Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 747 ggr
[Howres]
2015-05-30 21:04

Foderponnyn stannar och vill inte gå?

Hej! Jag har haft min foderponny nu i ca 3 månader. Han har sista tiden varit VÄLDIGT trög och stannat och vägrat gå frammåt. Han är inte alls motiverad på ridbanan. Han går frammåt men LÅNGSAMT en snigelngpr typ fortare (haha) när man rider ut så går han också långsamt och stannar typ efter tio meter och vägrar gå. På väg tillbaka till stallet är han HELVILD och kan inte hålla honom. Han har även fått en ovana att stanna och käka gräs när man rider ut eller går med honom från hagen:( Någon som har något tips för att få honom mer motiverad?:)

Annons:
Alejalo
2015-05-30 23:28
#1

Har han en varierad träning? Låter lite som att han tycker det är tråkigt att springa på ridbanan. Kanske longera, rida ut mer eller leka lite med honom?

Att hästen käkar gräs känner jag igen… Jag brukar först dra lite i grimskaften men funkar inte det "piskar" jag hästen med grimskaftet jättelöst med ökar gradvis samtidigt som jag håller ett visst tryck i grimman och slutar direkt när hästen slutar äta gräs, dock ska hästen sluta äta gräs för han tycker det är så irriterande, inte för att det gör ont.

[Howres]
2015-05-30 23:54
#2

Jag promenerar minst 2ggr i veckan, tomkör honom en gång, rider ut en och rider på ridbanan en gång och han vilar en gång i veckan. Sen brukar jag även trickträna honom och leka med honom på ridbanan, det tycker han är skoj:) han går även på lösdrift. #1 okej tack!

ejahj99
2015-05-31 09:15
#3

Han kanske har ont någonstans? Av sadel/träns?

[Howres]
2015-05-31 09:40
#4

#3 vi har haft sadelutprovare ute, den sitter som en smäck, tränset ser också ut att passa:)

Elsaharr
2015-05-31 10:57
#5

Om du inte gör det redan kan du göra saker lite hela tiden så att han inte har tid med sina fasoner! Går det bättre om ni har en höst framför?

Zingo ;D

[Howres]
2015-05-31 15:35
#6

#5 När han är såpass trög (speciellt vid uteritt) så kan jag inte äns samla ihop tyglarna för då stannar han:( Det brukar gå bättre, även om han har en människa som springer med det tycker han är jättekul!:)

Annons:
[Forest]
2015-05-31 19:45
#7

Rider du med andra? många har svårt att lämna sina kompisar dom verkar ha en viss radie-avstånd sen vägrar dom att gå längre värre är det hemåt då går det undan som du beskriver.

JoannaLi
2015-05-31 20:31
#8

Har ni kollat igenom själva kroppen på hästen, inte bara utrustning? Rygg, ben, bogar, nacke, mun, hovar?

Upp till toppen
Annons: