Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 1995 ggr
Kenneth1234
4/14/15, 9:51 PM

Fodervärdstvist.

Hej! För att inte avslöja för mycket om historien så ställer jag en fråga. Jag är fodervärd för en häst som nu ska tillbaka till ägare. Hästägaren påstår nu att jag har gjort hästen halt utifrån en video hästägaren sett när jag hoppat hästen. Hästägaren begär nu en veteinärbesiktning som vi ska betala. Det jag undrar är; Om hästen inte är besiktad när den kom till oss(ej dokumenterat hästens skick när den kom till oss) så kan hästägaren väl inte påstå att jag har gjort hästen halt eftersom hästens skador kan ha funnits tidigare? Kan hästägaren tvinga oss att göra en besiktning på vår bekostnad när detta inte står i kontraktet? Tack på förhand.

Annons:
[Forest]
4/14/15, 10:07 PM
#1

Vad står det i erat kontrakt?

Tjeja
4/14/15, 10:08 PM
#2

Är det hos dig som den blivit halt då? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Kenneth1234
4/14/15, 10:31 PM
#3

För att förtydliga är det hästägarens påstående att hästen är halt, utifrån det så vill ägaren ha en besiktning som vi ska påkosta och försäkra sig om att hästen inte skadats av mig. Jag kan försäkra mig om att ifall hästen är halt vilket jag inte sett så beror det på skador innan jag tog hästen på foder.

Caf_Roy
4/14/15, 10:41 PM
#4

Står det något i kontraktet om vad som händer om hästen blir sjuk? Annars tycker jag att det är ägarens ansvar att ta de medicinska kostnaderna för sin häst, speciellt om kostnaden kommer efter att avtalet avslutats.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
4/14/15, 10:48 PM
#5

Hur länge hade du hästen? Har du haft den en längre tid vore det inte sannolikt att den har en hälta sen start som ni inte har upptäckt. Men det måste stå något i kontraktet om vad som händer om hästen behöver vård under fodertiden. Efter fodertidens slut har du inget ansvar för hästen om inget annat anges i kontraktet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Forest]
4/15/15, 9:09 PM
#6

Men ni har väl ett kontrakt? 

Jag har själv haft hästar på foder samt lånat ut på foder och då skrivs ett kontrakt. Vi har alltid ny besiktat hästen, själv varit med på besikningen när jag tagit foderhäst, jag stod för besikningen när den skulle lämnas tillbaka. På det sättet tycker jag att man har ryggen fri både ägare som fodervärd. Men vi hade detta alltid med på kontraktet. Så vad står det på kontraktet står det att du ska stå för besikningen och att hästen ska vara ny besiktad innan den lämnas tillbaka till ägaren? 

Har ägaren bara sett ett filmklipp på tuben och tycker att hästen ser halt ut?

Annons:
Gronstedt
4/16/15, 8:52 AM
#7

Hur kan du vara säker på att den inte blivit halt hos dig? Om du inte lät göra en grundlig veterinärundersökning som visar att den var halt när den kom, så är det nog svårt att hävda det.

Ett första steg kan ju vara att låta några kunniga personer titta på den omtvistade filmen och se om det är fler som ser hältan.

Rafflan
4/16/15, 11:50 PM
#8

Problemet är att ägaren kan inte bevisa att hästen var frisk när den kom till dig (med besiktning innan du tog hästen) därför spelar det ingen roll om hästen är halt nu, det kan bero på gammal skada, ålder och liknande. Har du inte haft hästen i många år tycker jag att ägaren själv ska ta den kostnaden, om inget annat står i erat kontrakt…

Upp till toppen
Annons: