Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 733 ggr
crystalguurl
2015-04-12 09:30

Häst som bara vill rusa iväg

Hej! Min kompis har nyss skaffat en Medryttarhäst som heter Elina. Hon är blandning mellan Fjording och Islandshäst tror dom. Jag följde med henne till hästen för några dagar sedan. Hästen flyttade hit för ca 2månader sen och är välldigt fäst med sin ända hästkompis. Elina är ca 23 år gammal men riktigt pigg, hon traskar på i en väldans fart, jag fick prova att sitta upp och hon var pigg kan man säga. Hon nästan halvtravade hela tiden, Jag ville inte rycka henne i munnen så jag tog mig in på en liten volt, hon försökte snedda igenom hela. Och fattade trav, jag tänkte att jag håller kvar henne på volten tills hon lugnat ner sig. Sen började hon galloperande i skrittfart, jag blev välldigt arg. Hon svängde in på stigen i gallop, jag hade ingen kontroll alls, men lyckades svänga in henne i en buske så hon stannade. Resten av vägen hem gjorde jag halvhalter, Gjorde ta och ge med tyglarna hela tiden. Hon blev lite lugnare iaf. Men vad tycker ni, har ni något tips på hur man kan träna bort detta? :) Ps. Elias ägare är typ nybörjare så hon skulle nog inte veta så mycket..


Annons:
Sarah
2015-04-12 12:16
#1

Första steget är att se till att hästen inte har ont. Hästar är ju flyktdjur och många blir springiga om de har ont.

RomDoll07
2015-04-12 17:25
#2

Om ägaren är nybörjare har hästen kanske inte gått så mycket och fått anstränga sig ordentligt och därför har en massa överskottsenergi. Just nu kan det ju också vara vårkänslor som spökar, många hästar blir ju lite extra pigga så här års.

I så fall skulle du kunna longera hästen eller släppa lös den i ett ridhus eller på en ridbana så att den får springa av sig det värsta utan ryttare. Att hela tiden hålla in en häst som vill springa brukar vara som att sitta på en dynamittunna som förr eller senare sprängs och jag föredrar att hantera den explosionen på marken inom begränsat område hellre än ute i det fria där vad som helst kan hända.

Upp till toppen
Annons: