Annons:
Etikettridning
Läst 759 ggr
alicekanin
2015-06-03 11:07

Tips på bett

Hej skulle behöva lite tips på bett. Hon flänger med huvudet ibland vid ridning. Hon gör det allt mer sällan men jag har en känsla av att hon inte är helt 100 med bettet. Jag rider med ett 3-delat bett/ äpple bett vilket fungerar helt okej. Hon flänger inte konstant med huvudet utan det är kanske 3-4 gånger per ridpass. Alla förslag är välkomna, dock är inte pessoa eller liknande av intresse. / Mvh Alice

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Annons:
Ravynsfair
2015-06-03 11:16
#1

Travaren som stod ihop med min fjording gjorde likadant tills vi bytte till ett bett med rak mundel. 
Ligger ju mer stabilt i munnen :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

alicekanin
2015-06-03 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Har funderat på ett raktbett också. Eller ett som ligger mer stilla i munnen iallafall :) Har funderat på detta bettet. Tror ni det skulle fungera bra?

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Linnea
2015-06-03 14:08
#3

Om hästen inte håller på hela tiden så fundera på i vilka situationer hon slänger med huvudet? Kan vara så att hon protesterar eller tycker att vissa saker är jobbiga. Det måste inte sitta i bettet. Det sitter oftare i ridningen. Bettet i #2 har jag på min häst och han funkar bra på det men han lägger tungan över ibland när han tycker att det blir jobbigt eller i början av ridpasset (han är lite lat). Har ridit honom på både rakt och tredelat men han funkar bäst på detta. Tredelade grejar han för mycket mer och raka lägger han tungan över hela tiden. Kan tillägga att han alltid rids/tömkörs utan nosgrimma. Nej, nosgrimman hindrar inte honom från att lägga tungan över. Med rätt träning blir många såna här problem mindre och mindre.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kvekki
2015-06-03 20:10
#4

Är det så sällan så skulle jag kanske gissa att det beror på ridningen. Min pålla slänger till med huvudet om jag gör något fel gentemot henne, oftast är det för att jag i bra stunder tappar kontakten i tygeln och det glappar. Då tappar hon stödet och tycker väl att det blir obehagligt. Gällande bett har jag sett till att bara ha bett med leder som inte kan nypas och raka bett. Jag har bl.a. två av det raka bettet som visas på bild ovan. Det är kanon! Annars kan jag rekommendera Ky-rotary som har leder som inte nyps. Eller mitt favoritbett -bomber Eggbutt barrell, tredelat men kan bara böjas några grader innan det låser och blir rakt. Vill du gärna ha gummibettseffekt kan jag tipsa om bett-tejp, finns på hööks.

[RC1393]
2015-06-06 12:51
#5

Mamma har också en häst som flänger med huvudet, men det handlar mer om att hon vill komma undan arbete än att det är något fel på bettet. Hon har lärt sig att ställer man huvudet rakt upp i luften så slipper man arbeta för ryttaren vet inte vad hon ska ta sig till då. Jag skulle med andra ord behöva rida till henne åt mor min men jag har inte orkat, har två ponnys redan😉

Bett tycker jag är väldigt individuellt. Alla prisar raka bett och säger de är så bra, jag har testat många olika typer av raka bett på min connemara och hon trivs inte alls på de betten. Hon blir hård i munnen och lyssnar inte, medan hon är mjuk och fin på ett tredelat. Andra ponnyn har jag inte hunnit ha så länge än men han verkar trivas både på rakt och tredelat.

Upp till toppen
Annons: