Annons:
Etikettövrigt
Läst 1599 ggr
Alice2610
4/19/15, 1:15 AM

Pris förslag D-ponny

Hej! Jag funderar på att sälja min älskade irlänska maxade D-ponny

Sto född 2005 okänd stam 

Tävlad upp till L:B hoppning ej tävlat dressyr pga mitt ointresse. Hoppar allt man styr på, hoppar 110-115 på träning. Hon har en bra hoppteknik.

Löshoppad 120 med lätthet.

Trevlig i all hantering, kan ridas ut själv och i grupp. Pigg och glad i ridningen.

Men 2012 bröt hon höger fram kota och har 3 skruvar där. Skruvarna har inte rört sig en millimeter sedan de sattes in.  Hon fullständigt tillbaka nu och tränas och tävlas.

 En ostiopat kollar henne regelbundet och enligt denne så är hon helt återställd. 

Men problemet är att jag inte riktigt vet vad som är ett rimligt pris för henne. Hemmet är mycket viktigt då jag tycker väldigt mycket om henne (hon säljs för att jag är för lång och ska gå över till stor häst). Funderar om 45.000 är ett rimligt pris? tror ni man kan begära mer?

Annons:
[exo]
4/20/15, 8:32 PM
#1

Nej jag tycker inte 45 000 kr är rimligt. Går att få en utan skadehistorik. 

Och sto är ju ingen merit om de inte har stam=inget avelsvärde.

philippazon
4/20/15, 8:39 PM
#2

Jag tycker ni kan lägga ut henne för så mkt och se hur det går. 

hon är ju inte så gammal heller, verkar som en bra läromästare. som sagt, lägg ut henne för 45 oh skriv att hem är viktigare än pris. rätt köpare kommer och rätt köpare kan lägga pengar på hästen, för att det är verkligen rätt!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[Biancalice]
4/20/15, 10:13 PM
#3

Jag som köpare skulle inte lägga mer än 20-25000 kr. Sedan kan du säkert få mer av rätt köpare.

Orsaker: okänd stam (inget att ta föl på), skadan (även om den är läkt, finns det friska hästar till samma pengar), tycker den ska vara mer utbildad för 45 000 kr.

Positivt är ju åldern, hoppteknik och friskförklarad (även av veterinär antar jag).

PogoPedagog
4/21/15, 8:11 AM
#4

Vi letade häst länge och för 20-25 000 som du nämner fick vi en häst utan några som helst tävlingsmeriter, valack 12 år som inte ens kunde fatta rätt galopp eller lastas men som är genomsnäll. Så jag tycker nog att 35-45 000 låter rimligt för TS häst.

[Biancalice]
4/21/15, 9:23 AM
#5

#4 Ja, det beror väl lite på vad man letar efter. Vi fick ett 8 årigt sto, tränad och tävlad i dressyr, frisk, med ok stam för 30000. Skrev ju att TS säkert kan få mer av rätt köpare, men jag själv som köpare skulle dra öronen åt mig på en sådan skada, oavsett om den läkt ut.

Chestnut
4/24/15, 6:40 AM
#6

Jag tror att oavsett pris kommer skadan att göra henne svårsåld. Men 45' för en maxad D ponny som är hoppglad är inte svårt att få ut. Oavsett utbildningsnivå stam osv.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Yuuuhanna
4/25/15, 12:46 PM
#7

En välriden häst är värt en del, men som sagt den där gamla skadan och utan papper gör ju tyvärr att hon kanske blir värd hälften av det hon skulle vara värd, annars.

Men att hon inte har papper är inte hela världen egentligen, eftersom att hennes ev. föl reggas som sv. ridponny (om dom är under 148cm) så går det ju att använda henne i ponnyavel om man tror att hon kan vara lämplig trotts papperslösheten.


Annette
4/25/15, 2:51 PM
#8

#7. En häst med okänd stam kan inte bli Svensk Ridponny, den registreras som korsningsponny.

Yuuuhanna
4/25/15, 8:21 PM
#9

#8, Är det nya regler nu alltså? Så har det inte varit tidigare när jag jobbade med hästpass.


[exo]
4/25/15, 8:39 PM
#10

#9  Asrp registerar inte längre ponnyer med okänd stam.

Chestnut
4/25/15, 11:17 PM
#11

#9 det är nytt. Numera är det SH som reggar okänd härstamning…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annette
4/26/15, 7:09 AM
#12

Så värst nytt är det inte, SH har registrerat korsningar ett bra tag.

Sealle
4/26/15, 1:23 PM
#13

Jag skulle inte betala mer än 20-25'000, just på grund av skadan. Spelar ingen roll hur välriden, välutbildad eller trevlig hästen/ponnyn är, har den haft en allvarligare skada (även om den är helt läkt) så avstår jag per automatik.

Annons:
Upp till toppen
Annons: