Annons:
Etikettstallet
Läst 1554 ggr
ellie5004
2015-04-26 13:06

Mocka hagar

Håller som bäst på att vårstäda vinterhagen vilket ju är fruktansvärt tidsödande och tungt! Funderar på hur noga man måste vara? Hur ofta städar ni era hagar och hur noggranna är ni? Jag jagar varenda kotte eftersom jag är så rädd för parasiter men vet egentligen inte om det är nödvändigt…. Hur gör ni?

Annons:
JoannaLi
2015-04-26 13:09
#1

Nu ska man ju inte vara sådan, men där jag har "Gammgubben" så vänder stallägaren på jorden och sår nytt gräs till kommando års sommarbete, så då vänds bajset ner i jorden, som gödsel. Så attans nöjd! 😍

Hos "Lilltjejjan" dock, där mockade vi. Vi var ganska noga, speciellt där det var torrt, så att bajset skulle ligga kvar. Där det var lerigt tog vi bara bort det värsta, för att låta resten trampas ner i backen. Vi vårstädade, så under maj/juni så mockade man bort ett par högar varje dag, mer om man hade tid för mer. 

Jag har själv ingen erfarenhet eller kunskap av det här, så det är här bara mina erfarenheter :)

Tusen
2015-04-27 11:25
#2

Vår vinterhage kan inte plöjas över huvud taget eftersom den är kuperad med berg och stockar, stenar och träd.

Däremot mockar jag hela hagen så gott det går under juni månad då det är torrt och gödslet torkat upp en del. Då blir det lättare att mocka. Det jag inte får upp sprider jag ut och hoppas på att det blir en varmt sommar för då dör masken. Det är egentligen det enda sättet att få död på masken som ligger på marken.

Så har jag gjort i nästan 15 års tid och våra hästar är i princip parasitfria. Så det fungerar bra att göra så.

PogoPedagog
2015-04-27 12:59
#3

Vi städade beteshagen, som inte är så stor i mars nogrant. Vår ridbana/bete mockar vi någon gång per vecka och vinterhagen mockas varje dag under vintern. Men vi har inte så stora hagar så då gäller det att vara mocka ofta.

Upp till toppen
Annons: