Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3165 ggr
Fridaaaa
2015-04-26 13:09

Få hästen att komma i hagen

Hur lär ni hästarna bäst att komma till en i hagen?
Svärmor har en pålle som kommer bara om man har godsaker. Hon har haft honom bara 2 veckor men han var så i förra hemmet med sa hon och där bodde han 6 år.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sarah
2015-04-26 13:13
#1

För mig är det ledarskapsövningar som gäller. Ena hästen kommer alltid direkt, men andra kan vara lite knepig. Har jag inte hållit på med honom på några dagar kan han vara svår att få tag på, har vi gjort ngt dagen innan så kommer han direkt.

JoannaLi
2015-04-26 13:15
#2

Jag mutar med godsaker "livet ut". Tycker att det är trevligt att förstärka beteendet, särskilt med alla regler som jag håller om just hämtning i hagen :)

Jag kommer mot hagarna, och så hojtar jag "hej hästarna" en bit därifrån. ("Tjena grabbar" betyder att det är jag som ska ge middag, och att den ges nu, så då har jag inom två sekunder tre glada grabbar vid grindarna, det funkar bra även som panikinkallning, tydligen, som det visade sig när unghästen smet ^^) 

När jag närmar mig Stors hage, så hojtar jag "hej, vännen, ska du följa med in?" och så börjar jag metodiskt att öppna grinden. (Vissa trådar hängs bort, osv.) Han behöver lite tid på sig för att våga komma, så jag hänger bort trådar, kliver in i hagen, och tar fram godis. Då brukar han ha hunnit fram till mig. Jag hälsar på honom en gång till, ger godisen, "kopplar", släpper ut honom genom grinden, och förväntar mig att han ska snurra så att han har huvudet mot hagen igen. (Säkerhetsgrej.) Då får han ytterligare en godis, och så går vi in. 

Anledningen till varför jag skriver ut den andra godisutdelningen, är för att det är en del av proceduren. Han vet att det finns ytterligare en godis för honom om han vill - och det gör att han inte vill gå iväg in i hagen igen efter första godisen, även om han är uttråkad. 

Den hästen som var allra svårast var den som gick ifrån en när man kom. Till honom hittade jag ett tips, där man "puttar hästen ifrån sig". Man går bakom honom när han går ifrån honom, och "trycker" med hjälp av kroppsspråket. Så fort han börjar visa minsta tillstymmelse till att visa intresse för dig, så vänder man om och går ut andra hållet för att "dra" hästen med sig. Honom drog jag hela vägen till lösdriften, och så fick han en godis där.

Fridaaaa
2015-04-26 13:22
#3

#1 Vad tänker du på för övningar då? 🙂

#2 Tänkte mest att det vore bra utan godsaker med om man inte har det med sig samt för att alla inte ska komma farandes hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
2015-04-26 13:24
#4

#3 Jag har ungefär tre godisar i bakfickan när jag hämtar, jag är aldrig ute och skramlar med dem (förutom i sommarhagen när de är längst bort och inte kan se mig). Alla tre hästar svarar på olika inkallningar, så kallar jag på en och en annan kommer tillsammans med den första, så vet den andra att den inte är önskad, så då ber jag honom att gå därifrån. 

Det är helt enkelt träningsfrågor, och alla gör ju olika :)

Fridaaaa
2015-04-26 13:29
#5

#4 Är inte mina hästar, så har inte tid att träna 4 hästar i hagen till det dessvärre att komma på olika inkallningar 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
2015-04-26 13:37
#6

#5, nej, det gör vi varje dag i blrjan, jag lägger aldrig ner någon stor tid på det. Jag kallar på den som jag vill ha och halar fram godis, och när alla kommer så sorterar jag bort de som jag inte vill ha, och ger den jag vill ha en godis. Det tog någon vecka för våra grabbar att lösa problemet, och nu kan de :) 

Annars har jag nog inga andra tips att ge dig :/ Jag hoppas ni hittar något som passar och hjälper er! :)

Annons:
Fridaaaa
2015-04-26 14:29
#7

#6 Aa smart 🙂 Men lärde de sig att inte få godis varje gång man kommer?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
2015-04-26 14:39
#8

#6 Förlåt, men nu blev jag förvirrad. (Sovit dåligt ^^) 

De andra hästarna menar du? Att de lär sig att de inte alltid får godis när man kommer? 

Jadå. Det är ju rätt enkelt, i och med att jag ropar på den/de som jag jag vill ha, så får de ju bara godis då. Att komma när jag ropar på någon annan slösar bara energi och ättid, och de får hursomhelst varken komma ut eller godis, så det är ett otroligt snabbt sätt att lära dem på. 

Jag upplever inte att det har varit några problem med någon av de miniflockar som jag har "uppfostrat" såhär. De flesta kommer ändå när jag inte ropar på dem, men när jag inte gör någon antydan till att ta med dem/belöna dem, så går de tyst sin väg igen. (Utom en haflingervalack som aldrig någonsin gav sig med att komma och försöka tränga sig ut - men så var han lite obehaglig i allmänhet i hanteringen, med hur bufflig han var och hur lite han tänkte igenom saker.)

Fridaaaa
2015-04-26 14:43
#9

#8 Nej den hästen du ska hämta främst, den som är främst svårfångad så att säga 🙂 Tänker inte alltid man har godbit med sig av någon anledning 🙂

För nu kommer han när man har t.ex morot men aldrig annars 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
2015-04-26 14:49
#10

#8 Tja, efter x antal gånger så förväntar han sig ju godis, så då kommer han direkt när jag ropar, han vet ju inte om jag har godis eller inte, han antar ju bara att jag har det. 

En häst som är väldigt kärvänlig skulle kanske ta lite klappar som en belöning, men jag tror aldrig att jag skulle kunna sluta belöna helt när de kommer. 

Jag har sällan något som är högre i värde för hästarna än att gå ute i hagen med flocken, förutom just godis. Därav vet jag inte om träningen skulle hålla i sig om jag inte hade något att byta med. :)

(Vissa dagar behöver jag inte godis, t.ex. när det regnar och är kallt eller är mycket flygfän, för då har jag möjligheten att släppa in dem i stallet - en möjlighet som de inte har själva. Då har jag något att byta med. Men annars… Nä.)

Fridaaaa
2015-04-26 15:14
#11

#10 Nej menar inte att man inte ska ge godsaker alls bara inte var gång 🙂
Men får köra med godis och se om han kommer så småning bara för att han tror att man har godis med 👍 Och visa även att man inte ska fånga varje gång heller 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cezanne
2015-04-26 23:48
#12

Jag gör det trevligt för hästen när den kommer in i stallet. Tar jag in hästen för att jobba med den låter jag den alltid få komma in i box där det ligger något gott i krubban. Den får äta och kissa innan jag ställer upp den på stallgången för att göra i ordning den för arbete.

Jag ger väldigt sällan godis i hagen, det ska vara för något väldigt speciellt. Min erfarenhet är att då får man lätt hela hästflocken efter sig.

När mina hästar får syn på mig gnäggar de och kommer springande och ställer sig vid grinden. Det händer typ en gång om året att någon av dem inte vill bli fångad.

Fridaaaa
2015-04-27 08:05
#13

#12 Ja det är min erfarenhet med att det blirlätt att få med sig alla 😛
Dessa har inga boxar just nu utan går på lösdrift men tanken är att de ska få boxar efter sommaren sen 🙂

Denna hästen har blivit illa behandlad i hagen, inte av människa vad vi vet (inte av förra ägaren i alla fall) men av andra hästar. Kan det ha satt sina spår med? att han blivit bortjagad?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cezanne
2015-04-27 09:48
#14

# 13 mina går också på lösdrift men det finns ett stall med boxar bredvid hagen så jag tar in dem dit. 

Om du stödfodrar med kraftfoder så gör som rutin att hästen får det direkt efter att den tagits ut ur hagen. 

Är hästen låg i rang kan det vara så att den inte vågar komma fram till människan av rädsla för att bli bortjagad av de andra hästarna. Då är det en dålig ide att ge godis i hagen för då tror jag att det kan bli bråk mellan hästarna om kan bli en risk för dig.

Fridaaaa
2015-04-27 09:59
#15

#14 När han kom till dem nu så är han hög i rang men inte i förra hemmet hos hästarna, tyvärr.Så kanske sitter i?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-05-08 18:50
#16

"hade du godis sa du?" 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-06-11 19:36
#17

Han har gjort stora framsteg!
Igår när vi skulle byta hage så kom han emot mig och jag fick ta honom utan godis ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: