Annons:
Etikettridning
Läst 832 ggr
swealotta
5/2/15, 12:57 PM

Ridläger

Hejsan! Ska på mitt första ridläger i sommar och undrar bara vad man behöver ha med sig? Samt vad för kamera, läst att man inte kan ta kort med mobilen eftersom den inte finns till hands under dagen :')

Annons:
JoannaLi
5/2/15, 1:14 PM
#1

Det beror på, har du med en egen häst? Vad ska ni göra på ridlägret? 

Och du kommer oftare att ha med dig mobilen än kameran, det kan jag nästan sätta pengar på :) Varför skulle man inte ha med mobilen? (Jag tänkte om det var något speciellt med lägret)

swealotta
5/2/15, 1:33 PM
#2

#1 Det är ett allroundläger så lite av varje, och nej har inte egen häst :') Tyckte jag läste att mobilerna är på "dagis" som de kallade det under dagen så om man ville ta foto skulle man ta med en kamera. Har en gammal som jag tänkte ta med men inte lyckats få igång, även funderat på att köpa en systemkamera nu men vet inte om det är värt att ta med den? :)

JoannaLi
5/2/15, 1:42 PM
#3

#2 Hur långt är lägret? :) Är det övernattning eller bara dagtid?

Aha, så det är därför :) Tja, alltså, du har sällan möjlighet att bära med dig en systemkamera när du hanterar hästar, då vill du vara attans säker på att verkligen inget ska hända. Vill du bara ta bilder när du "planerar", t.ex. i stallet, i hagen eller när dina kompisar rider men inte du så funkar den absolut. Vill du ta lite mer "vardagsbilder" så är en kompaktkamera nästan bättre, för den är mindre och något mer stryktålig, så den kan du bära med dig i bakfickan.

swealotta
5/2/15, 2:51 PM
#4

#3 Det är ett veckoläger så sover där :) Ja, tänkte ta foto lite olika, på hästarna osv när vi har tid för det. Kan nog hålla med om att systemkamera kan bli lite klumpigt men blir ju så oerhört fina bilder haha..!

Miiwijoy
5/2/15, 6:34 PM
#5

Jag har varit på flera olika ridläger och där har det varit många som haft med sig systemkamera. Fotat på kvällen, i hagen eller när kompisarna rider, inte alls särskilt klumpigt. Du får dock var lite försiktig hamnade på ett tråkigt läger ett år var både kameror, schabrak & ridbyxor försvann.. 

Annars är det väl inget speciellt man ska ha med sig. Ridkläder, hygienartiklar och sköna kläder att ha på kvällarna. Regnkläder kan vara bra att ha med. Vissa ridläger har speciella regler om att man måste rida i en tröja som går nedanför armbågarna vid hoppning och/eller uteritt.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

JoannaLi
5/2/15, 6:48 PM
#6

Ta gärna med flera uppsättningar av kläder, för blir du blöt en kväll är det inte särskilt roligt att behöva dra på sig blöta ridbyxor morgonen efter. 

Om det är mycket stalljobb kan det vara trevligt med några svalare kläder just till det (men, rid aldrig i shorts. Aj.)

Lakan, om det behövs, en skön kudde. (Jag tar alltid med mig min egna kudde.) 

Två par skor, ridskorna/-stövlarna och så ett par kängor - eller andra skor, men kängor är ofta något förstärkta i tån vilket är en fördel i hästhantering. Det gör under att få slippa ridskorna efter någon dag. (Också på grund av att blöta skor är ganska ischliga dagen efter.)

Myggmedel, keps, eventuella solglasögon. Vattenflaska. 

Jag tror att det här är det jag skulle försöka ha med om jag skulle på ridläger :)

Annons:
swealotta
5/2/15, 8:17 PM
#7

#5 Gud vad trist.. :/ Och tack! #6 Tack så mycket ..! :') Får tänka över hur jag gör med kameran.

Mowglie
5/2/15, 9:29 PM
#8

#7

På ridlägret jag var på förra året(detta var dock när man tog med egen häst) så fick man ha mobilen med sig på uteritterna(om det skulle bli en nödsituation), men bara om man hade en sorts "väska" på armen, du vet en sådan där mobilhållare som man kan fästa på överarmen.

Men annars rekommenderar  jag en billig skit kamera som är lika stor som din hand ungefär, en liten kamera som kostar typ 500 kr. Min packlista däremot är ganska lång, men det viktigaste:

Hygienartiklar dvs. hårskötsel, deo,  osv.

Minst två par ridbyxor

Minst en ridtröja per dag du är på läger

Bekväma kläder att ha när du inte rider

Egen kudde(ibland också bäddset) hemifrån.

Underkläder, minst ett par per dag du är på läger.

Hjälm och säkerhetsväst. 

Har du egen häst att ta med blir det såklart bra mycket mer, men nu fick du en början på en liten packlista ;) Vilket läger ska du på?

Be yourself, everyonelse is already taken.

swealotta
5/2/15, 10:54 PM
#9

#8 Okej tack så mycket..! :') Planerar Stuteri MW!

[UlrikaTG]4
5/30/15, 2:28 PM
#10

Jag ska själv på ridläger om två dgr och jag är så taggad! Detta är iaf vad jag ska ha med:

Toalettartiklar (schampo, tvål, tandborste, tandkräm o. s. v.)

Ridkläder och utrustning (ridbyxor, ridtröjor, ridhjälm, ridspö o. s. v.) Jag tkr det är viktigt att ha med ombyten då man oftast blir svettig och smutsig på passen.

Mjuka och sköna kläder som man kan ha på kvällsaktiviteterna och fritiden. Det är viktigt att både ha kläder för lite varmare och soligare väder (shorts, t-skjortor o. s. v.) och för lite sämre väder (heltäckande kläder med vindskydd)

Skor som är lätta att snabbt ta på. Här tycker jag att crocs är perfekt, de är ju inte precis fina, men det är inte det som är huvudsaken. Jag tar alltid med ett par crocs då jag åker på ridläger, de tål både vatten och smuts och kostar inte alls mycket (mina kostade ungefär 5-7 euro, vilket är ungefär 50-70 kr)

Solskydd. Detta är jätteviktigt att man dagligen sätter på någon form av skolskydd, jag brukar köra på solkräm. Även fast det är molnigt är det viktigt att sätta på solskydd då solens UV-strålning går igenom molnen. På ridläger är man oftast ute väldigt mycket, så skolskydd är definitivt ett måste!

Handduk och simkläder (man brukar simma på det ridlägret så jag ska till. Sen så brukar man väl också duscha, och då är det bra att ha med en handduk, haha)

Sängkläder (jag tar med lakan, påslakan, dynvar och dyna. På mitt ridläger finns det täcke och dyna färdigt, men jag brukar ta med en egen dyna.

Vattenflaska

Mobil och mobilladdare

Detta är väl det viktigaste. Andra saker som jag också ska ta med är solglasögon, snacks, papper, pennskrin, en bok och säkert något annat som jag glömt :)

Upp till toppen
Annons: