Annons:
Etikettbeteende
Läst 8262 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-05-02 09:48

Hur får man en häst att gå i form?

Hur? :) Är det bara att vara hård och bestämd och ta i tyglarna så dom blir jätte korta?

Annons:
Mantissa
2015-05-02 09:50
#1

Nej, absolut inte, det ger ofta motsatt effekt!

Det finns inte en universal knapp som gör att alla hästar går i form. Och vad som är en bra form skiljer sig också mycket beroende på hästens utbildningsnivå, exteriör, muskelsättning och annat.
Att hästen går i form betyder att den bär sin kropp på ett sätt som gör att den lägger en större del av sin vikt på bakbenen och höjer ryggen. Detta gör det mindre slitsamt för hästen att utföra de rörelser vi ber om och den får en bättre balans vilket gör att vi ryttare upplever den som behagligare och lättare att rida på.

Att få hästen att gå i form har egentligen ingenting alls med tyglarna att göra. De kan användas som en av flera hjälper för att leda hästen mot rätt form speciellt i början av hästens utbildning, men de är inte nödvändiga.
För att bygga upp styrkan som krävs för att gå i en bra form kan man till exempel jobba mycket med tempoväxlingar/igångsättningar, ställa hästen (övningar på böjda spår), klättra med hästen och bomövningar där den måste lyfta på mage och rygg).
Ofta kommer formen av sig själv när man jobbar med detta.
Du vill att hästen ska gå med energi men att de energin ska riktas mer uppåt än framåt. Jobba därför med små halvhalter (främst sätet, om det krävs även lite med tyglarna). Var mjuk och undvik att bli stum i dina hjälper. Var noga med eftergifterna när du känner att hästen svarar på dina hjälper.  Sitt inte och nöt bara rakt fram på spåret utan växa tempo och riktning så att hästen behåller fokus på dig, gör det roligt och spännande att bli riden.

[Stockholmsbruden]
2015-05-02 09:57
#2

Tack för svaret! #1 Då vet jag precis hur man ska göra! Nej, du behöver inte skriva om du bara vet vad man inte ska göra Gmn

Godisburk
2015-05-02 10:02
#3

#2 Hon svarade ju på dina frågor..

Sealle
2015-05-02 10:02
#4

Lmao. Kan bifoga den här bilden: http://www.akkaridcenter.se/wp-content/uploads/2013/06/Formen-på-dressyrhästen.jpg Så ska den korrekta formen på en häst se ut (övre bilderna). De ska alltså ha huvudet mycket högre än man oftast ser idag (nedre mitt är ju en ganska vanlig syn), och därför funkar inte "såga ner skallen"-metoden.

Anna O.
2015-05-02 10:06
#5

Absolut inte hård i tyglarna :-) För att då bättre hjälp av att få hästen i form så kan du ha stabil sits och stabil hand. Vi här på hemsidan kan ju hjälpa till med detta men det är bättre om Du får hjälp av en ridlärare eller privattränare eftersom det är väldigt mycket arbete med sitsen och benen M.m

[Stockholmsbruden]
2015-05-02 10:10
#6

Haha nej hon la till allt annat och skrev innan bara " det ger motsatt effekt"

Annons:
Attaquer
2015-05-02 10:50
#7

Jag tycker nog att #2 gav en fenomenal förklaring på hur du ska göra! Läs svaret en gång till så kanske du lär dig något. :) Som sagt, det finns inget speciellt sätt att göra det på. Jag har ofta upplevt att en avslappnad häst ofta går i form och därför rider jag ofta med målet att hästen ska bli avslappnad istället för att den ska gå perfekt i form på en gång, för oftast får jag då formen på köpet. En avslappnad häst får jag genom att lösgöra mycket dvs. rida på böjda spår, rida i galopp, rida skänkelvikningar, öppnor och slutor, övergångar och tempoväxlingar samt vara tydlig och bestämd men mjuk i sina hjälper. Att dra i tyglarna gör absolut INGEN nytta!!! Snarare motsatt effekt!!!

WornOut
2015-05-03 07:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Tycker #1 formulerade sig bra.
Men #4, måste bara påpeka att hästar kan gå i olika form och ändå jobba helt "korrekt".

Bilder på ett par av mina hästar, som jag tycker, går i en trevlig och ändamålsenlig form.

philippazon
2015-05-03 09:10
#9

Bilderna i inägg #8 visar bra exempel på en form. Det finns flera olika lägen. 

Jag skulle säga att man inte kan gå in på ett forum och fråga hur man får hästen att gå i form. man behöver träna fysiskt med en häst som kan och en tränare som kan hjälpa innan man kan lära sig. 

De flesta sittar och såger ner hästen för att den ska böja på nacken och sen säger dom att "åh min häst gick i form hela passet". Nu vet du vad en korrekt form ÄR genom beskrivningen i inlägg #2

Så nu kan du försöka ändra din attityd och sedan gå och träna på det du vill uppnå :)

Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Anon
2015-05-03 12:46
#10

Sluta tänk på vart hästen har huvudet. Håll en mjuk kontakt med tyglarna och träna istället på tempoväxlingar och till exempel volter för att få hästen mjuk. Träna för att få en smidig och mjuk häst istället för att hästen ska lära sig att om den drar in huvudet så slipper den få ont i munnen. Formen kommer automatiskt om du är tillräckligt duktig och mjuk. 

Det värsta jag vet är att sitta på en häst som har lärt sig att kröka på nacken. Det är jättesvårt att få kontakt med munnen då och det är lätt att bli lurad.

Wellcraft
2015-05-03 14:57
#11

Formen kommer som ett brev på posten när man lär sig ha känsla som ryttare.
Hästen ska arbeta med bakbenen under sig och därvid arbeta med ryggen.
För detta krävs en häst som orkar bära upp sig och en ryttare som har känsla i sin ridning och kan aktivera hästen på rätt vis.
Fortsätt rida för tränare så kommer det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: