Annons:
Etikettridning
Läst 2485 ggr
Anna O.
4/9/15, 10:44 PM

Vad ska man göra..?

Hej, jag undrat vad man kan göra för bra uppvärmningar eller övningar etc när man rider. Jag ska få en foderhäst på måndag.. Men jag är ju van vid att rida på ridskola där vi vanligtvis lyssnar på vad en ridlärare säger! Men nu vill jag höra.. Vad kan man göra som både är bra träning för ryttare och häst! Jag har ju ideer och vet ungefär vad jag ska göra men vill höra era åsikter kring vad man kan göra.

Annons:
Jennipher2000
4/10/15, 9:07 AM
#1

Uppvärmning för mig är att skritta/trava/galoppera hästen i form/få den lösgjord, detta tar ungefär 15-20 min för mig (har en gammal stel häst). Sen går jag vidare och tränar lite mer övningar i dressyr eller hoppning beroende på vad jag rider. Men att ha en lösgjord häst som bär sig är a och o för mig.

JoannaLi
4/10/15, 10:25 AM
#2

Jag rider fram 10-30 minuter beroende på vad vi ska göra - och då kräver jag absolut ingen form! Jag jobbar mot en avslappnad, balanserad och framåt häst istället. Jag ber inte om form förrän i själva passet (men om han vill erbjuda det och själv väljer att gå där kommer jag inte att säga nej) 

Jag ser till att han svarar för lätta hjälper, att han inte hänger på mig utan bär sig själv, och att han trampar igenom ordentligt och är mjuk i bakben och bäcken. 

Hur man kommer till det här är otroligt olika, men om vi ska utgå från min Stor, så ser det ut såhär (och nu är det uppvärmning inför ett mer seriöst pass, t.ex. ett ordentligt dressyrpass/hoppning): 

Först liten genomgång för hand, när jag går på backen. Bl.a. så går vi igenom lite framdels och bakdelsvändningar. Ibland så löslongerar jag lite för att han ska få gå fram utan ryttare först, om jag känner att han är stel. 

Sedan sitter jag upp, och då skrittar vi ett tag på helt långa tyglar. Vi går igenom tempoväxlingar, halter, någon travövergång (och sedan direkt ner till skritt igen) och så byter vi varv ett par gånger, för att checka att röst- vikt- och skänkelhjälperna sitter. 

Sedan travar jag fram, och strävar även här efter att rida på helt långa tyglar. Samma sak här, avsaktningar, svängar, tempoväxlingar, etc. Han ska kunna balansera oss båda, och vara aktiv själv, så han får gå relativt "ostörd" tills han har hittat sin balans och ett vettigt tempo. Härifrån är han såhär mycket enklare att rida "seriöst". 

När han har hittat dit där han bär oss själv, så börjar jag gå in och styra lite mer. Vi jobbar på någon volt, för att kontrollera att bogarna inte lever sitt eget liv, och för att se till så att vi kan rätta in honom på samma spår (jag har lättare för det här på en volt 😊) Vi går igenom skänkelvikningar i både skritt och trav, lite fram- och bakdelsvändningar, för att verkligen lösgöra. 

Ibland galopperar vi något varv bara för fartens skull, men jag jobbar väldigt sällan i galopp på honom. 

Efter det här tar vi en skrittpaus på långa tyglar, och sedan så börjar vi själva passet. 

(Naturligtvis, det här är anpassat efter en pensionerad travare, men jag jobbar ändå hyfsat så här på alla hästar jag rider. Men, känn din egen häst, vad behöver hen för att komma igång, för att komma i rätt sinnesstämning, för att bli taggad? Det är olika för alla :) )

Chestnut
4/10/15, 9:14 PM
#3

För mig är tre saker viktigt i all uppvärmning. 1. Rask skritt (tänk power walk), 2. Lösgörande arbete (främst i skritt och inte för high tech, utan lite flytt för skänkel, lättare tramp etc) 3. Galopparbete i en lite lägre form och för mig som ryttare lätt sits. En normal uppvärmning brukar ta 15-25 min. Därefter arbete i 15-30 min med kortare pauser insprängda på lång tygel. Sen nedvarvning i 10-15 min - mestadels avsuttet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Uss
4/11/15, 5:44 AM
#4

Om du tänker efter; hur brukar ni göra på ridskolan? Är det inte ungefär som #3 säger? Vad #2 beskriver med lite markarbete före är super, hon beskriver ju också lite mer ingående HUR hon jobbar. Båda har gett väldigt bra råd tycker jag!

Upp till toppen
Annons: