Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 2164 ggr
PogoPedagog
2015-04-25 16:05

Western och engelskt

Är det någon som har en häst som rids både enligt westernridningens principer och engelsk ridning? Min häst reds in som westernhäst men de senaste åren har han ridit engelskt. Nu är det så att min sambo ( som visserligen är nybörjare) vill rida mer åt westernhållet medans jag rider mer åt det engelska hållet. 

Känns ju inte som att det borde vara något problem att kombinera då jag själv inte rider med hästen hängandes i tyglen utan eftersträvar en väldigt mjuk kontakt med munnen. Det enda jag funderar på om det funkar är de sidförande och svängande hjälperna. Tänker främt på att de i westernridning lägger tygeln mot halsen men att man inte gör det i engelsk. Iofs så svänger man ju hästen främst med sin egen kropp så det kanske sperlar mindre roll? 

Ja iaf så vill jag gärna höra om någon annan har erfarenhet av detta.

Annons:
smellcaramell
2015-04-25 16:13
#1

Jag rider en häst både på westernvis och engelskt. Dock rider jag främst engelskt på ridplan och ibland när jag rider ut. Western rider jag nästan bara ut(oftast när jag rider ut blandar jag dock och rider någon blandning av båda ridstilarna). Inga problem alls förutom att hästen är lite som han är och skiter i att lyssna ibland men det är bara en träningssak. :)

Brukar även rida med bara säte och ljud i paddock ibland, väldigt bekvämt att ha en häst som man kan svänga med endast säte och på sin höjd stanna genom att "låta" lite grann :)

JoannaLi
2015-04-25 17:19
#2

"Min" gammelgubbe är inkörd travare, blev sedan engelsk, blev sedan western och är nu engelsk igen. 

Jag ser inte problemet med att gå emellan ridstilarna - inte mer än det ska vara för honom att gå mellan mitt hippiesätt med bettlöst, mjuka tyglar och röst, och med mycket vikt vid hans egen vilja, och hans ägares något hårdare korta-tyglar-och-stångbett engelskt :)

Hästen kommer lära sig att förstå både tygeln på halsen och tygelsvängning, det kommer absolut inte bli något problem. Det finns plats för mer än en sak i skallen, så han kommer att veta vad båda betyder :)

[Biancalice]
2015-04-25 17:55
#3

Ja, det har fungerat utan problem. Vår häst är dressyr och westernriden.

PogoPedagog
2015-04-25 20:45
#4

Vad kul att hör aatt det finns många hästar som inte blir förvirrade alls av detta. Då får jag försöka skicka iväg sambon på western-ridlektioner. :)

Upp till toppen
Annons: