Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1108 ggr
Tuvstarr07
5/8/15, 11:32 AM

Sadeltvång?

Hej,

Jag har fått mer och mer problem vid sadling av min häst. Har hon något som distraherar henne är hon snäll att lägga på sadeln på annars dansar hon runt. Men när man ska spänna så får hon panik blandat med ilska. Hon sparkas och bits något fruktansvärt. Jag har alltid spänt sadelgjorden försiktigt och lite i taget med promenader i mellan. Det går bra att sitta upp och även bättre att spänna när man kommer ut, hon hugger fortfarande efter än men benen stannar kvar på marken.

Hur kan man göra för att få henne att sluta mata sparkar emot mig när jag sadlar och spänner inne i stallet?

(Hon är kollat av vet så hon har inte ont).

/Tacksam för hjälp!

Annons:
Gronstedt
5/8/15, 11:36 AM
#1

Har sadeln kollats av proffs, så att den passar?

Tuvstarr07
5/8/15, 11:37 AM
#2

Ja den är utprovad i Januari så den ska det inte vara några problem med.

Tusen
5/8/15, 3:28 PM
#3

Det kan hända att det inte alls sadeln det är fel på eftersom hon blir arg då gjorden dras åt.
Hon kan ha ont någonstans där gjorden ligger emot. Armbågarna (fram), revbenen, bogen eller någon helt annanstans. Kontakta en riktigt bra equiterapeut. De hittar andra saker på hästarna som veterinärerna inte alltid hittar. Du kommer att bli förvånad.

Gronstedt
5/8/15, 4:46 PM
#4

#2: Mycket kan ha hänt sedan i januari, med både hästen och sadeln. En häst jag känner kastar och hugger som en kobra när man kommer med sadeln, fast den är nästan ny och inprovad för inte länge sedan. När vi till sist kom på att kolla sadeln visade det sig att den blivit rejält skev. Den ska nu fixas och vi hoppas att hästen blir sitt vanliga vänliga jag igen.

smellcaramell
5/9/15, 10:58 PM
#5

som #4 säger kan det gå snabbt mellan det att en sadel passar fram tills att den inte passar. Min medryttarhäst fick en sadel utprovad i juli, som inte alls passade i november då kans kropp format om sig utan att det direkt syntes. Denna häst är inte alls känslig så sadeln satt rejält fel när han började visa det! :)

Upp till toppen
Annons: