Annons:
Etikettfoder
Läst 1724 ggr
PogoPedagog
2015-04-17 14:38

Stödfodra på betet?

Vi planerar att släppa våra hästar i en hage där det inte gått djur på många år. Därmed är det väldigt mycket torrt fjolårsgräs och lite grönt som letar sig igenom här och där.  Hur mycket tror ni man behöver stödfodra med hö? Det är två hästar som lätta att hålla i lagom hull til vardags, den ena lägger på sig lite under betessäsongen bara.  Tror ni det räcker att ge lite mindre än halva deras dagliga hö-giva? 

Sen nästa fråga. Jag har bara släppt hästar på kraftigt bete innan och då har vi startat väldigt försiktigt med kanske 20 minuters bete per dag och sen ökat långsamt för att magen ska hinna ställa om sig. Men det känns ju som att detta betet blir så magert att jag borde kunna släppa dem där med en gång. Vad tror ni?

Annons:
Linnea
2015-04-18 21:42
#1

Jag hade nog delat av hagen i mindre delar i början så de äter ner fjolårsgräset snabbare. Då kommer det nytt, kraftigare gräs i den betade delen. När allt är nerbetat så ta öppnar man upp hela hagen. Det bästa betet får man om hagen är lagom stor med lagom tillväxt, dvs gräset håller en längd på max ca 10-15 cm. Blir det längre är hagen för stor för hästarna. Långt gräs innehåller mindre protein och hästar föredrar kortare gräs.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PogoPedagog
2015-04-18 22:13
#2

Tack för svar! Ja dte låter ju väldigt vettigt att dela av hagen för att främja bättre bete men vi har faktiskt så mycket annat bete i år att det bara är bra om det är lite sämre bete där :)

Upp till toppen
Annons: