Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 729 ggr
[mitzylinnea]
5/5/15, 3:03 PM

Western tävling

Är det sant att om hästen är över 7 år måste man ha stångbett på tävling?! 

isåfall är ju detta helt sjukt!

(detta gäller western tävling och ja, jag la ut i westernridning iFokus ocå men den sidan är ju död…)

Annons:
MsSofieG
5/5/15, 5:00 PM
#1

Jag har hört något om det. Kolla in regelboken det borde stå där :) Beror säkerligen på vilken nivå på tävlingen det är.

[mitzylinnea]
5/5/15, 5:23 PM
#2

Hästsport är helt j**la sjukt endå… usch

MsSofieG
5/5/15, 6:02 PM
#3

Tävlar man med stångbet är det enhandsfattning som gäller som jag fattat det.

[mitzylinnea]
5/5/15, 6:04 PM
#4

Ja det är det ju men om min häst hatar stångbett och vill rida med tvåhandsfattning då? Är så förbannad att ja kokar…

MsSofieG
5/5/15, 6:09 PM
#5

Jo då kommer du nog bara upp till nivån under innan stångbettet krävs :/ Går kanske att få dispans om du pratar med dommaren/tävlingsarrangörerna?

[mitzylinnea]
5/5/15, 6:26 PM
#6

helt sjukt… Den som har satt alla vidriga regler inom hästsport överlag 😡

Annons:
solidduck
5/6/15, 12:22 AM
#7

Beror vad man tävlar för gren och via vilken organisation, men överlag så är det stångbett och en hand som gäller från det att hästen är 6 år. Finns undantag givetvis med klasser så som any bit any age, där man får ha vilket godkänt bett som helst på vilken häst som helst. är dock inte norm så brukar bara finnas någon enstaka klass av den typen. 

Tävlar man NRHA eller SRHA klasser, alltså föreningar som bara fokuserar på reining så är det dock stångbett och en hand som gäller direkt vid tävling; om det inte är en klass med förut nämnda undantag vill säga.

Är mest insatt i hur det är via just NRHA, SRHA och AQHA dock men tror att om man tävlar på E-nivå via WRAS så får man ha vilket bett som helst, den nivån dock som jag fattar det mest till för att man ska kunna testa på hur det är att tävla.

[mitzylinnea]
5/6/15, 2:29 PM
#8

Jahapp, och då ska jag aldrig mer tävla western. Hörs hej

[scrappy]
5/6/15, 5:36 PM
#9

Jag har uppfattat detsamma som #7.

mikatherider
5/6/15, 7:29 PM
#10

Man kan tävla D-nivå med valfritt bett också, i WRAS alltså, är inte helt säker men kan gå upp i valfritt bett i C-nivå, alltså upp till regional nivå. Annars får du åtminstone åka på lokala tävlingar utan stång. I APHA så är det precis som i AQHA att man måste rida på stång, enhandsfattning, från att hästen fyllt 6 år.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

MsSofieG
5/6/15, 7:59 PM
#11

Har läst på lite mer och i E-D-C klasser är det fri betsling :)

Linnea
5/7/15, 7:53 AM
#12

#8 Eller så skriver du en välmotiverad motion till förbundet med förslag på hur bettreglerna borde ändras och varför.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: