Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 935 ggr
ks.gerbil
5/6/15, 9:55 PM

Slutat lyssna på halt

Jag har sen en tid tillbaka hjälpt till att rida in en unghäst, det har gått väldigt bra fram till förra veckan men nu har han börjat strunta i halten totalt. Det gick att stanna han bara med hjälp av sitsen innan, han lyssnade jätte bra. Jag har inte förändrat något i hur jag rider eller hur jag frågar han för halt, jag ger eftergift när han står still men han börjar böka, tar tag i bettet och drar. När han väl har stanna  gör han backdelsvändningar och vrider och vänder på benen. Känns så dumt när det har gått så bra hittils, jag fattar verkligen inte varför 😕

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
JoannaLi
5/6/15, 10:07 PM
#1

Är det uteslutet smärta? :)

Kollat igenom rygg, ben, nacke och mun?

Linnea
5/7/15, 7:18 AM
#2

Hur länge och hur intensivt har han blivit riden? Han kanske behöver en period vila.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Caf_Roy
5/7/15, 10:33 AM
#3

Jag gissar att han är inne i en fas när han tycker att det är frustrerande att stå still. Min häst hade också en sån fas, han var tvungen att röra på sig precis hela tiden. Gå tillbaka och börja om. Be om en halvhalt och släpp fram direkt med överdrivet mycket beröm. Öka graden av stillastående lite lite grann och berömmet mycket. Skulle han lyckas stå helt still en hel sekund (kanske inte försöka det första veckan) är det att likställa med en piaff i mental ansträngning och självbehärskning för honom just nu. Har du provat att ge honom godis från ryggen? Då måste han ju stå still för att kunna böja huvudet bak mot ditt knä och ta godisen. Jag har lärt min häst att när jag knackar honom på halsen finns en godis att hämta vid mitt knä. Jag använder det fortfarande när jag vill att han ska stå stilla och vara bekväm med det när han är stressad eller bredvid något läskigt. Då blir stillaståendet i den situationen förknippad med något starkt positivt och lättare till nästa gång. Om jag knackar så fort vi (nästan) stannat första gången står han gärna kvar ett par sekunder nästa gång även fast det fortfarande är svårt / läskigt och väntar på knackningen, vilken han då förtjänar. Om man alltid knackar först börjar han inte tigga heller. Var det ingen knackning finns det inget godis. Jag vet att det är frustrerande att gå tillbaka när det har gått så bra, men om du bara tar ett djupt andetag och accepterar att förutsättningarna för er har ändrats och jobbar utifrån dagsläget med enda mål att slutet av passet ska gå lite bättre än början är ni snart tillbaka där ni var igen, den här gången lite stadigare i en högre lägstanivå. För även om det är kul när det går bättre än vanligt är det alltid lägstanivån man vill höja. Och tro mig, jag vet hur frustrerande det är. Jag hade en häst som från en vecka till en annan var omöjlig att sitta upp på, lasta eller ha på gången, för att inte tala om att göra halt, för att han inte stod ut med att stå stilla. Jag tränade honom med de här tipsen att göra det ändå på någon månad (tog så lång tid tills han kunde stå helt still och invänta tillåtelse att gå). Sen försvann problemet i takt med att han blev äldre.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ks.gerbil
5/9/15, 5:52 PM
#4

för att svara snabbt på Linnea, vi har sakta börjat öka men han går fortfarande relativt lite och han är brukar alltid pigg 

igår och idag gick det mycket bättre, jag kollade genom om det kunde bero på smärta men då det är något som kommer och går lite tror jag det är mer en sån period där han kanske tycker det är mycket roligare att gå framåt (vilket såklart är roligt men det vore ju bra om han kunde stanna också 😉)

Jag tror det beror på det. Nu tror jag mer min fråga är, när han får sånna dagar där han inte vill stanna, ska jag jobba på det och liksom göra många halter och kanske föja #3 tips  eller ska jag fokusera på något annat istället? T.ex. jobba på något mer energiskt där han får lägga sin energi på det han vill. Han får ju en positivare erfarenhet av ridningen om han får gå framåt men samtidigt så måste han ju kunna stanna även de dagarna han inte "känner för det", är det något som kommer gå över lite mer tiden?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gronstedt
5/11/15, 3:56 PM
#5

För en omusklad häst är det jobbigt att stå i en korrekt halt under ryttare, så försök inte stå stilla länge, utan rid fram ganska snart.  På en ung häst är det vackert nog att den alls stannar och står stilla, får den inte snart gå fram igen så börjar den backa eller vränga för att avlasta kroppen. Styrkan kommer med tiden.

Upp till toppen
Annons: