Annons:
Etikettridning
Läst 662 ggr
[HorseLover123]
4/11/15, 11:24 AM

Vågar inte...

Hej… Jag har ett problem Jag är en tjej på 13 år väger 68kg på ett ungefär. Men jag är 1,63cm Jag har mer muskler än fett jag ser dock inte ut o väga 68kg ….Jag och min vän ska bli medryttare hon är så himla glad…. Men jag vågar inte säga hur mycket jag väger… Det känns pinsamt….. De står ofta att han inte får väga mer en 65kg då. Hon är typ 1,35 eller så och väger 37kg typ… Det känns jobbigt… Bet inte vad jag ska göra… Vilken häst/ponny ska jag leta efter?

Annons:
JoannaLi
4/11/15, 11:38 AM
#1

68 kg är inte alls mycket, så det ska du inte oroa dig för alls! Det är bara att säga som det är, att du ligger på gränsen och inte skulle känna dig bekväm med att rida den. (Sen så kan du alltid höra med hästägaren - ofta sätter dem en generell gräns, och tre kilo över kanske inte gör så mycket.) 

Anledningen som jag skulle kunna sätta en viktgräns, skulle nog främst kunna vara att hästen i fråga är en unghäst. Unghästar är ofta omusklade, men framförallt så är de obalanserade. Och på en obalanserad häst som man vill rida till balans så vill man ju då ha en lätt ryttare, som påverkar mindre - men ibland kan en rutinerad ryttare som väger lite mer göra ett bättre jobb. 

Alternativt, att det är en liten ponny, eller en pensionerad häst som ska motionsridas och därmed inte kan ridas till att effektivt bära en tyngre ryttare. 

Så, utifrån dessa tankar, så skulle jag tipsa om hästar i "vuxen" ålder, inte unghästar, och inte pensionerade, med aningen grövre byggd (egentligen, typ allt utom fullblod ^^). 

Men, sen handlar det alltid om individen. Ge inte upp om pensionerade hästar eller fullblod bara för att jag generaliserar, och stirra dig inte blind på kallblod om det inte är en sådan du vill ha. Kolla och mejla på allt som verkar intressant för dig, så ska du se att du en dag sitter där med drömhästen.

[HorseLover123]
4/11/15, 12:07 PM
#2

Tack så himla mycket! Nu blev mitt självförtroende ett steg bättre. Så jag ska kolla efter en häst som är 10 år eller mer/mindre? Häst eller ponny? Om det är en ponny vilken? D? C? Vilken häst/ponny föredrar du? Mvh mig😊

JoannaLi
4/11/15, 6:34 PM
#3

Som sagt, stirra dig inte blind på siffror, utan kolla på individer, men tja, jag skulle nog säga att 10 år och över är en ganska lämplig som första (?) medryttarhäst :)

Nu är jag ganska fjösig, men jag skulle nog säga häst - men det är nog för att jag föredrar häst ^^ Nog skulle du bekvämt kunna rida en D-ponny också :) C-ponny skulle jag nog tveka över för min egen del, men det är väl bara jag som har lite hang-ups. Hör med hästens ägare, hen kan nog svara för just sin ponny/häst! :)

Min nuvarande medryttarhäst (jag är, btw, 163 cm lång jag också) är… Jag vill minnas att vi nyligen mätte honom till 158 cm, och jag tycker att han är helt underbar i storlek, om än något liten. Under sommaren red jag ett kallblodssto som nog var närmre 150 än 160 och jag tyckte att hon kändes nästan liten 😊

Men, sådant är alltid en smakfråga. Jag föredrar stora hästar, medan vissa föredrar små hästar, osv. Men för mig så är det stora kusar, all the way!

Anna O.
4/11/15, 10:08 PM
#4

Jag är tyyp 1.60 o rider min c-ponny. :)

[HorseLover123]
4/11/15, 10:53 PM
#5

#3 jag håller med dig… Jag tycker bättre om stora hästar :) jag är mäst orolig för det med vikten…

Upp till toppen
Annons: