Annons:
Etikettexteriör
Läst 1840 ggr
JoannaLi
2015-04-10 17:56

Tunna ur pannlugg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sköter en ponny nu, som har extremt fluffig pannlugg, som inte är jättelång (när nog bara precis ögonen), men med hur fluffig den är så är den helt okontrollerbar, lägger sig i ögonen, flyger runt, lägger sig i öronen osv. Den stör honom väldigt mycket, och visst så kan man fläta så fort man ska jobba, och därmed låta honom slippa den, men då återstår ju all resterande tid. 

Finns det något sätt att tunna ur pannluggen, eller att på något annat sätt göra den mindre störande för honom? Eller är det bara att låta honom leva med den? 

(På bilden ser ni hur det ser ut. Det är också svårt att se vad som är man och vad som är pannlugg, vilket gör att det ofta ligger tagel mellan huvudet och huvudlaget, och säkert irriterar. Något tips om hur man styr upp det hela?)

Annons:
Uss
2015-04-10 21:53
#1

Men en lång pannlugg funkar ju bättre än flyweil - snart är flugorna här!

JoannaLi
2015-04-10 22:01
#2

Sant, men jag upplever inte att den kommer att hjälpa nog mycket mot dem, att det kommer göra det värt det att det konstant stör honom all övrig tid :)

Uss
2015-04-11 05:36
#3

Nu är jag bara nyfiken; hur visar han att den stör honom?

JoannaLi
2015-04-11 11:32
#4

Tja, det är inte så jättemycket, förutom skillnaden jag ser när den är flätad och han slipper den. Då är han bra mycket lugnare och har lättare att fokusera på uppgiften, och mer nyfiken. 

När den är oflätad så gör han lite subtila grejer, där han ibland kan lite oväntat slänga på huvudet, men framförallt så stannar han ibland, och så vrider han på huvudet åt alla håll - för att få titta på något. Han kan också tycka att det är mer obehagligt att trava/galoppera när den är oflätad, jag har antagit att det är för att han ser mindre. 

(Sen så har jag väl blivit känslig för det efter min första medryttarhäst som tyckte att pannlugg var det värsta som fanns i livet. Han kunde ibland totalvägra att gå när den var oflätad - och nog var det en del för att han var lite av en speciell häst, men det blev så tydligt när jag började fläta - och han kunde springa med huvudet i annorlunda positioner för att den skulle blåsa ur ögonen, och dylikt. På blåsig dagar när den flög omkring och han inte kunde göra något åt det så var det inte ovanligt att han protestbockade i frustration. På honom var det så extremt tydligt, så jag har börjat spana efter det i alla hästar jag hanterar ^^)

Upp till toppen
Annons: