Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 996 ggr
[Gingirl]
5/31/15, 8:27 PM

Jobba inom hästvård/w piercing?

Vet inte om jag la inlägget i rätt grupp men, aja.  Jag går i grundskolan och börjar nian till höst. Efter det så kommer gymnasiet och så vidare vilket är en självklarhet för mig. Jag är hästtokig och skulle vilja jobba med något hästrelaterat i framtiden, och kanske gå på ett gymnasie med hästinriktning. 

Jag har en off center labret (piercing i läppen) och undrar om det är möjligt att kunna jobba inom t.ex hästvård trots det. Vet att många är starkt emot piercingar bland annat av hälsoskäl men också av utséende. Det är min enda piercing (förutom hål i öronen). Jag älskar min piercing och vill inte ta ut den, men vill inte heller ge upp min dröm för en piercing. Jag undrar vad ni tycker och om det accepteras att ha piercing i stallet även om det börjar bli mer och mer utséendefixerat även där. 

Berätta gärna om era åsikter och tankar kring detta. Jag tål kritik om min piercing och skapar inte bråk om det.

Annons:
Hoseok
5/31/15, 8:31 PM
#1

Kan du inte bara skaffa ett smycke som du tar ut när du ska jobba? Det gjorde jag ett tag på mitt jobb. Enkelt och smidigt. Jag har lärt mig att har man piercingar så får man ta att folk kan vilja att man tar ut dem när det kommer till jobb osv. För mig är det inga problem. Visst är jag all in för att man ska få vara sig själv och se ut hur man vill, men jag känner mig inte lika tonårsrebillisk längre, kanske. 

I ärlighetens namn så tror jag inte att så många bryr sig om du har piercing av "utseendeskäl". Piercingar har blivit så mycket mer accepterat. Det är bara inom typ äldreomsorg och sådär som man brukar säga att man ska undvika när det kommer till just utseende.

Hoseok
5/31/15, 8:33 PM
#2

Förresten så är detta huuur långt in i framtiden som helst för dig, jag tror inte detta är något du ska "oroa" dig för när du bara är 14/15 år. Jag känner inte många som har kvar sina piercingar från när dom var 14.. De flesta har nya piercingar, förvisso. T.ex. jag hade snakebites, men kollar tillbaka på det nu och skäms nästan över att jag hade det, haha. Man ändras helt enkelt. :)

hannaj98
5/31/15, 8:45 PM
#3

Min första ridlärare hade 6 piercingar i ansiktet. Ingen som brydde sig om det, hon var jätte bra!

Så tror inte det behöver vara ett problem. Och som Kneko säger, det är lååångt kvar tills dess och verkar som ett väldigt litet problem att oroa sig för nu.

MsSofieG
5/31/15, 8:47 PM
#4

Det enda jag hört om percingar i ridvärlden är att vissa inte vill att man ska ha dom på sig i stallet utifall man skulle fastna i något (hästsvans eller man) och sen slita av sig en halv kropsdel för att hästen hetsar upp sig eller bara flyttar på sig. Tror inte många i dagens läge skulle bry sig om att du hade peircing så länge du tar ut den på jobbet av säkerhetsskäl :)

Wellcraft
5/31/15, 9:02 PM
#5

I djurbranschen brukar det sällan vara petigt.
Många ridlärare & hästskötare jag sett har haft piercings, majoriteten har piercings i öronen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Alejalo
5/31/15, 9:36 PM
#6

På det gymnasiet jag går på så har man två val om piercingar i stallet, antingen ta ut dom eller tejpa över dom. Detta är för säkerhetsskäl då dom hade haft en tjej som hade borstat en hästsvans (eller något liknande nära häst rumpan) och sen hade piercingen fastnat i svansen och då hade hästen ryckt med svansen och då hade tjejens piercing åkt rakt igenom läppen (eller något liknande) så det är mest säkerhetsrisk tror jag.

Annons:
kampfrieser
6/4/15, 3:18 PM
#7

Att ens få arbete inom hästvärlden kan vara väldigt svårt och det kräver ofta ett stort nätverk av kontakter. Hästfolk kan vara som hästfolk kan vara, men allra oftast anställs du för att du är duktig på det du gör - oavsett om du har piercingar eller tatueringar. Att du skulle behöva ta bort/dölja pga utseenderelaterade skäl är inte så stor sannolikt, utan då handlar det nog mer om säkerhetsskäl och då får du som myndig person bestämma helt själv.

Elsaharr
6/4/15, 11:36 PM
#8

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Arbetsgivaren söker ju en person som är duktig på det den gör. Om man har piercing eller inte tror jag kvittar! :-) Piercing blir ju mindre "storgrej" med tiden också!

Zingo ;D

Minorca
6/6/15, 11:59 PM
#9

Ur arbetsmiljösäkerhet kan du behöva ta ur piercingar. Som anstäld måste man använda skyddsutrustning för arbetet, om man inte använder lämpligskydsutrustning så är det lagligt själ till uppsäjning. Det händer mycket olyckor med hästar, En elev på ett naturbruksgymnasium tömkörde med piercingar i tungan, hästen blev rädd och eleven fick tungan klyvd. En jag delar stall med blev efter att jobbat professionellt med 25 år sparkad så hon bröt käken. Man vet aldrig när olycken är framme och man bör försöka skydda sig så gott det går. Att ha piercingar i ansiktet som kan fastna är inte så kul om du fastnar och det river sönder ansiktet.

Zadeira
6/7/15, 7:58 AM
#10

Jag har ring i läppen och förstår att det kan vara en säkerhetsrisk i stallet. Men det är ett val jag har gjort själv medveten om riskerna. Det värsta som hänt mig är att när den var nygjord fick jag en liten knock av en mule mitt på men det gjorde bara ont. Jag vet dock att det kan gå riktigt illa. Men samtidigt tänker jag som så att det händer olyckor utan piercingar också så för mig är det värt den risken.

Skulle jag få drömjobbet med hästar och inte fick ha kvar piercingen skulle jag absolut ta bort den. En piercing är "bara" en ytlig grej trots allt och även om jag helst inte vill ta ut den så kommer hästarna i första hand.

Upp till toppen
Annons: