Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1479 ggr
[thildaaaa]
6/2/15, 1:06 PM

Aktivering och skötsel vid lösdrift

Jag har en dröm om stt köpa en gård sen när jag har pluggat klart och sparat ett tag. Jag funderade lite kring hur man gör om man jobbar under dagarna och har tex 2-3 islandshästar på lösdrift på ett par ha, hur mycket tillsyn behöver de, hur mycket annan mat, hö och kraftfoder, behöver de och hur vet man? Och hur mycket borde man minst och max rida dem eller aktivera dem på annat sätt? Jag tänker mig i nuläget mest skogsturer och liknande men får se, ganska långt kvar ;) Om man skulle ha en stallbyggnad/ladugård som man har i anslutning till hagen och då låta dörrarna vara öppna? kan man då riva ner eventuella boxar/spiltor å ha hästarna lösa i byggnaden om den är tillräckligt stor? (Hur stor då?^^) alltså även när man behöver stänga till hagen pga riktigt dåligt väder väta eller sjukdom. jag tycker att det känns hemskt att stänga in dem på så små ytor som spiltor… Men behöver de bli separerade med väggar…? Eller kan man binda upp dem vid behov osv bara…?

Annons:
Tjeja
6/2/15, 1:30 PM
#1

Det var många funderingar. jag lägger nyfiken in en tass här.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

smellcaramell
6/2/15, 6:28 PM
#2

Ingen aning om hur stor själva hagen är i stallet där jag rider är, men den är stor, tar ca 30min- en timme att hitta hästarna på sommaren när de går i hela, på vintern är hagen mindre då de stora är kuperade och har branta backar, inte så kul när hästarna går oskodda och det är isigt! Men vi "har" 4 hästar som delar på en ligghall som är avdelad på mitten så att varje hästpar får halva var (alla fyra hästar kan inte gå tillsammans). Ligghallen är ett "tält" som liknar detta:

http://www.osmunddressyr.se/img/maggansbilder-mobil-084.png

med en öppning på varje kortsida. Hästarna har på vintern fri tillgång till grovfoder och det går i genomsnitt en stor rundbal/vecka/hästpar. När det är närmare 20-25 minusgrader går det en bal på två-tre dagar. Hästarna går alltid ute, om det inte är undantagsfall som nu då den ordinarie hagen är lerig och de går i en liten hage utan ligghall, då får de gå in i stallet på natten. Varje dag får de tillsyn när man ger de vatten, vilket kan variera från varannan timme på vintern när de är kallt om de nyss fått en ny höbal, till en gång om dan när de knappt dricker något i och med att det är så mycket vätska i gräset. På vintern lägger vi ibland in större grenar i hagen som de kan gnaga av barken på som lite sysselsättning, annars går de mest runt och äter/kliar varandra. Då våra hästar alltid gått på lösdrift och är vana det så gör de typ aldrig rusningar i hagen, som bäst kan de ta en travrunda för att komma ikapp hagkompisen om den gått iväg en bit. Så egentligen skulle de behöva ridas varje/varannan dag för som det är nu är alla överviktiga, och nu rids de 2-3 gånger per vecka (kan även vara promenader, NH träning, tömkörning o.s.v.)

Vid vattning får de som sagt tillsyn (oftast, på sommaren så är det inte alltid man ser dom i deras enorma kuperade hage). Dock kontrolleras de inte noggrant då, utan  vi kollar bara "på håll" så att de ser ut att må bra, inte haltar o.s.v. Sedan när vi rider så gör vi ju automatiskt en visitering när vi ryktar. Upptäcks något sår behandlar vi det, är det något som kräver behandling i flera dagar i följd så ställs hästen i mindre hage om den går i en stor hage så att det blir lättare för stallägaren att ta in hästen för behandling.

Rekommenderar att inte ha grimma i hagen då den har en förmåga att försvinna, plus att hästen kan skada sig i och med att lösdriftshagar oftast är kuperade. Angående stall så tycker jag att alla med häst bör ha ett par boxar åtminstone, helst en box per häst om man har under 5 hästar, om någon häst skulle skada sig, så att man kan ta in denne så att den inte drar upp till exempel en stukning om den ska försöka springa ikapp hagkompisarna eller liknande. Det är även bra att ha två elaggregat så att man kan sätta upp en mindre sjukhage en bit ifrån de andra hästarna om en häst skulle blir skadad.

Då hästarna där jag rider är lättfödda kallblod får de inget kraftfoder alls, det behövs helt enkelt inte, de skulle snarare behöva byta ut en del av grovfodergivan mot halm då de är rätt runda.

Dock kan man ju även ha en "öppen" stalldel där alla hästar kan vara samtidigt, dock kan den behöva vara stor då alla hästar inte är bästa kompisar, man får tänka på att alla hästar ska ha tillgång till varsin vattenkopp och foderplats så att de inte börjar bråka o.s.v. Men en "öppen" stalldel fungerar ju lite som en ligghall, fast jag tycker att en öppen stalldel ska va något större eftersom att de isåfall ska kunna fodras där inne, något man inte behöver göra i en ligghall som står öppen jämt.

[thildaaaa]
6/2/15, 7:40 PM
#3

Å tack för ett väldigt givande svar! Jag trodde att hästarna behövde ridas minst två gånger per dag! Men jag antar att det är skillnad om de får röra sig på så stora områden 24/7 :)

PogoPedagog
6/2/15, 8:47 PM
#4

En häst som har en bra hage och en bra hästkompis behöver ju oftast inte ridas alls för att vara nöjd. Så hur mycket de ska aktiveras är helt upp till ägaren. Hästen bryr sig oftast inte.  Däremot måste man ju såklart träna sin häst så den är i form för det man vill göra med den. Vill du t.ex hoppa banor med hästen måste den ridas några ggr/ veckan för att ha muskler nog att klara detta.

[thildaaaa]
6/2/15, 9:11 PM
#5

Aha okej! :)

kvekki
6/3/15, 8:34 PM
#6

Jag lever din dröm, fast med åtta islandshästar hemma på gården. O det är även min dröm, och har alltid varit, så jag lever min dröm oxå ;-) Det är dyrt med gård, tar en hlvetes massa tid och kraft -men det är samtidigt så himla underbart att kunna umgås med sina hästar hemma! Man får ett annat förhållande, djupare än om man åker till stallet en gång om dan o rider. Mina hästar gnäggar ofta efter mig, jag är ju matleverantören, borstar ofta på dom i hagen o vi har det ganska trevligt ihop! Jag har personligen som krav att se till hästarna morgon och kväll. Men ofta är jag ju ute i stallet flera timmar på dan. På vintern skall de ju ha mat, antingen väljer man fri tillgång så har man inga tider att passa -men kan få alldeles för feta hästar! Eller så fodrar man portioner, tre ggr om dagen och då får man automatiskt tillsyn på dom. Gällande ligghall så måste det vara en säker miljö där de inte kan skada sig. Man kan absolut ha ingång genom en stalldörr, men man rekommenderar minst två ingångar så inte nån häst behöver bli trängd. Se det som att du behöver bygga en enorm box, göra om t.ex. Halva stallet till en enda stor box. Det är skönt att ha vanliga boxar oxå så man kan ta in om nån blir sjuk (är lag på en sjukbox per 25hästar). Kan tipsa om att stå inackorderad eller ha medryttarhäst i lösdrift några år först så du känner in vad som är bra o dålig för dig och lär dig hur du vill ha det. Jag själv har tre lösdrifter, alla i separata byggnader "ute" medan stallet har tre boxar för skötsel och vid behov att ha nån inne. I stallet är det för övrigt precis som i ett vanligt stall, stallgången, sadelkammare, loge för hö o sånt. Hagen behöver man grusa upp eller hårdgöra på annat sätt vid belastade områden så inte hästarna behöver leva i lera. Man måste även tillse att vattnet inte fryser. Gällande ridning så får man anpassa efter behov. Ger man fri tillgång på hö kanske man måste rida varje dag! Ger man mer lagom med mat kanske man bara behöver rida 2-3ggr i veckan. Generellt sett så tar det mer energi av hästar att leva i lösdrift så de behöver mer mat och mindre motion. En del hästar måste in o äta i lugn o ro andra vill absolut inte stå inne utan blir oroliga då. Finns hur mycket som helst att skriva men kan inte hålla på hela kvällen ;-) Satsa på att lära dig mer genom att vara i lösdriftstall och pröva på.

Annons:
[thildaaaa]
6/4/15, 2:50 PM
#7

Å låter helt underbart! Men har du något arbete du åker till under dagarna? Det är väl det sättet jag kan komma på att lösa kostnader och så! Jaa det är ju ett par år kvar så jag kommer nog att hinna bekanta mig med lösdrift osv under dessa år :) har hört att det är bra med nån mentor när man skaffar sin första häst… (Min mamma växte dock upp med egna hästar så det kanske löser sig)

kvekki
6/7/15, 1:17 PM
#8

#thildaaaa Ja både jag och min sambo jobbar heltid. Att köpa gård är verkligen inte billigt och inte att driva runt den heller, speciellt inte om man vill förbättra hela tiden(som jag vill). Då behövs pengar in. Jag jobbar dock skift, dvs nätter, kvällar, helger och kan då dels ha mer tid hemma på dagarna och dels tjänar lite extra. Tycker att det fungerar jättebra :-) Jag har oxå tre inackorderingar vars stallhyra bidrar till utveckling och kostnader i stallet. Det är praktiskt!

[thildaaaa]
6/7/15, 1:42 PM
#9

Jaa låter smart med lite pengar in från andra hästar om man ändå har plats :) jag hoppas på å hitta nån gård relativt nära tex stockholm så att jag kan jobba hyfsat centralt men bo på "landet" ;)

Upp till toppen
Annons: