Annons:
Etikettraser
Läst 1352 ggr
Tusen
2015-04-24 09:15

Betala mer för viss ponnyras

I en annan tråd togs det upp att man kan betala mer för en viss ponnyras även om de olika individerna har alla andra egenskaper och förutsättningar helt identiska.
Hur tänker ni kring detta?

  1. Är ni villiga att betala mer för en viss ras?

  2. Hur mycket mer skulle du kunna tänka dig att betala för en viss ras om du har två likvärdiga individer fast av olika ras?

  3. Vilken ras skulle du betala mest för i så fall?

Annons:
axa
2015-04-24 10:01
#1

Som privatperson som vill trivas med sin ponny skiter jag nog fullständigt i ras, jag vill ha en ponny jag trivs med, som har de egenskaper jag söker och som är bra för mig och som passar det jag vill och hur den ska ha det. Korsning eller ej, den ska passa mig och hittar man "den rätta" ponnyn skall inte rasen/raserna spela någon roll.

[Biancalice]
2015-04-24 11:32
#2

Jag tänker också som #1 att det är viktigast att hitta rätt ponny. Men självklart varierar priserna som inom alla hästraser. En travare blir inte lika dyr som ett halvblod oavsett hur välriden den är.

Inom ponnyraserna är det ju också skillnader, en welshponny kostar i regel mer än ett russ. Och inköpspriserna har ju inget att göra med hurvida man tycker om rasen/ponnyn eller ej.

MoonysElin
2015-04-24 12:39
#3

Jag personligen, nej, det spelar mig absolut ingen roll och jag hade betalat samma pris oavsett ras om ponnyerna var likvärdiga. Å andra sidan är min häst korsning travare/arab så det säger kanske en del om min inställning. 

De trevligaste ponnyer (och hästar) jag mött har varit korsningar hela gänget. Dock troligtvis för att de flesta ponnyer och hästar jag mött har varit just korsningar och det finns ju så klart jättetrevliga renrasiga individer också. I och för sig, en gång i tiden kärade jag ner mig i en new forest, så skulle jag köpa en ponny finns en chans att jag kanske skulle bli mer positivt inställd om det var en new forest, just eftersom jag har goda erfarenheter av en sådan. Dock hade det troligtvis inte fått mig att betala mer.  Det är helt klart individen och personkemin som är det viktiga.

[exo]
2015-04-24 13:13
#4

Självklart är det individen som är viktigast.
Men om det som ts skriver är  helt identiska förutsättningar.
Så är självklart att jag helst väljer den ras som mest tilltalar mig.
Skulle gissa att ts själv skulle välja ett russ under dom förutsättningarna.

Tusen
2015-04-24 13:51
#5

#2 Visst är det så men jag undrar vad det är som gör att man väljer t.ex. en welsh före t.ex. ett russ och betalar dessutom mer för den även om de har samma förutsättningar.
Jag trodde i min enfald att man var ute efter individen.  En viss ras kan man ju också föredra men att det ska skilja så mycket i pris på två likvärdiga individer förvånar mig mycket. Nu pratar vi et som är det vanligaste. Undantag finns alltid.

PogoPedagog
2015-04-24 14:58
#6

Inte bland ponnyraserna. Där spelar det ingen roll alls för mig utan är bara individen. Kanske iofs skulle lägga en extra slant på t.ex en allergivänlig häst. Tycker det finns större variation på stora hästar. Skulle t.ex aldrig betala mer  för en ridtravare än en PRE även om båda var supertrevliga då de har så olika grundgångarter om du förstår vad jg menar.

Annons:
[RC1393]
2015-04-24 15:15
#7

Jag betalar gärna mer för en renrasig connemara om det är rätt häst eftersom det är "min" ras. Jag är väldigt intresserad utav rasen och vill gärna ha en häst som jag kan ställa ut och avla och ändå förstå vad jag håller på med (börjar vara lite mer insatt i exteriören och andra rasspecifika saker nu, så det skulle försvåra att behöva börja om med en ny ras). I huvudsak är det egentligen bara individen jag vill ha, men mina connemaror har sålt in sig så väl så jag tror inte jag vill ha någon annan ras längre om jag inte träffar en fantastisk individ av annan ras😎

Wellcraft
2015-04-24 16:14
#8

Sysslar man med avel är det helt förståeligt att man satsar mer på en viss ras med förutsättningar. Vissa raser har ju mer avelsvärde.

Jag som privatperson, som inte avlar, skulle dock inte lägga värde i ras.
Även om det finns en del raser jag aldrig skulle kunna tänka mig och andra raser som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att skaffa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tusen
2015-04-24 17:16
#9

Att jag undrar beror på att vi har uppfödning av russ och fastän de kan mäta sig (meritmässigt) med vilken import, korsning eller annan B-ponnyras så vill folk inte betala just för att det är "fel" ras. (Och nej, de är inte envis😎). 🙂

PogoPedagog
2015-04-24 21:12
#10

Jag har hört att russ har större tendens att få fång? Stämmer det och kan det bero på detta i så fall?

Tusen
2015-04-24 23:26
#11

#10 Ha-ha! 😂Den förklaringen har jag aldrig hört. Nej, inte alls. Däremot är de lättfödda i allmänhet. Men så länge man bara ger grovfoder så brukar de klara sig minst lika bra från fång som vilken annan hästras som helst.

viktoria91
2015-04-25 09:40
#12

#5 För min del är det utseendemässigt och mentalt. Ex welsh, araber tilltalar inte mig då köper jag hellre en annan ras för lite mer pengar.

Kriya
2015-04-26 08:51
#13

För mig har rasvalet väldigt stor betydelse vad gäller utseende, steg, form och temperament. Vissa raser och korsningar skulle jag inte kunna tänka mig att köpa, medans jag skulle vara beredd att betala ganska mycket extra för att få de egenskaper jag typiskt sett finner hos t ex welshar och connemaror. Gillar överhuvudtaget irländska och engelska sportponnyer, dvs även  okända korsningar från dessa länder, då korsningarna typiskt sett är rasblandningar jag gillar. … Utöver detta tycker jag att det är jättekul att vi människor har olika smak, eftersom det resulterar i en spännande mångfald av ponnyraser och korsningar inom ponnysporten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: