Annons:
Etikettbeteende
Läst 928 ggr
axa
2015-05-10 16:39

konstigt beteende vid arbete

Medryttarponnyn har börjat bete sig konstigt. 

Antingen är hon i brunst eller så har hon ont. Nyligen varit kraftigt vickad i ena bakbenet. Problemen har uppstått efter skadan. Såhär brukar det bli;

• Hon försöker hastigt och nervöst gå iväg när man ska sitta upp.

• Allt går bra vid framridning skritt.

• När man påbörjar framridning i trav börjas det, hon sparkar upp med bakhovarna på ens fötter ganska ordentligt.

•I trav och galopp sparkar hon bakut, helst i väggar när man befinner sig i ridhuset (om man ens får henne i trav eller galopp, hon sparkar gärna bakut från skritten om man försöker få henne i annan gångart).

De säger att hon fjantar sig och att jag behöver ett spö, men jag vill inte hålla på och tjafsa med ridspön och sådant. Hon är 6 år. Hon gör inte bara såhär med mig. Vid barbackaridning är det inte lika illa, men hon håller ändå på då också.

Utifrån vad ni läst nu, vad skulle ni tippa på vad det beror på?

Annons:
Sarah
2015-05-10 16:41
#1

Hon har säkerligen ont :(

Malin688
2015-05-10 16:59
#2

Om det började efter vrickningen så är det ett tecken på smärta och inte dumheter. Försök lokalisera vart smärtan är, om det är i benet hon gjorde illa eller om smärtan har satt sig i ryggen eller liknande istället. 

En häst kan inte berätta att det gör ont här, utan dom visar istället att något är fel genom att exempelvis bete sig såhär. 

Min nordsvensk jag hade bet när sadeln lades på ryggen, det visade sig att den tröck över manken vilket gjorde ont. Bara ett exempel!

Gå igenom ponny ordentligt med böjprov mm med en GODKÄND OCH KUNNIG veterinär, rid henne inte innan ni fått reda på vad problemet är, ett spö kommer inte att lösa nånting iallafall..

Blandad kompott är en bra kompott :)

Gabriele
2015-05-11 07:47
#3

Först och främst tycker jag det är super att du bryr dig så mycket om din medryttarehäst !!! Hon har säkert ont. Enligt mina erfarenheter kan det förutom att hon har ont i benet tyda på sadeltryck och ryggproblem samt eventuellt blockeringar i SI led eller höft. ( här går jag efter mina erfarenheter , symptom som de flesta hästar visar såsom din) Mitt råd är att anlita först en veterinär som kollar benet, och en en equiterapeut som går igenom muskulaturen och leder . Välj gärna en som även är kunnig i sadel frågor . En sadel som passar idag behöver inte passa längre i morgon. Så att säga . Lycka till och för hästens skull rid inte förrän det inte är utredd. ( så du slipper ha dålig samvete sen :-)

axa
2015-05-17 12:56
#4

Tack för svar!

Har kollat vidare och det tros nu vara mentalt. Hon har fått jobba på rätt mycket sedan hon blev frisk så igår red jag bettlöst på lång tygel och barbacka och endast på rakspår och volter. Hon visade inga problem alls och så fort jag använde rösten bytte hon gångart till trav/galopp utan att tveka. Visiterade henne och gick igenom ordentligt utan att känna något eller att hon markerade. Haha, istället tyckte hon det var mycket skönt och lyfte huvudet och ville klia mig tillbaka :)

Dock så ville hon inte svänga till vänster i volter? I höger gick det jättebra men i vänster gick det verkligen inte?! Någon aning för vad det kan bero på?

iMois04
2015-05-17 14:24
#5

Hon kanske har ont i knäet? Jag hade det för ett tag sen ( nu ska jag inte hänföra men vårt skäller är lika byggt) och då gick det jättebra att låtsass galoppera åt vänster men inte höger! Hoppas ni förstår vad jag menar

iMois04
2015-05-17 14:24
#6

Vänster ben kanske är överbelastat kom jag på nu?

Annons:
iMois04
2015-05-17 14:25
#7

Skelettet

Malin688
2015-05-18 09:08
#8

Kan vara överbelastning som uppstått efter skadan, är troligen inte mentalt tyvärr, bara att den lösningen ni gjorde nu sist inte gjorde lika ont som vanligt, tycker fortfarande att hästen bör få en ordentlig titt och klämm :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Gronstedt
2015-05-18 09:39
#9

Låter definitivt som smärta, ganska allvarlig smärta. En "kraftig vrickning" tar lång tid att läka och hon kanske har satt igång för fort och för hårt.

Om man rider kravlöst på lång tygel går hästen i framvikt och använder inte rygg och bakben på samma sätt, så det är inte konstigt att hon inte protesterade lika mycket då. Att hon inte vill svänga åt vänster tyder på att det gör ont att böja sig till vänster eller gör ont i ena eller båda vänsterbenen.

Börja med att kolla henne ordentligt på lina och se att hon verkligen rör sig jämnt.

Alejalo
2015-05-18 10:53
#10

Det kan ju både vara något fysiskt och psykiskt, viss smärta kan kanske finnas kvar och sen kommer hon ihåg att det gjorde ont innan. 
Om hon enkelt och villigt bytte gångarter så kan man nog utesluta större smärtor, men du ska nog fortfarande vara vaksam. 
En häst som går framåt på lång tygel som inte har huvudet för högt upp kan börja arbeta med hela kroppen på ett bra sätt.

Upp till toppen
Annons: