Annons:
Etikettövrigt
Läst 1694 ggr
Ravynsfair
2015-05-30 20:32

Aktivering av 28årig häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag inte om jag satte inlägget i rätt kategori men fann inte riktigt någon som kändes rätt. 
Medis får gärna flytta om det behövs. 

Men nu är det såhär att jag har en snart 28årig Fjordhäst som, ja, blivit till åren. 
Förut har vi gjort allt möjligt tillsammans, det mesta utom körning då hon hatar vagn. 
Hon mår bra i övrigt förutom stelhet som kommer med åren, allra värst är det på morgonen efter att ha stått i box hela natten men nu går hon ute och då slipper hon den värsta stelheten iallafall.

Dock vågar jag mig inte på att rida henne så mycket längre, blir isåfall enbart skrittrundor även om hon är positiv till det hela, bjuder på bus och skutt imellanåt. 
Hon är rätt liten, 138 och av den gamla modellen, alltså lång och låg i kroppen och jag 157 & 60kg. 
Känner mig för tung numera helt enkelt. 

Anledningen till att jag skriver är väl att jag söker tips på hur jag kan aktivera henne på andra vis.
Tömkörning är ett nono liksom körning, annars hade jag gjort det. 

Bör väl även tillägga att jag inte har tillgång till ridbana eller liknande, vi får hålla oss i hagen eller i skogen, hoppa hinder bör hon inte heller göra även om hon gladeligen susar över metern om hon får. 
(Hon kastade sig gladeligen över det förra året)

Hon är van vid fladdrande spön med div plast på, presenningar, lakan, olika ljudliga saker, skottavlossningar, motorfordon, läskiga broar & tunnlar, alla möjliga djur inkl vilt, ja det mesta som anses läskigt egentligen. 

Trix har jag försökt lära henne i över 4 år nu, inget hon är så pepp på, inte ens puss vill hon lära sig. vilket hagkompisen lärde sig på 2sekunder. 

När jag väl rider så rider jag 100% utrustningslöst så även där har jag inget att direkt utveckla, hon lyssnar på säte och röst  till 99,9%. 

Kommer ni på något kul vi kan göra och som passar svårmotiverade hästar så hojta helt enkelt 😃

Bjuder på en bild från en ridtur i höstas :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Ravynsfair
2015-06-03 11:19
#1

*putt*

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Stallmima
2015-06-03 12:09
#2

Om du känner du är för tung att rida så kan du gå långa promenader med henne

mikatherider
2015-06-03 13:11
#3

Du gör kanske redan det men de flesta hästar tycker att det är riktigt kul med NH! Då kan man till exempel träna inkallning, följsamhet, skänkelvikning och galopp från marken. Jobba löst och leka helt enkelt. Jag gör det varannan dag och min häst tycker att det är toppen! Men med tanke på att du rider utan utrustning har du säkert jobbat med det..? Annars kan man ju som sagt promenera såklart. Har tyvärr inga andra idéer :(

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Ravynsfair
2015-06-03 15:28
#4

#2 Promenerar gör jag redan, tar ofta promenader med henne och hunden :)

#3 Eftersom hon är väldigt svårmotiverad så är löst arbete från marken ganska svårt, hon stänger av och skiter i allt hur tydligt och enkelt jag än försöker visa. 
Från ryggen är hon en dröm att rida. 
Lös kan hon dock vara på promenader i skogen, där funkar det hur bra som helst, antar att det mesta ska vara på hennes vilkor. 

Hon har en ganska tuff bakrund i form av "depression" pga skador som gjort så att man inte kunnat göra något med henne (innan jag kom in i hennes liv så gick hon bara i en hage i 8år) och det bidrar nog en del till hennes introverta och svårmotvierade  sida. 

Från första början har mycket av arbetet gjorts på hennes villkor vilket gjort att hon öppnat sig en del. Att det kan vara lite kul att vara kring människor. 
Hon har fått göra det hon har tyckt varit lite kul och därifrån har vi jobbat. 

Skitdrygt med en sådanhär häst, jag tycker att en hel del är kul medan hon bara gillar en bråkdel av det hela.  :/

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

mikatherider
2015-06-03 21:49
#5

#4 min häst kan oxå vara ganska omotiverad. Hon gör gärna allting i miniformat och släpar sig nästan fram om hon får. Om man dessutom gör samma övning mer än typ 3 gånger tröttnar hon och lägger av, så jag vet känslan.. Så jag försökte anpassa övningarna så även hon skulle tända till. Jag började träna genom att lägga in alla övningar i samband med att springa, till exempel flytta bakdel för blicken och sedan fatta galopp (från marken alltså) ur förflyttningen vilket hon tyckte var jättekul så i början bockade hon till och med ganska mycket haha! Så länge man hade mycket fart framåt och jobbade korta pass älskade hon allt och nuförtiden är hon även pigg om man inte springer igång det och förlänger passet. I början gjorde jag även korta intervaller, typ sprang, stannade vände, galopp, stanna, trav, galopp, stanna, backa osv. Det tog tid, men nu jobbar hon jätte bra även löst (även om hon fortf ibland tycker att jag är tråkig haha). Om jag vore du skulle jag ta ut en NH tränare som kan hjälpa dig att motivera henne, om man hittar någon bra brukar de kunna luska fram energin, eller lägga ut inlägget på naturalhorsemanship iFokus för att få ännu mer inspiration! Lycka till! :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: