Annons:
Etikettövrigt
Läst 744 ggr
[Elucai]
2015-06-07 17:14

B-ponny för 16-åring?

Hur låter egentligen den rubriken? Inte så trevlig, kan jag tänka mig.

Jag är 16 år, 17 i december, och har alltid varit mer riktad åt ponnys än hästar. Tycker det är mer personlighet i dem överlag. :)

Men vad tycker ni om jag säger att jag är 160 cm, väger 50 kg och hästen är 120 cm och vikt… inte säker, men han är welshhingst på som ser ganska robust ut. Tror ni att jag är för tung? Jag är erfaren, skumpar inte omkring i sadeln utan sitter mjukt och balanserat.

Annars, vad finns det för alternativ till just ridning; grenar inom hästsport där du inte sitter på hästens rygg? Förutom körning, det vill säga. :)

Annons:
Fridaaaa
2015-06-07 17:27
#1

B-ponny tycker jag personligen är för litet. MInst stor c-ponny skulle jag säga.

Finns de som klickertränar sina hästar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
2015-06-07 17:32
#2

Egentligen är väl inte din ålder avgörande om du inte ska tävla ponnyn. Det finns många vuxna som rider B-ponnys, dock vanligast bland russ och islänningar . Din vikt och längd passar dock bättre till en något större B-ponny. 120 cm är väl i minsta laget tycker jag och welshar har väl inte rykte om sig att vara så viktbärande heller. Jag tycker du ska köra in honom, om det går. Det är jätteroligt. Annars är det väl mest trickträning om du inte ska rida honom.

BettaSplendens
2015-06-08 19:29
#3

Jag är lika stor som dig och jag kan säga direkt att du är förstor enligt mig. Jag rider ibland en ponny på 135 som är grov och robust, och på honom känner jag mig lite stor.  Du kan inte rida en större C ponny eller d ponny istället?

Dressyrryttaren00
2015-06-08 19:45
#4

Gör det du tycker känns bäst. Jag red en b ponny på 130 tills jag vart 165 cm lång och varken jag eller hästen hade problem med det. =D Vi både hoppade och red  dressyr. Visst kan du kanske inte göra lika mycket i ridningen som du skulle kunna om du hade en mer optimal häst men det är ingenting som inte säger att du kan rida ut i skog och mark/hoppa lite små hinder. Känns det bra-kör på =D

Sealle
2015-06-08 19:59
#5

För litet. Kör på stor C eller D, alternativt "bara var" med hästen. T.ex. gå på promenader, klättra omkring i skogen (med dig på marken alltså), klickerträna, mys, osv.

ejahj99
2015-06-10 18:11
#6

Vad är det för welshhingst? hur gammal? Är han riden förut?

Annons:
Upp till toppen
Annons: