Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1203 ggr
Gronstedt
2015-04-10 09:56

Hingstbetar på märr?

Någon som har erfarenhet av ett sto som fått hingstbetar? När har de kommit? Har hästen visat sig besvärad av det? Har den visat beteendeförändringar?

Annons:
MsSofieG
2015-04-10 16:40
#1

Menar du vargtänder? I vissa fall kommer de inte fram alls, men har alltid haft som regel att plocka ut dom innan hästen ska börja vänjas vid bett. Om de har de kvar kan de ju få ganska ont om de fått spricka eller om de helt enkelt gått av och det kan defenitivt medföra beteende förändringar och ovillighet mot arbete.

Gronstedt
2015-04-10 16:49
#2

#1: Nej, jag menar betar, canintänder.

Zaphix
2015-04-10 17:15
#3

Kallblodsston brukar oftast få det. De lär inte ha några andra problem av det än pojkhästarna tänker jag.

Min häst har rejäla såna både uppe och nere, och det jag får vara noga med är att inte ha bettet för långt ned, för då tar det emot tänderna.
Och om jag måste kolla honom i munnen och behöver ta tag i tungan får jag vara försiktig med mina fingrar.  :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
2015-04-10 17:23
#4

#3: OK - brukar de komma runt 4 år på tjejerna också? För detta är en 8-årig märr av halvblodstyp, som plötsligt blivit helknepig på flera plan, samtidigt som ett par små betar har börjat titta fram.

Upp till toppen
Annons: