Annons:
Etikettövrigt
Läst 1261 ggr
Andreag00
2015-05-17 08:52

hur har ni det som skötare?

jag är skötare på en ridskola där nästan alla säger att vi har det jättebra så jag undrar om vi verkligen har det så bra. så vad får ni göra som skötare? är det fler skötare på varje häst? får ni va där hur mycket ni vill? får ni nån belöning t.ex. rida nån dag i veckan för att ni är där?

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
[Howres]
2015-05-18 07:41
#1

På min GAMLA ridskola skulle man vara i stallet 2ggr i veckan, då skulle man smörja utrustning, tvätta krubba/vattenhink/fönster. Sen 5ggr per termin skulle man hjälpa till som ledare på en knatte lektion och 2ggr Per termin skulle man vara funktionär på en tävling. Då fick man första tjing på ponnyn på hästuthyrningar och ridläger. Man fick även rida 1 gån per termin med alla andra skötare (man red ut) Hur är det på din ridskola? :)

Andreag00
2015-05-18 16:22
#2

Vi får vara där hur mycket vi vill och vi får typ göra lite vad vi vill och så hjälper vi till på knatte lektioner på lördagarna om det behövs hjälp och när vi har hjälpt till på fyra lektioner så får vi en egen lektion och så får vi rida ut varje söndag om vi har varit där i veckan. Då ska vi borsta sköthästen och tvätta krubba och vatten kopp, och på söndagarna mockar vi och fixar maten till dom oxå sen får vi rida dom ibland om dom inte har gått lektion ibland hjälper vi även till att kvälls och morgon fodra om vi är där. Det är en väldigt liten ridskola så vi får göra vad vi vill och så är vi bara 1 skötare per häst.

Wille, Puffe, Doris 

BettaSplendens
2015-05-18 18:45
#3

När jag var skötare för några år sedan var det att man skulle ta hand om hästen och dess utrustning, även boxen ibland, 2 dagar i veckan minst. Ingen belöning. Jag skulle säga att ni har det väldigt bra som får rida lite då och då gratis :)

Flashline
2015-05-20 17:08
#4

Ni som gör det jobbet blir i princip lurade. En hästskötare  kostar lite drygt 400 - 600 kronor i timmen för en arbetsgivare på en hästverksamhet. Man skall då veta att bruttolönen för en hästskötare ligger på lite drygt 19000-22000/månaden plus arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, försäkringar med mera.

Så ställ er frågan vad ni gör per arbetstimme och väg det mot vad det skulle kostat  om en hästskötare skulle gjort det istället. Fråga er sen om ni får ut arbetskläder, skyddsutrustning som skyddsskor, hjälm och skyddsväst som man skall få ut om man jobbar som hästskötare. Och är ni ens försäkrade när ni jobbar som skötare. En del ridskolor har inte ens en täckande försäkring för sina skötare.

Så har ni det så bra egentligen? Vad händer om ni blir skadade?

JustMySelf
2015-05-21 00:02
#5

#4 Hade skötarna varit utbildade, haft erfarenhet och varit vuxna hade det varit en annan sak, men att ett barn får ta hand om en häst om den vill medan vuxna har det verkliga ansvaret tycker jag inte är så märkligt, vem förlorar något på det? Angående försäkring håller jag med om att det bör finnas, men i alla stall jag varit i gäller försäkringen för alla klubbens medlemmar, och alla skötare har varit medlemmar i ridklubben.

Flashline
2015-05-25 00:25
#6

Kontrollera då om det verkligen är klubben som äger ridanläggningen, stallet och hästarna. Den försäkring som du skriver gäller ofta bara för när du rider på ridskolan och när du rider för klubben i tävlingar.

Men den gäller inte om du jobbar som skötare på helgerna eller i veckan. Och finns det ingen anställd handledare/hästskötare med ute i stallet när du gör "skötarjobbet" är det diekt olagligt.

Många är inte medvetna om att många ridskolor drivs och ägs privat av någon och inte av ridklubben som finns på verksamheten. Så jobbar du med hästar som "skötare" på en privatägd ridskola så har du kanske inte alls någon försäkring som gäller.

Varning även för de ridläger som anordnas nu på sommaren på många privata ridskolor. De har ofta ingen täckande försäkring eller tillstånd för det. Och ofta är  ridlägren organiserade via SRR, Sveriges Ridlägers Riksorganisation. Det är en ren blufforganisation utan telefonnummer och där man inte kan hitta vilka som sitter i styrelsen med mera.

Det handlar bara om att tjäna pengar, lura unga och föräldrar. Kolla bara Akka Ridcenter som håller ridläger. Svenska Ridsportförbundet och Ridskolornas Riksorganisation vill inte ha med Akka Ridcenter att göra. Där finns ingen "klubbförsäkring" och de har inte tillstånd för övernattning.

Annons:
smellcaramell
2015-05-25 21:33
#7

#6 långt ifrån alla ridskolor har det så, när jag red på ridskola stod det klart och tydligt på nåt papper man fick att försäkringen började gälla från det att man "klev ur bilen" på ridskolan(alltså nådde deras område), stod vilket försäkringsbolag och försäkring som användes men man uppmuntrades även till att ha en egen försäkring som en extra säkerhet. :) Dock har jag aldrig varit med om att någon skadat sig på ridskolan fast än att jag var där typ jämt i flera år! Hände väl att nån gled/ramla av nån häst men ingen av de fick uppsöka läkare :)

Hermelini
2015-05-26 15:35
#8

jag rider på Hippologum i Umeå och där kan det max vara 3 skötare per häst. Det finns 4 olika nivåer och på dem skiljer det sig på vad man får göra. Det finns supermycket aktiviteter att göra, man får tillexempel rida gratis på sin sköthäst 2 ggr per termin. Sedan finns det "Skötarveckan" också. Det är nästan som ett ridläger. Man rider igång sin sköthäst efter betet och gör en massa roliga saker.

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

Hermelini
2015-05-26 15:36
#9

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

Wellcraft
2015-05-27 13:31
#10

Där jag var skötare så var det mest att hjälpa till.
Man skulle vara i stallet minst 3 dagar i veckan, tror jag.
Mocka, göra rent i "sin" hästs box, hjälpa nybörjare, smörja utrustning, borsta & "ha" stallet 1-2 gånger i månaden (dvs tillsammans med 1-2 personer till sköta hela stallet en helgdag, från 7-13.).
Mycket ridning var det knappast. 
När en hade haft stallet 4 gånger så fick man en ridbiljett, dvs man fick vara med på en lektion (dock ej med sin häst, ej privat).
Skötarridning var det någon gång då och då. Annars mest fika, lekar osv utan häst.

Jag tröttnade och blev medryttare istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CorneliaAndersson
2015-05-27 22:46
#11

#2
Ungefär exakt sådär är det hos oss också!
Fast hos oss heter det 'fodervärd' och vi är upp till 2 fodervärdar / häst

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: