Annons:
Etikettavel
Läst 866 ggr
Amanda.M
4/26/15, 8:24 PM

Kommer fölet snart?

Min häst Ella är med föl, nu i 11 månaden i Maj. Förra natten (igår) så låg hon ner, gick runt i boxen, sparkar löst på sin mage och är bara allmänt konstig i boxen. Hennes bäcken är väldigt mjuka och avslappnade och hon är redo för att amma. Men jag undrar om det är så att hon har värkar eller att fölet kommer ut när som helst?

Annons:
[lottas-kaniner]
4/26/15, 8:27 PM
#1

Hon kan ha känt att fölet inte legat riktigt, då kan de böka runt, för att få fölet rätt. Har hon fått vaxpropparna ännu?

Amanda.M
4/26/15, 8:30 PM
#2

Ja herregud, dom har växt väldigt fort och dom är jätte stora! Man kan se dom om utan att kolla under magen, så dom är klara. Och hon höll även på såhär förra veckan. Men när hon gjorde så igår så höll hon säkert på i två timmar.. #1

[lottas-kaniner]
4/26/15, 8:48 PM
#3

#2 kan du se vaxpropper på spenarna?

Amanda.M
4/26/15, 8:55 PM
#4

Ja #3

Cezanne
4/26/15, 11:39 PM
#5

Vilket dräktighetsdygn är hon på?

Amanda.M
4/27/15, 7:20 AM
#6

det är beräknat i Maj #5. Men dygn vet jag inte

Annons:
Cezanne
4/27/15, 9:42 AM
#7

Räkna från sista betäckningsdatum. 330 dygn är en normal dräktighetstid. Föl brukar inte klara sig om de föds mer än någon vecka kortare än så, därför är det bra att veta om hon fölar för tidigt så att man kan  vara beredd på att kontakta veterinär direkt efter fölning.

Amanda.M
4/27/15, 2:23 PM
#8

Fick henne när hon var med föl tyvärr, killen som sålde henne lurade mig. Men ingen vet tyvärr, men däremot vet vi att hon är med föl, och att det kommer snart.. Tror att hon vill få ut det snart men det verkar som om fölet inte riktigt vill komma ut, men hon har fått vaxproppar och hennes Bäckben är svullna och mjuka. #7

[lottas-kaniner]
4/27/15, 3:27 PM
#9

#8 Du skall se att hon kommer att föla snart. Men ett tips, försök att inte störa henne för mycket, utan ha koll på henne lite diskret, så kommer det nog snart att hända. Lycka till!

Amanda.M
4/27/15, 4:06 PM
#10

Vi försöker vara med henne så lite som möjligt, hon står i egen hage (fast med sällskap runtom i andra hagar, så hon ser dom andra hästarna) med tillgång att gå in under ett tak där det är halm, så att om hon fölar ute så fölar hon på mjukt. Har satt in en kamera i hennes box och hon har fått en Box lite ifrån dom andra hästarna. Tack! #9 nu väntar vi så mycket på att Ellas föl kommer

Upp till toppen
Annons: