Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 775 ggr
mikatherider
5/30/15, 8:58 PM

Rengöra juvret

Hej alla som pysslar med ston :)

Jag undrar hur ni gör med juvret, brukar ni rengöra juvret med jämna mellanrum och i så fall hur ofta? Jag har nämligen funderat en del på det på sistone, för mitt sto brukar få som en mörk hård beläggning mellan juvrena och som vit/beiga belägg på själva juvret. Jag brukar göra rent det någon gång i veckan, men har börjat fundera om dem producerar det som något typ av skydd? Eller om det är dåligt att hon får det ofta, för ofta återkommer det ca två-tre dagar efter att man rengjort det grundligt. Har alltid utgått från att alla ston får det väldigt ofta och att det bara är smuts som ska tas bort. Bör kanske tilläggas att hon har haft föl, vet inte om det spelar någon roll. Tack på förhand!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
mikatherider
6/3/15, 9:50 PM
#1

putt

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gronstedt
6/4/15, 10:07 AM
#2

Den där hårda, torra beläggningen brukar jag låta sitta kvar under sommaren, jag inbillar mig att det skyddar mot insekter och elände. Under vintern pillar jag bort om det blir mycket. Jag tvättar inte juvret i onödan.

Om det däremot är fuktigt, kladdigt eller luktar mycket, så tvättar jag med såpa och vatten och ser till att det är rent och torrt till det slutar fukta sig. Fuktig beläggning brukar bero på något slags sår eller hudproblem, så det viktiga är att få det att läka ut genom att hålla det torrt.

Upp till toppen
Annons: