Annons:
Etikettbeteende
Läst 1946 ggr
EmiliaDarthario
6/1/15, 1:23 PM

Aggressiv häst?

Hej, jag har ett sto på 9 år som börjar bli mer och mer aggressiv. Darthario som hon heter har alltid varit lite smått sur, haft en hel del egna åsikter osv. Hon var för ca en månad sen halt, men det gick över rätt fort. Har haft en hel del skador som jag tyvärr inte fick reda på förrän försäkringen kontaktade mig när hon redan var köpt, importerad. Hon har flera gånger tryckt in folk i hörn, fungerar inte att ha med andra hästar då hon är ranghög på ett skadligt sätt mot andra. Försöker slita sig vid ledning och longering, blir sur och arg vid uteritt, nya saker, blåst regn osv. Folk i stallet vågar inte längre leda henne och jag blir ständigt varnad för min egna häst. Jag är inte rädd, men blir osäker i dom situationer hon blir dominant och det utnyttjar hon självklart. Hon nafsar vid sadling och när man lägger på täcken, vill inte alltid få på sig benskydd. Alla som kan ha nån aning om vad problemet kan vara, snälla hjälp mig! Hästen är min bästa vän och det jag minst av allt vill är att vara tvungen att göra mig av med henne.

Annons:
Sarah
6/1/15, 2:02 PM
#1

Låter som smärta, att hon naffsar vid sadling, sur vid arbete etc. Första steget är att utesluta smärta med hjälp av en veterinär, kolla all utrustning så att den passar med hjälp av en sadelutprovare osv. Sen är det nog bra att ta hjälp av ngn med hanteringen av ngn som är duktig i ex nh.

Tiktak697
6/1/15, 8:19 PM
#2

Sådär veterlig hästar i smärta du bör nog överväga att åka till vet och kolla upp allt

Mvh Tiktak

LeeKnow
6/2/15, 12:05 PM
#3

Tycker också det låter som om hon har ont någonstans. Åk till veterinär och kolla upp henne :)

Quirinia
6/3/15, 4:14 PM
#4

Åk till veterinär först och främst! Sättet hon reagerar på kan också ha att göra med hur hon är som individ. Min häst är lite likadan, har inte samma "extrema" beteende men har egna åsikter mm.  Om du uteslutar smärta så är det viktigt att jobba med ledarskap så du visar att du är ledaren. Om hästen tar över blir det aldrig bra! Det lättaste är att åka på ett NH-läger/ta hjälp av ett proffs, rekommenderar John Ricketts starkt!

Elsaharr
6/3/15, 11:35 PM
#5

Min kompis förra häst blev jobbig en period efter att de hade köpt ny sadel, den tryckte tydligen på ett ställe och hästen hade sammankopplat sadeln med smärta. Det blev bättre när de fixade annan sadel som passande hästen bättre! :D

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: