Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 792 ggr
Julia2007
4/13/15, 9:38 PM

Fång

Har en liten ponny som fått fång. Vet har varit hit och hon får medicin. Men jag funderar vad som utlöst det hela. Fått samma foder hela hösten och vintern. Men började med B vitamin för ca 1,5 månad sedan. Kan det har varit det som utlöste det hela? Det är B-vitamin pellets som innehåller bl.a. Havreskal, betmelass och melasserad betfibrer…

Annons:
JoannaLi
4/13/15, 9:57 PM
#1

Ja, melass är ju i princip socker, så… :) Det kan också ha varit "a slow descent" av att fodret haft lite för högt socker-/stärkelseinnehåll, och så kanske B-vitaminen "tippade vågen" så att säga.

Tusen
4/14/15, 7:29 AM
#2

Allt socker är en fångfara. Försök hitta mineraler och vitaminer som inte är pelleterat (de innehåller ofta socker) och ge sedan enbart hö/hösilage till din ponny. Mycket motion är också bra för att hålla fånget borta.

Julia2007
4/14/15, 9:49 AM
#3

Läste innehållsförteckningen av en slump igårkväll och spontant känns det som att det var när jag började med vitaminerna som problemet smög igång. Inget akut utan smygandes mer och mer . Men gav inget mineraler igår efter jag läst innehållet. Blir till att köpa pulver istället.

Upp till toppen
Annons: