Annons:
Etikettövrigt
Läst 1206 ggr
ILOVEHORSE
2015-04-28 19:51

vad behöver man för utrustning

hej ville bara veta hur många tecken, sadlar,träns mm man ska ha till en häst 🙂

Annons:
Fridaaaa
2015-04-28 19:57
#1

Finns inget "ska" så många man själv känner att det behövs 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
2015-04-28 20:01
#2

Täcke: Alla hästar behöver inte täcke, vissa behöver alltid täcke, Det är olika från häst till häst. Ett orakat kallblod behöver sällan täcke om de inte är sjuka/gamla medan ett nedrakat varmblod brukar behöva täcke.

Sadel:Det beror på vad du vill ha hästen till lite grann. Jag har en westernsadel, en dressyrsadel och en allroundsadel till hästen jag rider nu, men det skulle räcka med en allroundsadel. Dock rider jag sällan i sadel på vintern utan rider barbacka/barbackagjord/voltigegjord och på hösten rider jag nästan bara i westernsadel då han brukar vara rätt galen då.

Träns:Det räcker med ett träns oftast, dock kan man gärna ha olika bett/nåt bettlöst alternativ. Hästen jag rider nu skulle det räcka att ha ett träns och tre bett till men jag har tre träns jag kan använda och fyra bett(använder dock typ bara tre). Rider ibland i repgrimma/grimma också :)

Benskydd:Behövs inte om man inte har en slarvig häst/skodd häst med broddar. Jag har ridit med benskydd 1-2 månader på 4 år :)

ILOVEHORSE
2015-04-28 20:49
#3

tack för svaren 🙂

Chestnut
2015-04-29 12:36
#4

Tillägg till #2; har man en häst som behöver täcke kan det vara bra att ha ett par st att variera mellan om dem blir genomblöta, går sönder etc.

Med vänliga hälsningar
Chess

[RC1393]
2015-04-29 14:04
#5

Oavsett häst så är ett svettäcke och ett regntäcke toppen att ha! 

Blir hästen svettig så torkar den fortare och fryser inte om man lägger ett fleecetäcke på den medan den torkar. Regntäcke kan vara bra vid kallt "blåsregn", t.ex. på hösten. Även den mest tjockpälsade hästen börjar frysa när det är kallt och har regnat hela dagen så att den är blöt igenom pälsen.

ILOVEHORSE
2015-04-29 14:16
#6

tack för svaren

Annons:
smellcaramell
2015-04-29 20:02
#7

#5 fast går hästen o täckad så rullar den sig för att torka och burra upp pälsen så den inte fryser :) aldrig haft täcke på nån av hästarna i stallet jag ridit i de senaste 4 åren(förutom en som hade exemtäcke på sommaren). De har aldrig varit frusna ens när det spöregnat, blåst 20m/s och varit bara någon plusgrad :) Det beror helt på hästen och hur man tillåter den att hålla värmen. Fri tillgång på grovfoder är till exempel ett sätt för hästen att hålla värmen. :)

ILOVEHORSE
2015-05-16 09:10
#8

tack för tipset

Tiktak697
2015-05-16 18:47
#9

Allt beroende dig och hästen. Jag är dressyr ryttare i botten men har en dressyr sadel till dressyr och hopp sadel till hoppning även om jag hoppar så sällan som Max 1 ggr månad men använder den till uteritter . Träns har jag licka många som olika bett ca 7 st för att variera bett i hästens mun och motverka tryck skador. Både i mun och hästen andra delar och att jag är för lat för att ta bort betten och plocka isär annars 1-2 träns räcker . Täcken beror på om hästen ens behöver om den ät klippt eller inte . Många tex överdriver och sätter täcken på en halvklippt häst som lugnt klarar av att gå utan täcke . Jag är anti onödiga saker på benen men vid uteritt och hoppning kan ett par sen skydd fram va bra på alla hästar . Annars lindar jag för att det är snyggt inte för att min dressyr häst behöver det egentligen . Dock slog hösten på sig ett överben i hagen så de försöker jag skydda lite extra så att den ej slår upp de genom att Linda och ha ett skydd . Eftersom hösten utför sådant arbete som de snara inte utför i hagen och har sp inte lika stora förutsättningar att parera sona egna ben ibland . Värt att tänka på .

Mvh Tiktak

Ravynsfair
2015-05-17 16:19
#10

Mängden på utrustningen kan verkligen variera från person till person och på häst till häst. 
Beror ju mycket på vad man gör också. 

Men nu radar jag upp vad jag har till min häst  som är en Fjordhäst. 
1 ofodrat regntäcke & 1 fleecetäcke
Regntäcket för de där riktigt blöta VECKORNA (bor i södra småland där vi ofta har översvämningar pga allt regn som kommer) med regn under hösten och fleece när hon ska torka. 

1 vanlig grimma med läderförstärkningar & 1 repgrimma
1 grimskaft + 1 "Nh-ledrep" till repgrimma
1 ihop-plockat bettlöst-träns som består av nackstycke + nosdel från grimma samt tyglar. 
1 Akademisk bomlös sadel för skogsturer. (Vi rider bara i skogen)
3 Schabrak 
1 förpackning med 4 fleecelindor
Benskydd har hon aldrig haft :) 

Rider dock mestadels helt utrustningslöst så ja, all utrustning vi har känns lite onödig just nu 😛
(förutom täckena)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

ILOVEHORSE
2015-05-18 17:32
#11

tack så mycket för alla bra svar 🙂  jag uppskattar att ni ville svara

Upp till toppen
Annons: