Annons:
Etikettridning
Läst 1138 ggr
zemlathebunny
5/13/15, 7:20 AM

Medryttare

Hej! Jag har en kompis därför jag bor och dom har 4 hästar. 2 av dom går att rida. Jag rider den en och hon den andra😊 Men nu vill inte hon att hästen jag rider ska vara med😯 Jag vet inte varför. Hennes föräldrar har sagt att jag får rida henne så mycket jag vill. Jag ska dit och rida idag och hon sa att om vi skulle rida "min häst" så skrittar vi bara. Vad ska jag säga till henne?

Annons:
Siggebus
5/13/15, 7:31 AM
#1

Du får väl fråga henne varför? 🙂
Är den stökig och "vild" så att din kompis blir rädd eller nåt?
Hur upplever du själv hästen?
Enda sättet är ju att ta reda på varför hon bara vill skritta när "din" häst är med och utifrån det svaret då försöka lösa problemet.

zemlathebunny
5/13/15, 4:12 PM
#2

Är det någon annan som har någon förslag?

Siggebus
5/13/15, 6:03 PM
#3

Jag tror kanske du får berätta lite mer om orsaken till att din kompisen inte vill ha den hästen med - som jag skrev innan så fråga varför.
Kan vara svårt annars och komma med konkreta förslag på hur du ska lägga upp det och vad du ska säga till din kompis - alltså hur ni kan lösa det. 🙂

Ravynsfair
5/14/15, 6:44 PM
#4

Hon kanske är rädd för hästen hon själv rider?
Har själv varit med om det.  Min häst är en gammal och stabil fjordhäst på snart 28år och hennes hagkompis är en piggelin men väldigt snäll varmblodstravare på snart 20år. 
Hade tidigare en medryttare till honom som red honom ofta, gjorde allt tillsammans men plötsligt gick de omkull (inget allvarligt, hon åkte av och han sprang hem med lite skrapsår på knän) och efteråt började medryttaren att minska på ridningen och komma med konstiga idéer.

Bland annat att "vi skrittar bara om ni är med" då min häst är lite av en filur och gärna busar upp varmblodet men samtidigt ville hon inte rida själv. 
Han blir lite tittig och sprallig (hon började då hoppa av honom och gå resten av rundan vilket såklart gjorde det hela värre, vilket jag sade men hon inte lyssnade på) men lugnar sig om ryttaren inte säger nåt. 
Hon blev rädd att han skulle ladda upp och sen sticka med henne vilket han aldrig skulle göra, han har en broms och den funkar till 110% vilket även hon visste om, det var bara ren otur då de gick omkull. 

Kanske är det något sådant som har hänt?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

zemlathebunny
5/14/15, 9:24 PM
#5

Det börjar gå bättre för vi ska bygga upp en gammal ridbana och rida där :)

Upp till toppen
Annons: