Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1349 ggr
Emilia2002
6/5/15, 5:41 PM

Frihetsdressyr på betonggolv

Hej jag undrar om man kan träna frihetsdressyr på betonggolv? För i stallet har vi en hö lada och då är det väldigt mycket plats kvar i hö ladan. Så jag tänkt om jag kunde träna frihetsdressyr med mina två sköt hästar där? För det skulle vara bra efter som att vi inte har något rid hus och om det regnar ute så kan man ändå träna med dem.  Jag tränar isåfall bara i skritt och lite trav och jag tränar frihetsdressyr från marken 🙂 Jag tänkte om det gå då att träna i ladan för höet är bara i ett litet hörn och då kan man kanske sätta upp någon el tråd så att dem inte kan gå dit och äta.  Och då skulle jag även kunna träna med dem lös i ladan 🙂😃

Annons:
JoannaLi
6/5/15, 9:42 PM
#1

För det första är betong väldigt hårt för leder, och det är då fördelaktigt att värma upp ute/på mjukt underlag, ordentligt, och att du vänjer in dem till arbete på hårt underlag, lite i taget. 

Sen är det också så att betong är extremt halt om hästarna har skor. Är hästarna barfota eller har boots så kan det gå, men har du skor så måste du vara väldigt försiktig och känslig och uppmärksam på hästarna, och inte be dem om något som kan få dem att halka (det gör ont att ramla på ett betonggolv)

Det låter ju också väldigt mycket när hästarna går på betonggolv :)

Emilia2002
6/5/15, 9:51 PM
#2

Okej nej dem ha ente skor så dem går barfota #1 🙂

JoannaLi
6/5/15, 10:51 PM
#3

#2 👍

smellcaramell
6/7/15, 12:19 AM
#4

har inte haft tillgång till ridhus på flera år och det går alldeles utmärkt att vara ute när det regnar, vi är ju inga sockerbitar, o inte hästarna för den delen heller ;) Bara att ta på regnkläderna och gå ut! hästen behöver ju ändå va ute i hagen trots regn, så den hjälper det ju inte att träna inne, dessutom så är betong inget bra underlag att rida på ens om hästen går barfota då det är väldigt stumt, dessutom är det bra även för människor med lite frisk luft ;) /Hon som var ute 3 timmar i spöregnet idag och fixade hage+promenerade med häst

Emilia2002
6/7/15, 11:29 AM
#5

#4 vi har inte heller tillgång till ridhus och jag är alltid ute med dem. Och jag rider inte på dem eftersom att jag är för lång för att rida på dem. Och varför jag ville testa att vara inne i ladan var för att då skulle kunna ha dem lösa när jag tränar frihetsdressyr 🙂

smellcaramell
6/7/15, 12:44 PM
#6

fast man kan göra en inhängnad av eltråd +stolpar/hinderstöd/liknande ute också, eller spärra av en bit av en hage, det är bättre än att låta de gå på betong :)

Annons:
Emilia2002
6/7/15, 1:07 PM
#7

Men vi har inte plats för att göra en inhägnad och om det ösregnar eller är snö storm  ute är det ju bättre om man kan vara i en lada. #6

Elsaharr
6/7/15, 4:38 PM
#8

#7 men var inte i den ladan med betonggolvet, inte bra.

Zingo ;D

Emilia2002
6/7/15, 4:42 PM
#9

 #7 jag tränar bara typ buga och spansk skritt så bara i skrit och lite trav🙂

JoannaLi
6/7/15, 4:45 PM
#10

Jag håller inte med om de andra, jag tycker inte alls att det är panik att köra frihetsdressyr på betonggolv, så länge du är mycket medveten om halkrisken och hur stumt golvet är, och agerar därefter. 

T.ex. skulle jag rekommendera skrittarbete, eller eventuellt liiite trav, om hästarna inte sitter fast, dvs, går lösa utan t.ex. grimskaft. 

Just skrittarbete önskar jag ibland att jag kunnat göra inomhus, och då skulle även betonggolv fungera för mig, eftersom att jag har en frusen och stel herre, som hatar att bara skritta i kallt väder/när det kommer nederbörd, även om han borde arbetas mer i skritt. 

Du känner dina hästar bäst, och så länge du är jätteförsiktig, vänjer in ordentligt, spanar efter alla tecken från hästarna, och hellre är lite för mesig med träningen än tvärtom, så tror jag att det ska gå bra. 

Du kan inte göra mer än att prova :)

Emilia2002
6/7/15, 5:57 PM
#11

Tack så jätte mycket #10 då ska jag prova för jag skulle jätte gärna vilja testa och ha dem lösa där och träna att dem ska komma till mig m.m. Och det är inte det roligaste och stå ute när det ösregna eller är snö storm ute. Och mina sköt hästar blir sura och griniga av att måsta träna i örregn eller när det snöar och blåser nycker ute. 🙂

Upp till toppen
Annons: