Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1416 ggr
Oshibwa
6/9/15, 11:19 AM

Ska jag köpa tillbaka hästen? (kluven)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle lägga denna.

Jag behöver erat råd. Jag ska ta allt från början. Jag heter ju Oshibwa här på iFokus och det är efter en häst jag hade när jag var elva till femton års ålder. En arabkorsning vid namn Oshibwa. När jag fick henne var hon tretton år om jag inte minns helt fel så idag är hon väl runt nitton (född 1996). I alla fall så har jag saknat den där hästen otroligt mycket och såg nu att hon ligger ute på annons. Jag kunde inte ha kvar henne då för det var mycket med skolan och hade inte körkort och stallet låg någon mil bort. Idag är jag 21, har jobb och körkort så där är det inget problem. Men tanken var att jag skulle köpa en skolad häst/alternativt unghäst som hänger med flera år till. Men när jag såg Oshibwa ute på annons så känns det som att jag vill ha tillbaka min barndomsvän. Men att köpa en 19 årig häst. Jag vet inte. känner mig allmänt kluven just nu. Hur ska jag göra? :O

Första bilden här nere var när jag åkte till Lesjöfors för att hälsa på henne för två år sedan. Min lilla snutta :')

Annons:
Katthemsmatten
6/9/15, 11:26 AM
#1

Vet ingenting om hästar, men om inte du köper en 19-årig häst som du har en relation till vem skulle i så fall göra det? Följ hjärtat och/eller magkänslan om du har ekonomi för att ta hand om hästen. Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bell
6/9/15, 11:55 AM
#2

Inte lätt att råda någon men fundera över skadehistorik, dina mål med din hästhållning.

Hade ett liknande fundering när jag skulle skaffa häst efter ett längre uppehåll. Hade sålt en 4:åring (var då 17 år) som jag fött upp själv och när jag själv började leta häst ca 10 år senare funderade jag på att söka upp honom och se om jag kunde få köpa tillbaka honom. Men bestämde mig för att låta bli. Han fick vara så bra som han var i mina tankar. Visst hade det varit underbart att få ha honom igen men ärligt jag var lite stor för honom och hade andra planer med min hästhållning. Man ska inte ha dåligt samvete över att ens målbilder och drömmar förändras. 

Själv köpte jag en fölunge istället och har fått göra om resan med att skola hästen från början till att bli så som jag vill ha den. Ångrar mig inte! Efter 10 år har vi fortfarande alla möjligheter i världen hon och jag medans min gamla häst inte finns mer pga skada…

Linnea
6/9/15, 3:31 PM
#3

En kompis till mig har gjort precis detta. En arab faktiskt. Det var hennes tävlingsponny förr och hästen kom efter 4-5 år ut på annons, även hon 19 år. Min kompis åkte dit och provred och tyckte synd om hästen så hon köpte tillbaka henne. Hästen hade blivit illa riden under dessa år, var otroligt stel. När dom köpte henne tävlade hon L:A dressyr. Vad jag vet har hon inte ångrat sig. Hon har visserligen en till häst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[exo]
6/11/15, 9:16 PM
#4

Jag har gjort det och är inget jag ångrat.

Men om du är tveksam är det nog inte rätt.

Har du kommit fram till något?

Stallmima
6/13/15, 9:03 PM
#5

Har du tid råd och allt annat vad det nnebär skulle jag inte tveka och köpa tillbaka. Skulle gladerligen kunna köpa tillbaks 2 stycken ston som jag var tvungen att sälja förut, om jag hade de pengar jag skulle erbjuda för dessa

Sarah
6/14/15, 11:11 AM
#6

Varför inte, du kan alltid köpa en unghäst om några år istället. Ditt hästliv kommer förmodligen pågå resten av ditt liv, vad är då några år att lägga på en gammal trotjänare?

Annons:
zemlathebunny
6/16/15, 10:50 AM
#7

Jag tycker absolut du ska köpa henne

axa
6/16/15, 10:58 AM
#8

Vad vill du göra med henne? Har du provridit henne? Några skador som hon haft efter du sålde henne?

liiwiish
6/18/15, 2:59 PM
#9

Håller med #6.

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

[Mathildaqdt]
6/19/15, 6:09 PM
#10

Jag tycker du borde köpa henne :)

ilovemyhorse00
6/21/15, 10:51 AM
#11

Jag har köpt både hästar på 19 och 20 år och dessa har hängt med en lång tid nu är båda hela 25 och 26 år och ångrar mig inte alls den ena av dom är fortfarande som en unghäst hur pigg som helst och den andra är bara lungn som en fillbunke hela tiden och man märker att han är lite äldre men fortfarande fresh ändå.

Men det beror somsagt helt på hästen men om du känner att du har ett starkt band med den här hästen och känner så som du verkar göra så tycker jag absolut att du ska köpa henne.

Upp till toppen
Annons: