Annons:
Etikettridning
Läst 1303 ggr
Elsaharr
5/31/15, 5:26 PM

Vad ställer ni för krav?

Hej! Jag skulle gärna vilja återta ridningen igen då jag inte har möjlighet att gå kvar på ridklubben och har då några frågor innan jag ska börja söka. Vad ställer ni för "krav" på ️ ryttaren? Väljer någon hästägare en person som nästan bara har ridskoleerfarenhet, man måste ju lixom börja någonstans? Och slutligen, hur gammal? :-)

Zingo ;D

Annons:
Elsaharr
5/31/15, 5:27 PM
#1

Medryttare alltså :)

Zingo ;D

JoannaLi
5/31/15, 6:19 PM
#2

Som ngåon som själv sökt merdryttarhäst utan någon erfarenhet alls förutom ridskola, så kan jag ge ett tips. Mejla på allt. Precis allt som är fysiskt möjligt. Strunta i om du inte tror att de kommer att vilja ha dig, för du kan inte få mer än ett nej. (Om det står krav utskrivna i annonsen, som du inte uppnår, så mejla naturligtvis inte, t.ex. om du är för ung eller dylikt, men annars) 

För plötsligt så händer det. Jag har nog mejlat uppåt minst ett femtiotal, och det är bara i min lilla norrländska stad, och fick positiva svar på sex av dem, om jag minns rätt. Och, de som har svarat är ofta de som jag har suttit och tänkt att "nej, men de är nog knappast intresserade av mig, men äsch, det är ju bara att prova", och då fick jag dem!

Bara ett litet random tips :)

PogoPedagog
5/31/15, 10:04 PM
#3

Där jag bor är det väldigt häst-tätt och många som söker medryttare. Här är folk som nöjer sig med att skogsrida väldigt eftertraktade då de flesta som söker häst vill ha en att kunna träna med.  Jag hittade två tjejer som är nybörjare och bara vill promenera i skogen och blev jätteglad. Mycket hellre det än någon som vill trimma på banan och rider på ett helt annat sätt än jag.

Elsaharr
5/31/15, 10:36 PM
#4

#3 Det är det jag vill göra, tycker bättre om att bara mysrida i skogen är att tävlingsträna! :)

Zingo ;D

Elsaharr
6/1/15, 10:12 AM
#5

Putt :P

Zingo ;D

mikatherider
6/1/15, 3:35 PM
#6

Min nuvarande medryttare var inte så erfaren då hon började rida, men jag gav henne ändå en chans och jag trivs riktigt bra med henne! Som sagt måste alla få en chans och i början har man ju inga erfarenheter. Jag letar mer efter rätt personlighet än en person med mycket erfarenhet, eftersom min häst är väldigt känslig för mentalitet krävs någon som är ödmjuk och tålmodig. Vad gällande ålder vill jag helst ha någon som är över 25, men det beror nog mest på läget på stallet och att min häst är stor och har en gigantiskt personlighet. Det kan verka omöjligt att hitta en medryttarhäst men kämpa på så hittar du nog en :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
[scrappy]
6/1/15, 6:33 PM
#7

Jag vill ha någon som rider och tar hand om hästen på det sätt jag vill. Hästen ska inte behöva ha två personer som gör helt olika saker. Vuxen är ett krav, helst över 25. Ansvarsfull och noggrann, någorlunda ridvana, men framförallt att medryttaren kan hantera hästen bra och följer stallets regler.

PogoPedagog
6/1/15, 9:18 PM
#8

Vill du bli medryttare så är detta jätteviktigt för att du ska bli omtyckt av hästägare 

1 Kom de dagar och den tiden du sagt att du ska komma.

2 Kan du inte komma hör av dig i tid, helst flera dagar innan men åtminstonde så snart det bara är möjligt! Sitter just i denna stund och svär över mina medryttare som för hundrade gången inte dykt upp och inte sagt något förän sent samma kväll och då inte förän jag frågat dem om de inte tänker dyka upp i dag. Otroligt irriterande!

ElisabethB
6/1/15, 9:43 PM
#9

När jag hade medryttare gjorde jag så att jag lät de som ville bli medryttare visa vad de kunde.. mocka, rykta, sadla med all utrustning (förbygel, benskydd, luva o.s.v.) samt att de skulle visa hästhantering på marken, i sadeln samt i ett par tömmar. Sedan valde jag ut de två jag tyckte var bäst med min häst..

Jag hade alltså inga krav på att man skulle ha ridit x antal år eller ha si eller så i tävlingsmeriter. Det praktiska handlaget jag såg gav mi mycket mera information.

Om det var någon jag inte kände ville jag ha en referens, men det behövde inte vara någon hästägare, kunde även vara en arbetsgivare (för om personen är omyndig så är det den vuxna som blir ansvarig). Ville bara veta att det var en skötsam person..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Cezanne
6/1/15, 9:44 PM
#10

Jag vill först och främst ha en person som kan massor om hästvård. Man ska kunna se om något är fel och tolka det. Man ska kunna hantera hästar på rätt sätt i olika situationer. Ridningen är mindre viktig än detta. Allra helst en vuxen som haft egen häst. Annars en vuxen som haft medryttarhäst tidigare så att jag kan få referenser. 

Man måste börja lära sig någonstans, själv började jag med att sköta privathästar. På det lärde jag mig väldigt mycket om hästvård och hästhantering. Fick jag rida någon gång var det bonus.

Elsaharr
6/1/15, 11:07 PM
#11

Jag skulle gärna också bara vara i stallet för att få erfarenhet, lixom steget bortom ridskolan där man bara lär sig skötsel innan och efter ridning, utsläpp, mockning och fodring. Skulle tycka det vore roligt att dö mer erfarenhet i stallet innan man binder upp sig på något på högre nivå. :)

Zingo ;D

smellcaramell
6/2/15, 6:48 PM
#12

När vi söker medryttare söker vi endast någon som är bestämd i princip, resten kan man lära sig på vägen. Nu har till exempel en liten tjej på 11 år börjat rida, och även om hon inte kan så mycket mer än just rida så är det okej, för hon tänjer inte på gränserna med hästen, sedan att jag får vara med i början och visa hur man ska hantera olika "problem" är bara bra, då vet jag att hon gör på ett sätt som är rätt för just den hästen. Dock letar vi ju nästan alltid medryttare till 4 hästar med olika personlighet samtidigt så vi brukar nästan alltid kunna passa ihop en ryttare med nån av hästarna. Dock vill vi att man har med sig någon äldre om man är ung och rider så att det inte händer någon olycka samt att våra hästar kan bli starka så det är bra med nån som är lite äldre.

Upptäcker de nya som rider något sår eller liknande på en häst och inte vet hur de ska hantera det finns nästan alltid hästägaren på plats, eller så kan den ringa nån av oss andra som rider och kan förklara vad man behöver göra. 

Jag kom själv direkt från ridskolan och kunde i princip sadla, leda och rida en snäll häst. Jag blev helt chockad över att hästen jag började rida sket i att jag kom o viftade med en sopkvast/plastpåse för att få han att sluta klia rumpan ( han hade eksem), men det är något vi lär de som är nya att hantera :)

Dock vill vi ju helst inte ha någon som sitter och sliter hästen i munnen, men i och med att alla nya har sällskap i början så går vi igenom även det, och de kan få se hur jag rider hästen samtidigt som jag förklara. Eller så håller jag smålektioner när vi är ute och rider.

Evelina.J
6/3/15, 11:20 PM
#13

De vikt för mig är att min medryttare lyssnar på mig och tar till sig när jag säger hur jag vill ha saker. Hade en medryttare som slängde mina saker på golvet hon tog av tränset och gick in i sadelkammare med de och lät hästen stå kvar i stallet med sadel och övrig utrustning på och jag sa till henne att jag vill du tar av all utrustning på en gång och sen går in med de, hästen ska inte behöva stå med de på och då kom hon med någon spydig kommentar, så hon blev inte så lång varig. Annars har dom flesta gått på ridskola mer eller mindre. Har hjälp dom med ridningen och haft lektioner och gett dom övningar dom kan rida osv.

Annons:
kampfrieser
6/4/15, 3:22 PM
#14

Beror helt på vad man har för häst och anledning till varför man vill ha medryttare.

Skulle jag söka medryttare till min häst skulle jag vara otroligt noga med att hitta en rutinerad ryttare med dressyrinriktning som hade kunnat rida min svårridna häst på rätt sätt och därmed kunnat hjälpa mig med hennes utbildning och att bygga muskler.

Upp till toppen
Annons: