Annons:
Etikettbeteende
Läst 874 ggr
Belldur
4/29/15, 3:58 PM

Vägrar att gå

 Hej, har ni någon gång varit med om att hästen vägrar att gå. Så har det blivit för mig och min häst. Det finns vissa ställen han inte vill gå. Vi brukar passera en korse innan vi kommer ut på de fina ridvägarna. Korsen är inte stor och det är bara de som bor runt om kring oss som kör förbi. Han totalvägrar. det är inte bara här utan även många andra ställen. Igår när jag var ute och red så vägrade han att hoppa över ett dike som han har hoppat över minst 20 tidigare. 

Jag blir snart galen, det spelar ingen roll hur mycket jag smackar eller skänklar. Han bara står där och tittar. Helst av allt skulle jag bara vilja rappa till honom med spöt (skulle aldrig göra något sådant mot ett djur, men det lockar när han gör en galen) 

Har någon stött på detta problemet förut som bvet hur man kan få bot på det? Tacksam för många svar! Alla är välkomna med sina ideer på hur man kan göra! 

Tack på förhand!

Annons:
JoannaLi
4/29/15, 4:24 PM
#1

Ja, min första medryttarhäst var likadan. Han gjorde det bara för att "jävlas", till synes. 

Han hade också ett speciellt ställe där det bara gick inte att gå förbi. Han bara pallnitade och glodde. Om man väl fick fram honom så gick han tio meter och fastnade på nästa punkt. (Fick man honom förbi den så var det lugnt.)

Problemet löstes med att han fick lära sig att lita på mig - vi gick ut på promenader i drygt ett halvår. Jag fick vara benhård med honom för att han inte skulle känna sig stressad att ta över och ta hand om oss båda, jag fick gå längs med en vall/skogsvägg och i andra handen ha ett spö och "tvinga" honom att gå bakom mig. Vi jobbade även en del grundläggande markarbete, där han fick lära sig att lyssna på mig och mina signaler, och så mös vi en hel drös. Det hjälpte för honom. 

Sen när han faktiskt blev rädd efter det så hjälpte det att jag bara strök honom lite på halsen och påminde honom mjukt om att han kunde slappna av, jag hade koll.

Wellcraft
4/29/15, 10:44 PM
#2

Min halvfoderhäst var extrem, men då gjorde han allt för att retas.
Jag testade mycket, men inget fungerade då han stannade.
Så till slut fick jag nog och körde hans eget spel.
När han var pigg och framåt så tvärnitade jag honom och tvingade honom att stå still.
Att konfronteras så var inte den här killen van vid så det blev en del bockningar, halvstegringar och cirklar. Men han fick inte gå fram ett enda steg.
Stod stilla i cirka en kvart.

Så här höll vi på till och från ett tag och en vacker dag trillade polletten ner i cementhuvudet & han lade av med sin ovana.
Det var inte så kul att stå stilla trots allt.

Nu funkar inte denna metod på alla hästar & spec. inte osäkra hästar.
Den här hästen var lite för självsäker & knappast rädd för något.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

smellcaramell
4/30/15, 12:09 AM
#3

Finns en häst i stallet som hatar att lämna kompisarna, så han kunde man få sitta på 2-4 timmar innan han gick från gården ( han är extremt envis). Det som hjälper är att göra det jobbigare att stanna än att gå framåt. Om han till exempel stannar så kan man backa han, gå på en liiiiten volt eller liknande för då blir det jobbigt att stanna. Det är liksom mycket lättare att skritta rakt fram än att gå runt i en liten cirkel eller backa. :)

Något jag fick lära mig att ALDRIG göra på denna häst är att ge upp genom att låta någon annan häst/människa gå före eller hoppa av och leda han för då hade han vunnit. I och med att hans problem var att han inte ville gå först så förstörs arbetet lite om man ger upp och låter någon annan gå först så där gäller det att ha tålamod!

HorseLover!!!
4/30/15, 12:54 PM
#4

hej! min föra medryttarhäst gjorde också så och när man började skänkla på henne så kunde hon bocka och stegra sparka och lägga sig ner. En gång gick jag med min kompis vi hade spö med oss. Hellt plötsligt får hon damp så hon galopperar inte men hoppar fram och över. Vi använde inte spöet men det räkte att bara ha med det.

Majsen

imsuchadiva
5/1/15, 9:35 PM
#5

Har du kollat upp så inte hästen har ont någonstans ?

Upp till toppen
Annons: