Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 681 ggr
imsuchadiva
5/1/15, 9:33 PM

Tips på bett?

Min häst är väldigt känslig, jag behöver absolut inte ett skarpt bett. Snarare tvärt om! Jag rider på ett 3-delat bett. Ett sånt här http://www.hooks.se/produkt/tredelat-bett-horsepowerr/46127/46128/ Har ridit på det sen jag köpte honom för 5 år sedan. Rider även ibland på ett hackamore. Han är som sagt väldigt känslig och skulle vilja hitta ett bett som han vågar ta mer stöd på. Har ni något tips på bett jag kan pröva?

Annons:
JoannaLi
5/1/15, 11:26 PM
#1

Stallgrimma? 

Det gjorde under för min gamling som man var tvungen att jobba på i "evigheter" innan han kunde lite på handen med bett - varje pass.

imsuchadiva
5/2/15, 8:39 AM
#2

En vanlig grimma eller vadå? Nejtack, det är inget bett alltså är det inte det jag söker :)

Annicka Ekman
5/2/15, 8:48 AM
#3

Jag rekommenderar verkligen Novabett. Det fungerar alldeles utmärkt på vårt fullblod som också är känslig.

Attaquer
5/2/15, 9:22 AM
#4

Jag tipsar också om Novabettet! Kan nog vara ett av de absolut mildaste betten på marknaden. Funkade utmärkt på min dam som var väldigt osäker på bett och känslig i munnen. Hon gillade det verkligen! Finns på Hööks!

crystalguurl
5/2/15, 9:57 AM
#5

Varför inte bettlöst? :)


imsuchadiva
5/2/15, 1:29 PM
#6

#3&4 jag har faktiskt funderat på ett Nova bett. Har ett hemma men tyvärr var det lite litet på honom. Kanske ska pröva ett sånt då :) #5 att alltid rida bettlöst på min häst är inget alternativ pga olika saker, så därför vill jag försöka hitta ett bättre bett åt honom.

Annons:
Linnea
5/2/15, 4:01 PM
#7

Att variera mellan bett och bettlöst är ofta trevligt för hästen. Numera har jag ett sånt här på min: http://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/ Han går väldigt bra på det. Är känslig i munnen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

imsuchadiva
5/2/15, 9:20 PM
#8

#7 Ja precis :) Ena hästen jag rider rids ibland på ett bett som liknar det där :) Vet att vissa hästar gillar raka bett också. Bett-djungeln är verkligen svår!

Attaquer
5/2/15, 9:26 PM
#9

Utöver Novabettet fungerade ett rakt bett med fast ringar väldigt bra på min tjej. Det tipsar jag också om!

Linnea
5/2/15, 11:14 PM
#10

#8 Min funkar inte på tredelat men inte heller rakt. Bettet i #7 är liksom mittemellan. Inte stelt som ett rakt men inte så rörligt som ett tredelat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tiktak697
5/4/15, 1:26 AM
#11

Detta är också ett jätte bra bett http://www.adsekeridsport.se/shop/28018/art18/h4751/12004751-origpic-9dc628.jpg har de på min jätte känsliga häst sen den var 4 nu är han 8 och min tandläkare är helt förvånad över hur en unghäst klarat sog fint utan några anmärkningar . Men han är jätte känslig och detta är bland de få som funkar sen har jag Nova bett och ett tunt 3 delat (briding) hack som jag varierar mellan . Men kan rekommendera de ovan ligger mer stilla en vanliga bett är mer ergonomiskt och fasta ringar är stadigast men smaken är som backen delad

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: