Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3397 ggr
[Elucai]
4/25/15, 9:03 PM

Blöder hästen ur gommen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och plåtade på Olympiatravet 2015 på Åby Travbana, och så när jag kom hem och kollade genom bilderna såg jag detta.

Är det blod? Och hur i h*****e kan man vara så våldsam i handen att man har sönder hästens gom?

Annons:
BettaSplendens
4/25/15, 9:07 PM
#1

Ja, det är helt klart blod. Skarpa bett och hårda  händer kanske?..  Ser ut som någon slags rem över tungan?

giffan
4/25/15, 9:07 PM
#2

Det behöver inte vara så illa som det ser ut. Ibland kan hästarna bita sig lite i tungan när dom blir ivriga och ligger på. Som du ser har just den hästen ett band runt tungan för att minska risken att den ska kunna bita sig i tungan, men inte alltid det hjälper. Har själv en häst som gör så ibland. Ser inte roligt ut.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Elucai]
4/25/15, 9:09 PM
#4

#2 Jag hoppas verkligen du har rätt!

giffan
4/25/15, 9:16 PM
#5

#4 Jag har rätt det vet jag. Det är även en ny regel att veterinären kollar alla hästar som blöder ur munnen.

Alla travhästar kollas noga av veterinär både före och efter start och veterinären tittar även på loppen. Sen finns det stallbackskontrollanter som har till uppgift att kontrollera lite mera ingående utrustning och hästar före start.  Betten har även mått som man måste hålla, så dom inte blir för skarpa. Många bett som man får rida på är inte godkända inom travet, ex pelhambett

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
4/25/15, 9:17 PM
#6

Jag har ändrat mitt inlägg efter att ha studerat bilden mer noggrant. 
Bettet är läderklätt och förmodligen rakt så bettet ha med all sannolikhet inte skadat hästens gom. Däremot verkar hästen ha ett något suspekt checkbett. Detta kan däremot gjort så att hästen blöder i munnen. Bettet verkar vara platt och jag  är rätt säker på att det inte är godkänt i Sverige. Detta är i så fall en miss av ekipagekontrollanten. Är hästen svensk?

Annons:
rasmussonsara
4/25/15, 9:29 PM
#7

Ni har helt rätt, hästen har bara bitit sig i tungan & läderremmen som ligger över tungan kallas för tungband & förhindrar hästen att lägga tungan över bettet eller att svälja tungan, det håller tungan på plats men självklart finns risken att hästen biter sig i tungan ändå - som i detta fallet. Det är ABSOLIUT INTE något skarpt bett, det är väldigt stränga regler inom travet när det handlar om utrustning & framförallt bett här finns dessa regler ->

 https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.3956!/menu/standard/file/utrustningsbestammelser.pdf

Hästen på bilden har ett cresendobett klätt i läder, så det är inte det som orsakat blödningen ;) Men förstår helt klart att man kan tro det om man inte är insatt i sporten, jag själv som är travmänniska sen 10 år tillbaka & bara hållt på med ridsporten i ca 4 år är inte så insatt i utrustning i ridning & misstolkar/missförstår mycket där ;)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

[Elucai]
4/25/15, 9:54 PM
#8

Tack för förståelsen för min okunskap. I gruppen Hästforum på FB blev alla helt galna och började kasta anklagelser hit och dit.  Ridfolk VS travfolk… >.>

giffan
4/25/15, 10:01 PM
#9

#8 Jag är båda delar….  Ridmänniska först och nu travmänniska… Travet går inte ut på att plåga hästarna… och just för att det visas i media så är det verkligen massa kontroll på hästarna.  Och sanningen är att inom ridning/körning och ja vad som så finns det alltid några som missköter sina hästar och hela gruppen får skit för det..tyvärr.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

BettaSplendens
4/25/15, 10:33 PM
#10

#8 Ja jag såg det också :P 

Men varför biter sig hästen i tungan? Aldrig sett någon häst blöda ur munnen på hoppning eller dressyr, men jag kan tänka mig att det förekommer. Men det är alltså något "vanligt" i travsporten?

Tusen
4/25/15, 11:22 PM
#11

#10 Jo nog har jag sett hästar blöda ur munnen på både hopp- och dressyrtävlingar.

Men detta med att de biter sig i tungan är väl lite omtvistat. Visst händer det både rid- och travhästar men oavsett vad som blöder är det inte något som någon vill ska hända. Travsporten har nog hästvärldens mest utbredda sundhetskontroll.  Redan på ponnynivå (trav) har man flera dopingkontrollen än man har inom ponnyridsporten. Man har veterinär på ALLA klubbtävlingar, ekipagekontrollanter som kollar både ryttarens och hästens utrustning.  Det är avstängningar och böter från ponnynybörjare ända upp i världsklass lopp. Så nog är man försiktig med sina travhästar alltid. Ingen vill väl skada sin häst medvetet?!
Skulle önsksa att ridsporten hade lika stor kontroll och lika ofta användning av böter och avstängningar som travsporten . 

PS. Jag kommer också ursprungligen från ridsporten men har halkat in på travsporten för 17 år sedan. I dagslägen lever vi i båda världarna då vi tävlar och tränar både i trav, hoppning, dressyr och klassisk körning.

BettaSplendens
4/25/15, 11:48 PM
#12

#11 Ja det var det jag menade, att det nog förekommer. Men vad jag vet blir man utesluten om det syns blod i hästens mun på dressyr (hoppning också?), hände för inte så länge sedan för Patrik Kittel http://www.hippson.se/blogs/redaktionenssportkoll/patrik-kittel-pa-deja-utesluten-ur.htm 

Kan tänka  mig att det händer en del i bakgrunden på både hoppning och dressyr.. Nej jag hoppas verkligen ingen vill skada sina hästar medvetet, men det finns ju pantade människor i varje gren tyvärr.  Jag kan säga att jag vet inget om travsporten, i princip. Det mesta man får se och läsa är ju dock mest negativt, och jag gissar att det är därför det finns så pass mycket fördomar.. Kanske borde visa upp den bra sidan av sporten?

giffan
4/26/15, 1:00 PM
#13

Ett bra sätt att se det bra från travsporten är ju när man varit en travdag och tagit bilder, kolla hur många bilder med blödande munnar det är mot hur många som inte blöder i munnen. Är det en bild som kommer ut så finns det säkert 10 som inte blöder i munnen, men den som blöder är ju den bilden som kommer ut tyvärr.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Tusen
4/26/15, 2:12 PM
#14

Jag är lite fundersam kring just denna häst som är på bilden #0. Är hästen svensk/svensktränad? Anneli, är inte checkbettet platt ( vilket inte är tillåtet )?

Upp till toppen
Annons: