Annons:
Etikettridning
Läst 2253 ggr
Ragnar.1
5/10/15, 5:42 PM

Börja rida

Hej! Jag är en tjej på 13 år. Jag älskar hästar. Jag har velat rida sen jag var liten men inte fått lov. Min mamma har jobbat på sjukhus och säger att det är farligt. Hon red själv när hon var liten och hade häst. Hon har ramlat av och skadat sig ett par gånger, och varit med på en operation där en flicka som red skadades ganska rejält (dog). Jag vill börja rida där min kompis rider. Det är okej för min pappa (har skilda föräldrar) men flera gånger som jag har frågat mamma säger hon bara: Du vet vad jag tycker om det. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag vågar inte fråga mamma, jag är rädd att få ett nej. Jag spelar själv handboll vilket där man också kan skada sig och har spelat fotboll. Vi tävlar mycket i segling också, där mamma kommit hem med blåmärken stora som bollar. Då är det väl inte så mycket skillnad om man nu ska skada sig på ridning. Hur ska jag få min mamma att ändra sig? Snälla hjälp mig!

Tack på förhand :)

Annons:
KPD
5/10/15, 5:57 PM
#1

En fråga är om din mor skyller på risken, men att det egentligen handlar om något annat. Har dina föräldrar råd att betala för ridning och den utrustning du behöver?

Ridning medför risker, men livet är fyllt av farliga situationer. Vi åker bil, trots att det sker bilolyckor, och vi flyger, trots att flygplan ibland störtar.   Det handlar inte bara om risken, utan om sannolikheten för att en olycka ska inträffa. De flesta som rider hamnar inte på sjukhus, och med din mors logik borde du inte få korsa gatan heller, för blir man påkörd, kan man bli allvarligt skadad.

Sedan handlar det om att få din mor att acceptera, att detta är vad du vill göra. Jag får en känsla av att din mor kanske i vart fall delvis vill skydda sig själv mot oro, därför att hon inte har bearbetat det hon har varit med om. Det är naturligtvis inget jag vet, bara en fundering.

Lycka till!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Ragnar.1
5/10/15, 6:04 PM
#2

Jag uppskattar väldigt mycket ditt svar! 🙂 Jag är 99% säker på att problemet inte är på grund av pengar. Jag var på turridning med två av mina kompisar där en av dem var hon som jag skulle vilja börja på samma ridning. Det var då funderingarna kom upp igen om jag ville börja, då en i hennes nybörjargrupp ska flytta. Hennes pappa sa också att det skulle vara roligt och samåkning mm skulle fungera. Jag har frågat pappa och han tycker det verkar ok. Men jag har inte frågat mamma än, jag är väldigt rädd för att få ett nej. Men vi skulle prata med mamma i början av veckan. Men jag är 60% säker att hon kommer att säga nej.

Anna O.
5/10/15, 7:33 PM
#3

Min mamma var likadan, men jag fick tillslut. Din mamma får bara inse att om du börjar på ridskola så är det ganska liten risk att du skadar dig så rejält att du nu tillexempel bör opereras eller i värsta fall dö. Din ridlärare går på vilka hästar du klarar av och ger dig inte en för svår! Visst, man ska aldrig lite på en häst upptill 100% eftersom dom kan vara väldigt luriga, men jag tycker din mamma borde ge dig en chans och låta dig testa. Jag är iallafall oerhört tacksam att jag fick börja rida! Jag har ramlat av 2 gånger men ingen stor skada har hänt, har bara ramlat av i hoppning och det är pga jag tappat balansen! Men som sagt jag tycker din mamma ska låta dig testa, man ska aldrig säga något innan man har testat! Lycka till.

Ragnar.1
5/10/15, 8:12 PM
#4

Jag frågade min mamma för en stund sen varför jag inte fick börja rida när jag var liten (fast jag vill ju fortfarande). Då sa hon det gamla vanliga att det är farligt. Jag tror inte min mamma kommer ändra sig. 😢

Anna O.
5/10/15, 8:38 PM
#5

Hm, jag gav aldrig upp mitt hopp av att börja rida! Ge inte upp ditt hopp om det är det du verkligen vill. Förklara för din mamma hur du känner.

Ragnar.1
5/11/15, 1:37 PM
#6

Tack för tipset! 🙂

Annons:
fridaas
5/11/15, 2:04 PM
#7

Hur det än blir så blir du vuxen en vacker dag och då kan du börja rida. Jag fick alltid ett nej när jag var yngr, fast där berodde nejet på allergi iofs. Men nu är jag 26år och rider 1-3gånger i veckan. Så även om det känns som en hel evighet och lite till så kan du börja rida en vacker dag. Börjar komma mer och mer nybörjargrupper för vuxna på ridskolorna nu, eller så kanske du ha samma tur som jag att ha en kompis som behöver hjälp och som har nybörjarvänliga hästar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

KPD
5/12/15, 11:41 AM
#8

#7 Visst kan man börja rida som vuxen, men det är inte samma sak. Om det är något jag verkligen ångrar är det att jag inte tog chansen att börja rida tidigare. 

Som barn var jag inte intresserad, men när jag var 14 var det en flicka som bestämde mig för att följa med henne en dag, och jag fick min första lektion i hästskötsel. :) Det är alltid svårt med kontrafaktiska påståenden, men jag tror, att jag nog hade kunnat bli intresserad av hästar och ridning då, om inte en annan flicka i stallet tydligt markerat att killar inte hade något där att göra.

Därför blev det först som vuxen som jag började rida, och då insåg jag hur mycket man får till skänks, om man börjar rida som ung. Tiden i stallet betyder mycket för att lära sig förstå hästar. Om en vuxen man skulle tillbringa mer tid i stallet än vad som är nödvändigt före och efter lektionen, tror man att han är efterbliven eller pedofil. Därför får den vuxne nybörjaren börja rida utan att egentligen veta vad en häst är.

Min rekommendation är att börja så tidigt som möjligt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
5/12/15, 11:44 AM
#9

#2 Kul att du uppskattade svaret.

Skulle du kunna få din pappa med dig på turridning? Kanske kunde det vara ett sätt att beveka din mor, att du rider några gånger och hon ser att det går bra och att du är lycklig. Jag antar att hon inte kan hindra dig från att rida, när du är tillsammans med din far?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Gronstedt
5/12/15, 2:49 PM
#10

#8: Det finns ridskolor för vuxna - du måste ha hamnat på en som var mindre lämplig. Där jag rider finns det så många vuxna karlar i stallet att det inte ser ett dugg märkligt ut, även om de är i minoritet - och de är INTE ponnypappor och hang-arounds till hästtjejerna, även om en del av dem har börjat så. Nybörjargrupperna för vuxna inleds med en teorilektion i grundläggande hästhantering och det följs upp löpande genom alla nivåer.

Ragnar.1
5/12/15, 4:33 PM
#11

Jag var på turridning nu i helgen med två kompisar och kom hem med ett stort leende på läpparna, jag kunde inte sluta prata om turridningen. Det känns som att det inte kommer bli samma sak när jag är vuxen som barn med ridningen så därför vilja börja så tidigt som möjligt. Jag frågade pappa om han kommer stå på min sida han sa att det är klart men att vi måste lyssna på mamma också. Jag har nästan gjort klart en Keynote/PowerPoint som jag ska försöka få mamma att ändra sig.

Upp till toppen
Annons: