Annons:
Etikettridning
Läst 1255 ggr
Nattis.
5/31/15, 7:05 PM

Hur är det att ha egen häst

Hej! Jag vill skaffa häst och ha hos mitt medryttar stall eller en ridskola, jag har haft foder häst, egen häst (väldigt kort period) och just nu har jag en medryttar häst, jag har ridit i mer än 4 år i ridskola och just nu har jag tagit beslut och tjatat på min mamma att jag kanske kan ha egen häst på ett stall, innan jag skaffar en egen höst vill jag att ni förklarar hur det är att ha egen häst och hur mycket det kostar i månaden osv. Alltså information om hur det är att ha egen häst :)

Annons:
Alejalo
5/31/15, 7:30 PM
#1

Det kan skilja sig otroligt mycket. Jag har en häst som jag har på mitt gymnasium och hemma. När jag har henne hemma är hon i stort sett gratis, vi har egen ladugård, får gratis strö och fixar eget hö, och när hon är på gymnasiet kostar det 1200kr i månaden och då ingår utsläpp, insläpp, mockning, hösilage, paddock och ridhus (iallafall på vintern, nu går dom utomhus dygnet runt)

Men när man har egen häst måste man kunna rida så att hästen håller i många år och det är ett stort ansvar. Så man måste fråga sig själv om man kan rida en häst hållbart.

Elsaharr
5/31/15, 10:44 PM
#2

Man måste va beredd att betala ev. Nya täcken, laga sadel och annan utrustning samt kunna betala veterinär kostnader. En kompis till mig har en hund som blev sjuk, kostnaden blev 15000 kr.

Zingo ;D

Tusen
6/1/15, 2:04 PM
#3

Att äga häst innebär inte bara kostnader. Det finns mycket annat också. Det som faktiskt är allra minst viktigt är hur länge man har ridit.
Jag tycker man ska fråga sig själv först:

  • Är jag kapabel att ta hand om en egen häst? Kostnad, skötsel, tid?

  • Kan jag få hjälp med min häst? Stallkompisar, tränare, veterinär?

  • Kan jag se om min häst mår bra? Någon att rådfråga? Har jag råd att åtgärda ev. brister?

Den erfarenhet jag har av nyblivna hästägare är att många är yngre med föräldrar som inte kan så mycket om hästar. Då är det extra viktigt att man lägger ner pengar på att hamna i ett stall där man kan få mycket hjälp. Inte bara fodring, in- och utsläpp. Utan också all annan hjälp som t.ex. tillpassning av utrustning, tips om något går fel med hästen (olydig eller mindre olycka).
Det är sååå mycket mer värt än alla lektioner i världen på ridskola eller privat.

Nattis.
6/1/15, 6:10 PM
#4

Tack för alla svaren vet att det är väldigt stort ansvar :)

[scrappy]
6/1/15, 6:29 PM
#5

Tid, skötsel, motion, kostnad.

Kräver några timmar om dagen med skötsel och motion. Frågor du kan ställa till dig själv, kan du tillräckligt mycket om skötsel? Mocka, visitera, foder, sjukdomar, ta hand om utrustning, vaccinationer, träckprov.
Har du tid? Även om några år, varje dag oavsett väder, regn, snö, halka, minusgrader. Kommer skola eller jobb att göra det svårt att ha egen häst eller finns tid ändå?
Har ni råd? Några tusen per månad får man räkna med, därutöver kan veterinär, trasig utrustning och andra dyra utgifter tillkomma.
Kan du rida/motionera hästen på ett lämpligt sätt, så att den håller länge? Det är inte alls ovanligt att ryttare rider sönder sin häst.

[Nattramn]
6/1/15, 9:17 PM
#6

Kul att du går i hästköps tankar :)
Jag har haft det kanske lite väl enkelt med att vara hästägare då jag hade turen att växa upp i en hästgalen familj med en mamma som är veterinär på en hästklinik och en storasyster som är hovslagare. Och dessutom har både mina föräldrar och morföräldrar eget hö.

Då jag jobbar som ridlärare så får jag många frågor och funderingar kring hästköp, och vi brukar då gå igenom en del punkter, bl.a:
* Har jag råd att äga en häst ?
* Kommer jag att ha tid att ta hand om en häst ?
* Kommer hästen vara i ett eget stall eller på inackordering ?
* Har jag tillräckligt med rid kunskaper att klara mig på egen hand ?
* Har jag tillräckligt med kunskaper i hästskötsel så att hästen mår bra ?
* Har jag möjlighet att ta ledigt från arbetet/skolan för att vara med när veterinär eller hovslagare kommer ?
* Kan jag ge hästen första hjälpen innan veterinären kommer ?

Annons:
Messi444
6/18/15, 11:54 AM
#7

Min häst är cool osv . Det är kul men jobbigt oxå👍ska du rida varje dag? Isf kan det vara bra att göra ett schema vad du ska göra varje dag så det inte kan bli samma varje dag

Upp till toppen
Annons: