Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 660 ggr
examynia
2015-05-17 20:25

lära vara ensam

Det är så att jag å min sambo har flyttat till hästgård.. jag har en häst sen ett år tillbaka som stått i stall med 6 andra hästar.. 7 år gammal, varit väldigt oberoende av de andra hästarna.
å så köpte vi häromdagen en 3åring som är mycket hanterad tömkörd. longerad. vad att vara ensam i stall osv..

vi flyttade båda då till det nya stället igår.. dvs nytt stall för båda + nya människor för unghästen. de har betett sig konstigt å .. skule itne säga stressade men de vill ha koll på allt.. vilket jag självklart förstår då de är mycket nytt för dom båda.

testade idag att ta in unghästen ensam vid insläpp för att de är jobbigt att ta båda samtidigt.. men de gillad einte 7åringen han började å nästan sringa mot grinden studsade lite å skrapade med benet så fick be min sambo hjälpatill då jag itne vågade låta honom stå ensam där medans jag lämnade unghästen i boxen.

nu till min fråga.

när tycker ni att man kan börja träna de där med att vara ensam i hage när man är så ny på ett ställe? tänker då på båda hästarna för båda måste ju tränas.. å när man rider eller tränar den ena vore de skönt att kunna lämna den andra ensam i hagen för en liten stund.. men främst vid insläpp på vintern är de ju bra om de kan stå ensamma medans man lämnar den andra då de inte går att släppa dom löst ut å in.

även självklart nä rman släpper ut så att de kan stå ensamma i hagen en stund medans man hämtar den andra för utsläpp..

hur länge bör jag vänta med att träna detta på båda helt enkelt?

Annons:
Cezanne
2015-05-17 23:33
#1

Mina hästar behöver minst en månad på sig för att boa in sig på nya ställen, och då känner de varandra sedan tidigare. Dina hästar behöver få bli trygga både med varandra och med sin nya miljö. Din nya häst måste också få bli trygg med dig.

Dina hästar är kanske bättre på att acklimatisera sig än mina, men var beredd på att det kan ta tid.

Evelina.J
2015-05-18 00:39
#2

vår hästar har alltid i tidig ålder fått lära sig vara själva sen har de inte spelat någon roll om vi flyttat till olika ställen så har jag tagit in den ena och låtit den andra vart ute. Aldrig vart något problem

Simlover
2015-05-23 21:38
#3

Vi har bott på vårat ställe i tio månader, nu är dom trygga där men inte ensamma (dom är två). Så vi tränar på att vara ensamma, men vi behöver en tredje för det ska funka i längden.

Upp till toppen
Annons: