Sjukdomar, skötsel & vård

Räkna på lösdrift?

2015-05-07 16:21 #0 av: Rafflan

Försökt räkna ut vad det blir på en lösdrift med 2 hästar, låter detta rimligt tycker ni som har hästar på lösdrift?

25 kg hö/häst/månad när det är som absolut kallast/sämst väder (fri tillgång)
1 rund halmbal/månad (halvbädd, mockar bort bajset)
2 spånbalar/månad (att ha under halmen som suger upp ev kiss som går igenom)

Låter denna åtgång rimlig?

Anmäl
2015-05-07 18:13 #1 av: Linnea

25 kg hö per dag menar du va?
Har du bädd gör du aldrig av med så mycket halm. När jag hade enbart halm i bädden senast så tror jag att jag köpte 30 eller 40 småbalar och alla dessa gick inte åt under en vinter.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2015-05-07 18:19 #2 av: smellcaramell

Där jag rider går det en rundbal/vecka med hö på två hästar när det är som kallast, en varannanvecka när det bara är mellan -10 och -15 :)

Våra hästar är typ aldrig i ligghallen=mockar där typ en gång om året, högst. De har bara sand i ligghallen så mockar bara upp skiten :)

Anmäl
2015-05-07 22:10 #3 av: Tusen

Tror också att det går åt mindre med halm. Vi har halmpellets vilket gör det mer lättmockat och lika mjukt. 
Hö antar jag du menar åtgång per dag och inte per månad som du skrev. Skämtar

Anmäl
2015-05-07 23:16 #4 av: Rafflan

Självklart menade jag /dag med höet :)

Anmäl
2015-05-08 07:44 #5 av: PogoPedagog

Vi gjorde av med en rundbal om 400 kg med halm/ månad ganska exakt under vintern. Det var en smaskig halmtyp som de åt mycket av.

Anmäl
2015-05-08 12:18 #6 av: Rafflan

#5 gick det åt mindre hö då dem åt halmen? finns det någon halm typ som är mindre "god" som man kan använda som strö?

Anmäl
2015-05-08 12:50 #7 av: PogoPedagog

#6 Jag har tyvärr inget att jämföra med då vi bytte till torv och hö på småbal i år och finmaskigt hönät. Väger inte höet utan matar på känn så jag vet inte om det gick år mer eller mindre hö.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.