han stannar när jag rider hemmåt. Så jag skulle väl utesluta rädsla och smärta. Men att han är uttråkad? Jag rider oftast på väldigt varierade vägar då jag har många fina stigar och vägar att rida på, skulle tippa på runt 15 stycken? Och han gör lika på alla ställen. Och som sagt så gör han inte så när jag rider på ridbanan :) Tänk om hästar kunde prata ;)

Nellan-
2015-06-13 00:31
#8

Har funderat över om det kan vara för att han inte har någon större respekt för mig som ryttare, kan det vara så? Ska jag jobba med ledarskaps övningar typ?

Sarah
2015-06-13 08:57
#9

Min valack är likadan under igångsättningsperioder. För honom är den mentala igångsättningen lika viktig som den fysiska. Jag måste arbeta mycket med ledarskap under den perioden, samt förbereda hans kropp från marken då han har en del problem. Så kolla smärta och jobba med ledarskap är mina tips.

JoannaLi
2015-06-13 10:58
#10

#6 Tja, fast hemmet är ju tryggt och säkert, och där gör det inte ont. Jag säger inte emot dig, absolut inte, jag påpekar bara att det skulle funka ändå. 

På vägen bort från stallet så kan det komma hur mycket faror som helst, för han vet inte vars ni ska eller hur långt ni ska. På vägen hem så vet han vars han ska, och ju fortfare han kommer dit, desto fortare slipper han vara rädd. 

Samma sak med smärta. 

Men, som de andra tipsar om, som jag gjorde i början, jobba från marken med tillit och så vidare, så tror jag att det kan bli bättre :)

Emilia2002
2015-06-13 14:37
#11

Stannar han där också om du leder han? Du skulle ju kunna börja att leda han där vars du brukar rida och då får han helt enkelt inte stanna där när du leder han heller. Och sedan kan någon kanske leda dig förbi där? Och när han kan gå där utan att stanna när du leder han och när någon leder dig där Så kan du ju testa att någon bara går bredvid dig och han. Och sedan han kanske lära sig att han ska gå för bi där sedan. Och sedan kan du testa och rida där själv och så så att han får upp sitt förtroende för både dig och platsen. Hoppas att det var till någon hjälp i alla fall 🙂

Nellan-
2015-06-13 15:15
#12

#11 Problemey är ju att det inte är på ett speciellt ställe han stannar på utan det kan hända när som.

Nellan-
2015-06-13 15:19
#13

Vad finns det för tillitsövningarvman kan göra???

Annons:
Emilia2002
2015-06-13 15:57
#14

Du skulle kanske kunna testa att träna frihetsdressyr då lär sig hästen att lita på dig. Eller om du vill skulle du kunna testa häst agility. För då ska hästen gå över en vipp bräda, gå igenom saker, gå över en trappa typ, Gå över plast typ m.m. Då lär sig hästen att den måste lita på dig och att du också litar på den 🙂

smellcaramell
2015-06-13 16:06
#15

har en häst som gör likadant "utan" anledning förutom att han blir sur för att han inte får äta när jag rider så han vill hem och äta typ.. enda anledningen vi hittat iallafall i och med att han har utpassad sadel, han i princip kastar sig i tränset och han är helt genomsökt av veterinär som bland annat röntgat alla delar i hans bakbensmotorik då han släpar bakhovarna utan resultat. Även equiterapeut(stavning?) har kollat igenom han utan resultat och han är helt enkelt frisk o kry som en nötkärna. Hur som helst så kan han plötsligt stanna och vilja vända utan förvarning, han bara fryser fast och tvärvänder udan stressmoment så som vilda djur o.s.v. Han kan även vända om vi ridit en runda och sedan går förbi gården för att till exempel rida i gräspaddocken på andra sidan gården. Dock är förklaringen jag fått av hästägaren som jobbar med problemhästar på heltid i Sverige, Norge och USA att hästen tänker för mycket då han tillhör första generationens "riktiga" tamhäst av denna ras, hans föräldrar är nämligen importerade från ryssland där de gått fritt i bergen hela sina liv. Det jag gör är att jag tränat in one rein stop i en lugn miljö(paddock) först från marken i grimma och sedan träns och till sist uppsuttet. När han vönder på uteritter senare så kanske han vänder åt höger , då gör jag ett one reinstop åt höger tills han står still med huvudet vit mitt knä helt avslappnad, efter 1-4 gånger så slutar han då han förstår att det är jobbigare att försöka vända hem än att gå den väg jag vill.

Upp till toppen
Annons: