Annons:
Etikettstallet
Läst 892 ggr
Rafflan
2015-04-22 23:15

Lösdrift och leder?

Hur påverkar lösdrift lederna, *och tex knäna, haserna och armbågarna?*
Är det bra eller dåligt för dem? är lösdrift bra för en unghäst? eller är det bra för en gammal häst?

Tänkte mest på lösdrifter gärna blir leriga på hösten/vintern, det blir ju hagar med men då får hästen "vila" från leran under natten då den står på box, så lösdrift får dem sällan "vila" om dem inte självmant väljer att gå in i lösdriften.

Annons:
JoannaLi
2015-04-22 23:50
#1

Jag skulle, visserligen är det bara teorier, tänka mig att lederna blir bättre, just för att hästen får använda dem mer "korrekt", och för att han har just den valmöjligheten, att gå in i lösdriften, eller att gå ute. Han kommer alltså att träna dem till att bli starkare och mer hållbara. 

På box så tvingas de ju till mer eller mindre stillastående (och väljer de att gå runt så kan det slita en del på leder och resten av kroppen) och jag tror kanske att det ofrivilliga stillaståendet är nästan värre. För på lösdrift kan de själva välja när och var de vill stå still, och hur länge, och mellan varven kan de ta bokstavliga bensträckare.

Men, det är bara jag och mina teorier :) 

Just leran vet jag inte, det är ju i och för sig ett problem. Men, med lösdrift hinner hästen förhoppningsvis vänja sig mer, och förbereda sig på lerperioden, än om den ska hoppa fram och tillbaka mellan lerhav och torrt stenhårt stall.

Linnea
2015-04-23 08:03
#2

Lederna mår bättre på lösdrift för att de används mer helt enkelt. En häst i box vrider kotlederna när den hela tiden vänder sig snävt och det sliter. Lera bör man försöka bygga bort men det är inte alltid det går. En rasthage som är djup lera är inte bättre än en lösdrift med djup lera. Däremot är lösdriftshagar normalt sett mycket större än en rasthage och därför går inte hästarna så mycket i leran. Om det ens blir lera. Ju mindre hage ju större risk för lera eftersom hästen rör sig på samma plätt hela tiden= högre marktryck.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2015-04-23 08:27
#3

Hästar med spatt rekommenderas att gå på lösdrift just för att lederna mår bättre av det.

kvekki
2015-04-23 12:28
#4

En lerig lösdrift är en dålig lösdrift. Hästar är byggda så att deras hovar är som extra blodpumpar,varje steg dom tar suger ner blod och pumpar upp det igen. Dvs en häst i rörelse är en häst med bra blodcirkulation. Bra cirkulation läker skador, läker träningsvärk, bidrar till uppbyggnad av kroppens vävnader och god matsmältning. Självklart innebär naturlig rörelse till att kropp och leder mår bättre! En häst som står still halva dygnet får sämre blodcirkulation, får mer träningsvärk, blir stelare i muskler och leder. Jag själv har byggt tre fina lösdrifter här hemma, stora uppgrusade torra ytor, ligghallarnatt har betonggolv för att vara absolut torrt och det är stora gräsmarker till. Vissa områden leriga men då får man anpassa antalet hästar efter vad marken klarar. Jag har även byggt för att hästarna skall röra sig mycket, framförallt min gamla spatthäst. Han är helt bra i lederna nu även om han inte rids alls emellanåt. Lösdrift har även fördelen att hästarna inte står o andas in ammoniakångor och de utvecklar inte lika lätt luftrörsproblem. Eftersom de har att göra dygnet runt så utvecklar de inte heller stereotypier lika lätt. De blir inte lika överenergiska om man har pigg häst, eftersom de får göra slut på sin energi dygnet runt istället för att bygga upp ett överskott.

nalleballe86
2015-04-23 17:18
#5

X

Tiktak697
2015-04-23 17:31
#6

Det är som vi människor mår bättre av att röra på oss då vi är skapta för liv i ständig rörelse vi går sönder av att sitta på kontor . Desamma med höstar de går sönder av Box och har de ledproblem ska de röra sig mer en någon annan . För att ständigt hålla igång lederna . När det är rötig ler period tar jag in hästarna då och då under natten och sprayar lite jodopax i förebyggande de räcker ibland

Mvh Tiktak

Annons:
philippazon
2015-04-23 21:12
#7

Lånar tråden, om man har en häst med återkommande mugg, är det farligt med leriga hagar, eller hur gör man på vintern annars… hela sverige är ju en gyttja halva året..

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

JoannaLi
2015-04-23 21:34
#8

#7 (OT) Inte i Norrland! Här har vi snö till och med april! :D (Nu däremot har vi ett lerhav, men det verkar vara påväg bort.) 

Just i hagarna brukar man ju tipsa om att grusa de "populära områdena", t.ex. runt grinden och runt höhäck osv. Då river hästarna inte upp marken lika mycket, men då får man ha ett ganska tjockt gruslager kan jag tänka mig.

PogoPedagog
2015-04-23 22:06
#9

#7 Min hovslagare hävdar att han märker mer mugg hos hästar med grusade hagar än hos hästar med leriga hagar. Jag skulle tro att om det stämmer har det att göra med att grus kan vara vasst och irritera huden medans lera är mer lent.

Upp till toppen
Annons: