Annons:
Etikettstallet
Läst 1272 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-04-25 22:59

Frågor!

Har några hästfrågor, kommer nog mer senare: 1. Hur många olik täcken ska en häst ha? Sommar, vinter, höst? Inne, ute? 2. Hur mycket ligger en billig stallhyra på? 3. Om man mest vill rida ut och småhoppa lite ibland, hur mycket ska man kunna rida? Vad måste man kunna lixom? 4. Ingår hö i stallhyra?

Annons:
Ravynsfair
2015-04-25 23:09
#1

1.  Det är olika från häst till häst. 
Min Fjording har 1 ofodrat regntäcke och 2 fleecetäcken. 
Det har hon klarat sig på i 4 år nu. Sällan hon har täcke öht. 
2. Min stallhyra är gratis, haha! MEN häromkring där jag bor (södra Småland) så ligger kallhyra på runt 500-700kr mån vilket jag tycker är rätt shysst. 
(Ridskolan tar 700 i kallhyra men då ingår in/utsläpp, ridbanor osv t.ex.)
3.  Bra fråga! Behärska alla gångarter antar jag?
 Har ingen aning, har själv ridit en termin på ridskola för att jag ville komma över min hopprädsla så ridkunskap baserat på antal år på ridskola kan jag inte svara på. 
4. Det är väldigt olika! Ridskolan här t.ex så är det inte inräknat.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Mygohr
2015-04-25 23:10
#2

1. Beror på hästen och vad du vill göra med den. Om du klipper så behöver hästen täckas, annars är det olika. Min ena (Palomino) har ett tunt regntäcke ca 1-2 ggr/år. Den andra,fullblod, har ett regntäcke och ett vintertäcke om det regnar/snöar länge. Inne ett fleece om han är blöt. Jag klipper aldrig hästarna. 2. Jag har betalat från 500:- 3. Hur menar du? För dig eller hästen? 4. I en billig stallhyra ingår sällan hö eller strö. Är det lite mer pengar så kan det ingå så titta inte bara på priset utan på vad som ingår.

[Stockholmsbruden]
2015-04-26 08:39
#3

Mnar hur mycket man ska behöva kunna som ryttare, och shiiit vad billigt med stallhyra, trodde det kostade runt 20 tusen om månaden

Ravynsfair
2015-04-26 09:41
#4

# 3 Då måste det vara i ett väldigt lyxigt stall, om man har sådan hyra, haha. 
Antar att du bor i Stockholm?  (med tanke på ditt nick)
Där skulle  jag inte garantera  att det är så "billiga" hyror som i övriga landet. 

Just ridkunskapen så skulle jag säga att man bör kunna behärska skritt, trav och galopp om man ska ut i skogen själv, såklart på en pålitlig och trygg häst om man själv är lite "grön".

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Stockholmsbruden]
2015-04-26 10:41
#5

Okej. Är så jäkla sugen på en häst, mina föräldrar hade aldrig låtit mig ha en häst, de säger bara att det är för dyrt fast vi har pengar och jag kan mer än gångarterna.

BettaSplendens
2015-04-26 10:46
#6

Skaffa medryttarhäst? :) Ett bra första steg innan egen.

Annons:
philippazon
2015-04-26 11:35
#7

Det är avancerat att ha egen häst och du måste inte bara kunna rida ordentligt, så att hästen inte tappar muskler och går sönder, du måste även kunna mkt om häst hantering. Jag råder dig att skaffa medryttar ponny först, eller hyr en ponny under några veckor på sommaren.

Jag bor på värmdö, stockholm. Vår billigaste kallhyra är ca 2000kr och då är det helkollektiv/ligger långt utihelvete från civilisation och har bara ridbana, samt bussar går aldrig. Men du får räkna med ca 10 000kr i månaden för att ha häst i stockholm. fast om du ska stå på ett full service stall i centrala stockholm, så går bara stallplatsen på minst 8 000kr.

(önsketankar: tänk om man bodde i småland, 700kr i kallhyra.. det är billigare än vad jag betalar för att sko en hov på min häst ':( ….)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[Howres]
2015-04-27 15:36
#8

Min stallhyra (lösdrift) kostar 1500kr i månaden, då ingår 3 fodringar/dag och ensilage samt halm. Kan hända att man får ge hästarna lunch och så ibland :) På ridskolan här kostar det 4500kr per månad då ingår Betfor Hö och halm. Inga fodringar och sådant men där finns även ridhus :) så det är VÄLDIGT olika. Vad jag tycker du ska kunna är väll framförallt att kunna rida i alla gångarterna samt all övrig stallskötsel (kunna se om hästen är skadad osv.) Om du ska köpa en häst tycker jag att du ska skaffa en bra första häst/läromästare som gärna är lite äldre. Ha även en bra tränare som kan hjälpa dig! Lycka till! :)

elvirawz
2015-04-27 15:39
#9

Här i stockholm kostar det billigaste kollektivstallet runt 1100kr och då ingar inte mat, service, hö, spån, kraft.. Alltså är det väldigt dyrt i stockholm.

elvira.horseworld.se

[Stockholmsbruden]
2015-04-27 17:20
#10

#8 bor du i Stockholm? Är det många stall med lösdrift? De flesta verkar bara stå i spillror och knappt kunna kolla bakom på hela dagen

Wellcraft
2015-04-27 21:03
#11

Mycket mer att kunna än bara ridning när en skaffar häst.
Sjukdomar, ta hand om sår & skador, rida hästen på ett hållbart vis, veta en hel del om hästens utrustning (däri ingår att kunna lite anatomi), kunna hantera häst, räkna foderstat, foderlära osv.
Det är ingenting man lär sig på en vända, börja på en ridskola och skaffa dig en sköthäst är mitt råd. Alt. en medis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Attaquer
2015-05-02 10:40
#12

1. Det är väldigt varierande beroende på hur mycket hästen ska vara ute, om den är klippt, om den är frusen av sig och hur kallt/varmt det är där du bor. Min dam (vi bor i Sörmland) som var ute cirka 12 timmar om dygnet, inte var speciellt frusen av sig och inte heller klippt (dock hade hon inte mycket vinterpäls heller) klarade sig bra på två fleecetäcken(bra när hästen blivit svettig, att ha under regntäcke eller som innetäcke), två ofodrade regntäcken(ett måste att ha ett att byta med när det ena är blött), ett lite fodrat utetäcke (perfekt för årstidsövergångarna), två vintertäcken med olika mycket fodring och ett flugtäcke. 2. Kan inte riktigt svara på det där då det är så varierande beroende på vad som ingår och var du bor. Stockholm är dyrt! 3. Att ha häst är SÅ mycket mer än ridning! Ridningen utgör bara en liten pyttedel av allt hästägandet innebär. Därför föreslår jag att du börjar med att vara medryttare för att lära dig mer om hur man bygger en hållbar häst, hur man hanterar skador och dessutom få ett hum om vad saker kostar och vad som krävs för egen häst. Efter det kanske du ska ta en häst på foder för att verkligen bli säker på om det här med egen häst är något för dig. 4. Det varierar! I min stallhyra ingår ALLT, men det finns också sådana där bara boxplatsen ingår. Lycka till! :)

[Howres]
2015-05-02 13:35
#13

#10 nej jag bor i Skåne :) I mitt stall finns det även boxplatsen och då är hästarna ute 07.00-22.00 :) du får leta efter bra stall! Kolla Blocket och Hastnet:)

Annons:
smellcaramell
2015-05-02 22:26
#14

1. Hur många olik täcken ska en häst ha? Sommar, vinter, höst? Inne, ute? Alla hästar behöver inte täcke, hästarna jag rider går på lösdrift och har aldrig täcke, förutom en som flyttade förra året, han hade eksem och gick med elsemtäcke på sommaren. Har hästen täcke så är det bra med 2 uppsättningar av alla sorter så att man kan byta. Till exempel två regntäcken så att hästen slipper gå ut med ett fuktigt täcke om det regnar flera dagar i rad. 2. Hur mycket ligger en billig stallhyra på? Här kostar det 1700-2000kr på ridskolan tror jag, vet ej vad det kostar på andra ställen i närheten. 3. Om man mest vill rida ut och småhoppa lite ibland, hur mycket ska man kunna rida? Vad måste man kunna lixom? I ridningen bör du kunna kontrollera en häst i alla gångarter i olika situationer men sedan ska man ju även kunna hantera hästen från marken, visitera hästen, se om den är sjuk/har ont, veta hur ofta den behöver skos/verkas, veta hur man tränar en häst på ett vettigt sätt o.s.v. 4. Ingår hö i stallhyra? olika från stall till stall, ibland ingår det, ibland köper man in det tillsammans, ibland betalas det separat.

WornOut
2015-05-03 06:43
#15

Jag tycker att du ska släppa tankarna på att skaffa häst tills du har skaffat dig lite mer kunskap .
Leta istället efter en medryttarhäst/sköthäst och försök att lära dig så mycket som möjligt.
Det är ett stort ansvar att äga en häst och man måste ha mycket kunskap om allt runtomkring!

philippazon
2015-05-03 09:13
#16

Ja, håller med #15 till 110%. Risken är verhängande att din häst gör illa sig/blir skadad pga fel skötsel och fel träning innan du har tillräckligt med kunskap.

Det krävs erfarenhet för att klara av en egenhäst. Visst kan man bli hemma lärd men då krävs 110% engagemang från dina föräldrar. En tränar utifrån 1-2ggr i veckan räcker inte. och att du bara vill lulla i skogen och kanske hoppa ibland låter heller inte hållbart. 

Leta medryttarhäst istället, sidor som finns är hastnet.se medryttare.nu och blocket.se :) Sen kan du kolla runt och fråga i stallen som ligger runt omkring dig.

lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Anna O.
2015-05-03 09:51
#17

Jag ville så gärna skaffa egen häst, vi har gård och allting. Men mina föräldrar sa att det är mycket bättre med en medryttarhäst, så jag testade på en medryttarhäst. (Har den nu) Och alltså jag blev väldigt chockad, det är inte bara att rida och fixa. Tillexempel så är Det är veterinär, man ska upp tidigt och ge dom mat och mycket mer. Alltså jag trodde inte det skulle vara så svårt. Det är mycket svårare än man tror, jag tycker och är nöjd att jag har en medryttarhäst istället för en egen. För jag skulle ALDRIG kunna klara av att ha en egen.

Upp till toppen
Annons: